Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

NyfikenGrau

Medlem
Flyg till Johannesburg, besöka Kruger Park under dag 2-7 (egen bil, busstur eller flyg dit?), flyg till Kapstaden och stanna där dag 6-9, vidare till vindistrik dag 10-13.
Är det värt att köra till Port Elisabeth för att se Garden Route?

Ja, egen bil tycker ju jag i alla fall , men om budgeten tillåter kan du säkert ordna transfer till Sabi Sands som ska vara en av världens bästa parker (inget staket mot Kruger). Perimeter bungalow i Lower Sabie för under tusenlappen (typ 1100 rand nånting) skulle jag annars rekommendera en förstagångsbesökare, oerhört djurtätt och vackert område och avslappnat att glida runt i vanlig hyrbil.

Vi tyckte inte Garden Route var något särskilt, bortsett från Tsitsikamma med Storms River Mouth, men inte värt att köra så långt bara för det.

Kusten precis vid Kapstaden är faktiskt mer imponerande.
 

spritfet

Medlem
Flyg till Johannesburg, besöka Kruger Park under dag 2-7 (egen bil, busstur eller flyg dit?), flyg till Kapstaden och stanna där dag 6-9, vidare till vindistrik dag 10-13.
Är det värt att köra till Port Elisabeth för att se Garden Route?
2 veckor skulle jag säga är rätt lagom för safari och Kapstaden/vindistrikten.

Vet inte hur pass djurintresserad du är, men för mig personligen räckte det gott med ett par, kanske 3 dagar att köra runt. Skulle definitivt satsa på egen bil att plocka upp på flygplatsen i Johannesburg framför bussresa. Roof tent car är sjukt smidigt om du ska campa, finns många hyrfirmor om du googlar lite.

Kapstaden och vindistrikten ligger 45min - 1h från varandra (med flygplatsen så gott som mittemellan) så går rätt snabbt att ta sig emellan.

Garden Route tycker jag inte är något speciellt och skulle skippa om jag var du. Mycket bilåkande...
 

NyfikenGrau

Medlem
Håller med om att två veckor är en lagom tid för det du tänker göra.
Det jag skulle fundera på är att flyga direkt till Nelspruit (MQP) och hämta upp hyrbilen där istället, om du inte tänkt se t.ex. Pretoria eller Panorama Route på vägen. Det är nämligen en jäkla bit att köra (ca 40 mil) vilket kan kännas lite sådär om man precis landat efter en långflygning.
MQP går för övrigt att nå direkt både från JNB och CPT.
Ok, "minst fem nätter" kanske är saftigt när jag inte vet vad du kommer tycka om det, men boka tre nätter i Lower Sabie så hinner du garanterat inte bli uttråkad och får ändå en avspänd semester. Det arrangeras både morgon- och kvällsturer varje dag som är löjligt billiga jämfört med safari på andra håll i Afrika.
 

jimmy_h

Medlem
Hur är det med visum? Får man automatiskt ett visum som gäller i 90 dagar eller måste man ange ett datum när man reser hem?
 

jlarsson

Medlem
Såvida du är svensk medborgare får du 90-dagars visum vid ankomst till Sydafrika.
Ibland har de inte frågat någonting utan bara stämplat passet, men ibland ställer de lite frågor som vanligt om hur länge du ska stanna och vad du skall göra där.
Se till att ha minst 2 blanka sidor i passet för stämplar. Även fast de klämmer in alla stämplarna på en sida kan tjänstemannen vara kinkig om du inte har minst 2 tomma sidor.

Finns tyvärr de som har blivit nekade inresa pga detta.

Följande info finns på UD:s hemsida:
I nuläget gäller att ditt pass skall vara giltigt minst 30 dagar efter din planerade utresa från Sydafrika och ha minst två blanka sidor för in- och utresestämplar.
 

thsred

Medlem
Får man inte en klisterlapp i passet när man reser in i Sydafrika? Och den tar ju upp en halv sida i alla fall... Så det kan ju vara därför de vill ha ett uppslag (även om de kan klämma in 2 in- och utresestämplar.
 

rlager

Medlem
Jag hade kört max 4-5 dagar i Cape Town eller precis utanför t.ex. Camps Bay. Hyr bil och kör till Godahoppsudden. En av de vackraste vägarna i världen. Sedan 2 dagar i Frenchoek som är en charmig by i vindistriktet nära Stennenbosch. Sedan Safari i Krugerparken 3-4 dagar. Har du tid kan du stanna till på Madagascar på vägen hem. Underbar natur. Rekommenderar Constance Madagascar som skall vara helt underbart.
 

cantona

Medlem
Om du ska hyra bil från JNB tänk på att på vägen till parken så passerar du två ställen med vägavgiften (75+50 zar) och de kommer neka dig betala med kort med motiveringen att de bara tar SA-kort eller cash. Bullshit, de tar visst kort om man står på sig.
 
Toppen