Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

John Mack

Medlem
Vi åker också i November. Tipset är en del safari (vi kör en lightvariant för mindre barn), en del vindistrikt (franschhoek) och en del Kapstaden. I Kapstaden bor vi på samma hotell (One&Only) som förra gången. Grymt läge och en resort variant med stor pool mm. De kör en 4 för 3 deal och pga den svaga valutan så blir det halva priset mot samma kedja i Dubai (inte jättebilligt i absoluta tal ändå).
 
En aktivitet som jag starkt rekommenderar er att göra är att åka till Gansbaai och dyka med vithajar, det är en av de häftigaste saker jag gjort på mina resor totalt sett.
På plats i Gansbaai så ser man först en liten introduktion om hur dagen är uppbyggd och sedan får man instruktioner hur dykningen går till. Det är inte fridykning om du nu tror det utan det är i en säker bur, annars hade nog alla turister blivit fiskmat ;)
Googla för mer info, det företaget vi använde oss utav var Great White Shark Cage Diving | Gansbaai | Shark Cage Diving men som sagt det finns även andra att välja på.
 

Per N

Medlem
Finns det något område där det är någorlunda nära mellan vingårdarna så att man kan hyra cyklar för att ta sig mellan dom?
 

Samosaguas

Medlem
Last edited:

spritfet

Medlem
Finns det något område där det är någorlunda nära mellan vingårdarna så att man kan hyra cyklar för att ta sig mellan dom?
Såvida du inte tänkt hyra en tävlingscykel skulle jag inte rekommendera det för att ta sig mellan vingårdar i Stellenbosch eller de få som finns i Kapstaden. Det är längre än man tror och mycket upp- och nedför.

I Franschhoek däremot skulle det funka!
 

jlantz

Medlem
Wow, fantastisk respons! Vi har inte exakt lagt ut rutten, men grovt räknat skulle jag kunna tänka mig hälften hänga-på-stranden mode och hälften vingårdar/utforska. Egen bil känns då som ett bra alternativ.

Två ytterligare frågor:
  • Vart hittar man bra stränder runt Kapstaden? Eller är det pool som rekommenderas?
  • Är det värt att ta sig hela vägen ner till Godahoppsudden?
 

spritfet

Medlem
Wow, fantastisk respons! Vi har inte exakt lagt ut rutten, men grovt räknat skulle jag kunna tänka mig hälften hänga-på-stranden mode och hälften vingårdar/utforska. Egen bil känns då som ett bra alternativ.

Två ytterligare frågor:
  • Vart hittar man bra stränder runt Kapstaden? Eller är det pool som rekommenderas?
  • Är det värt att ta sig hela vägen ner till Godahoppsudden?
Clifton/Camps bay är fina stränder, men KALLT.
Muizenberg är helt ok, men mest surfing om du är intresserad (bra nybörjarställe).

Godahoppsudden: Absolut! Det tar 1-1,5h att köra. Passa även på att stanna i Simons Town och kika på pingvinerna.
 

John Mack

Medlem
Wow, fantastisk respons! Vi har inte exakt lagt ut rutten, men grovt räknat skulle jag kunna tänka mig hälften hänga-på-stranden mode och hälften vingårdar/utforska. Egen bil känns då som ett bra alternativ.

Två ytterligare frågor:
  • Vart hittar man bra stränder runt Kapstaden? Eller är det pool som rekommenderas?
  • Är det värt att ta sig hela vägen ner till Godahoppsudden?

Eftersom vattnet är väldigt kallt rekommenderas verkligen hotell med pool. Godahoppsudden gör du över dagen från Kapstaden. Sydafrika är ett fantastiskt matland och då kanske framförallt vindistrikten.
 

Brandten

Medlem
När vi varit i Sydafrika så har vi bara bott i centrum av Cape Town en gång (ett par nätter) och resten är vi varit på resande fot med hyrbil då det är väldigt fint att resa runt i distrikten. Jag tycker att man "måste" till Cape Point och resan ner längs kusten (1,5h) är fin till man kommer till Roois-Els då den biten är precis längs havet. Personligen tycker jag inte Simon´s Town är lika bra som Stony Point in Betty's Bay men det får man själv avgöra. Reser man vidare kan man ju med fördel åka på östra sidan av udden och därmed passerar man ju Simons´s Town. Vattnet är kallt överallt till man kommer närmare Durban (men jag är en badkruka och vill ha 30 grader). :)

Något av det häftigaste vi gjorde i Cape Town var att åka ner till Waterfront och flyga helikopter över Cape Town som kostade ca 900R /pp.
20150212_163436.jpg


Vi bodde några nätter på Colorful Manor i Gordons Bay som var riktigt lungt och trevligt. Ägaren har en hund som är snäll men att tänka på om man tex är allergisk. Vid frukostbordet kom även ägarens majssnok och hälsade på (om man ville).

Colourful Manor Luxury Lodge and Conference Venue in Gordons Bay, Cape Town
20150208_201625.jpg


Vi bilade sedan längs med kusten från Cape Town till Hermanus med lunchstopp i Betty´s Bay. Inte så mycket att göra i Hermanus men några Shark Dives företag utgår därifrån och man kan få hjälp med bokningarna från de flesta hotellen. Bodde på Baleens Guest House som hade fantastisk made to order frukost som avnjöts med fantastisk utsikt.
20150210_184031.jpg


Gällande vidare resa (från Hermanus) så görs den med fördel på så små vägar som möjligt (läs: inte motorvägar) för att uppleva så mycket som möjligt. Återigen min personliga åsikt, att Stellenbosch är för turistigt och vi hade bara ett kort lunch stopp innan vi åkte vidare till Paarl, Franschhoek och Wellington ett par dagar. Bodde på ett av de finaste "hotellen" jag bott på under alla mina resår, utan att jag för den delen testat 7-stjärniga alla lyxvarianter ala BC. Det hette Val Du Charron och utsikten och lugnnet l området är obeskrivlig. Vi bodde något "dyrare" i en egen nybyggd suite med egen pool och Leswill som driver stället gör ALLT för att ni ska trivas. Vinprovning och eget bryggeri finns på området.

Val du Charron Wine & Olive Estate | Guest House | Wellington | Weddings, Conferencing | Cape Winelands, South Africa - Val Du Charron
20150212_115554.jpg
20150213_082032.jpg


När vi var där (i februari 2015) så råkade vi glömma att undersöka vad som händer i området vilket resulterade i att det var två mycket stora konferenser den veckan vilket resulterade i att det var näst intill omöjligt att hitta hotel. American Express Platinum service lyckades hitta ett rum på Radisson inne i stan (2h bilväg kl 20 på kvällen). Så vi fick åka runt lite på vinst och förlust och leta boende vilket tog oss in på en kilometerlång "grusväg" som i änden huserade hotellet Sante Hotel & Spa. Det fanns ingenting ledigt där heller, förutom, två suiter (vi reste med ett annat par om ni undrar varför vi ibland behövde dubbelt av något). När jag skulle betala så råkade mitt American Express Platinum kort trilla ut på disken vilket resulterade i 20% rabatt på direkten.

Home | Sante Hotel & Spa
20150211_202741.jpg 20150212_083419.jpg


Efter detta tog vi flyget till Durban så har inte så mycket mer att tillföra Cape Town ämnet just nu. :)
Har flera tusen bilder från mina vistelser i Sydafrika men merparten är från Johannesburg och Durban (där jag bodde). Hör av dig med mailadress via PM om du vill ha fler bilder på någonting.
 
Toppen