Sydöstra USA plus avstickare till Istanbul *uppdaterad med del 2*

Diskussion i 'Reserapporter' startad av johan_fbg, 1 Januari 2015.

  1. johan_fbg

    johan_fbg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Äntligen publicerar jag min första reserapport. Sommarresa till de sydöstra delstaterna i USA under juli 2014. Bokningen bestod dels av motorsågstricket SAW-IAD och dels en PromoAwards biljett IAD-CPH vilket innebär positioneringsflyg med några extra dagar i Istanbul.

    DEL 1 (GOT-ARN-IST//SAW-LGW//LHR-IAD)

    *UPPDATERAD* DEL 2 (Roadtrip)


    SJ2000 1:a klass Göteborg C - Stockholm C - Arlanda C
    Avgång 11:35
    Ankomst 15:41
    Vagn 1


    Var sent ute och hittade inte några bra biljetter till Istanbul från Göteborg. Ett smidigt alternativ var däremot att ta tåget till Arlanda med ett snabbt byte på Stockholm C. Deras trerättersmeny passade bra som lunch och kompenserade att jag inte hade tillgång till lounge på Arlanda.

    IMG_4588.jpg
    Kallrökt lax med pepparotsfärskost
    Biff á la Lindström med persiljesmör och råstekt potatis
    Citron- och hallonmousse
    Dryck: St Eriks India Pale Ale


    Stockholm - Istanbul (bokad som stopover till Sarajevo, 15FEB2015)
    12JUL2014
    Boeing 737-800
    Turkish Airlines 1796 ekonomi
    Avresa 17:25
    Ankomst 21:45


    IMG_4589.jpg
    Tyvärr bara en ölbild från flighten men den var helt ok för att vara ekonomi.

    Hade bokat transfer från Istanbul Ataturk Airport till hotellet, Radisson Blu Pera. Hittade Efendi Travel (www.ataturkairporttransfer.com) som tog €25, hotellet ville ha €70 +18% VAT för samma service. Var en ren och snygg Mercedes Vito som stod och väntade på flygplatsen och färden kändes säker och chauffören var professionell om än inte 100% säker på engelska.

    Radisson Blu Pera
    Genom en BRG-claim lyckades jag boka hotellet €89 inklusive frukost vilket var mycket prisvärt då hotellet hade ett bra läge och bra kvalité för ett Radisson Blu. Lyckades inte fota något på rummet förutom välkomstgåvan i form av nötter och vin. Blev även uppgraderad till ett litet större rum men ingen utsikt över Gyllene hornet tyvärr. Hotellet hade även ett eget SPA där gäster har fri tillgång. Gym, pool, jacuzzi, bastu, ångbastu och ett litet hamam var skönt att avsluta på efter långa dagar på stan.

    DSCF8085.jpg
    Välkomstgåvan på hotellrummet.

    DSCF8153.jpg DSCF8159.jpg
    En cruise på Bosporen var en höjdare.


    DSCF8193.jpg
    Hotellet låg i området Pera med flera trevliga barer/restauranger. Här sågs även VM-finalen i fotboll.

    DSCF8219.jpg
    Nere i underjorden vid Basilika Cisternen, en enorm cistern från 500-talet som befinner sig under marken i närheten av Hagia Sophia.

    DSCF8242.jpg
    Ett besök på Suleymaniye Hamam.

    DSCF8281.jpg
    Frukostrestaurangen, det var sällan fullsatt.

    DSCF8285.jpg DSCF8287.jpg DSCF8288.jpg DSCF8290.jpg DSCF8291.jpg
    Frukosten på Radisson Blu Pera hade ett stort utbud av varma och kalla alternativ. Plus kockar som tillagade pannkakor och övriga klassiska äggrätter.

    IMG_4616.jpg
    Uber stod för transporten mellan hotellet och Istanbul SAW. Rallykalle satt bakom ratten men trafiken var ganska lugn. 43 km / 55 minuter för 500:-

    Istanbul Sabiha Gokcen International Airport
    LGM CIP Lounge


    Mina förväntningar på flygplatsen och loungen var ganska låga men fick en positiv överraskning. Det var en enkel lounge men hade allt man behövde för att slå ihjäl lite tid. Soffor, stor utbud av tilltugg, mackor, lite varma rätter och relativt mycket att dricka.

    DSCF8297.jpg DSCF8298.jpg DSCF8299.jpg DSCF8301.jpg DSCF8302.jpg DSCF8303.jpg DSCF8305.jpg DSCF8306.jpg IMG_4619.jpg IMG_4620.jpg IMG_4621.jpg

    Istanbul (SAW) - London (LGW)
    15JUL2014
    Turkish Airlines 1963 business
    Boeing 737-800
    Avresa 11:20
    Ankomst beräknad 13:25, landade 13:53


    DSCF8309.jpg
    Blockerat mittsäte och gardin mellan business och ekonomi. Vid landning på LGW flög gardinen fram och var nära att träffa pax bakom mig.

    DSCF8313.jpg
    Pre-flight drink.

    DSCF8318.jpg
    Kyckling och ceasarsallad med kronärtskocka, ostar, fylld aubergine och någon curdbaserad kaka. Ostarna och kycklingen smakade mycket bra.

    DSCF8320.jpg
    Champagnen som serverades var Heidsieck & Co Monopole Blue Top. Inget som fick mig att trilla av stolen men hej - det var ju i alla fall champagne!

    DSCF8323.jpg
    Rigatoni till huvudrätt, inget jag rekommenderar då den var alldeles för blaskig.

    DSCF8325.jpg
    De grillade lammracksen med bulgur och örtsmör var däremot riktigt goda.

    I London var det lite stressigt. Hade endast 2 timmar och 55 minuter på mig mellan landning på LGW och avresa från LHR och flighten från SAW var dessutom 30 minuter försenad. Genom prestigeairportcars.co.uk hade jag förbokat taxi - som inte stod och väntade på mig vid ankomsthallen! Till råga på allt svarade varken föraren eller numret till företagets växel. Efter 15 svettiga minuter dök en lite chaufför upp och ursäktade sig med att vindrutetorkaren gått sönder..? Hur som helst, trafiken flöt på den här sommareftermiddagen och jag var framme på LHR Terminal 2 efter endast 30 minuter. Ankomsthallen och säkerhetskontrollen var helt tom och jag hann till och med besöka Uniteds lounge.

    United Club Lounge
    Hade extremt ont om tid men efter en lång taxifärd i Istanbul, 4 timmar i luften och en ännu svettigare taxiresa mellan LGW-LHR hade jag stort behov av en dusch. Det var mitt första besök på en lounge med duschmöjlighet och jag var imponerad av servicen. Allt man kunde tänka sig behövas fanns tillgängligt och jag fick min skjorta struken medan jag duschade. Efter duschen hann jag även passera den ganska stora baren och beställa en öl innan avfärd.

    DSCF8329.jpg DSCF8330.jpg DSCF8328.jpg


    London (LHR) - Washington DC Dulles International Airport (IAD)
    15JUL2015
    United Airlines UA 925 business
    Boeing 777 | Säte 7B
    Avresa 16:20
    Ankomst beräknad 19:35, landade 19:46


    DSCF8334.jpg
    Hade "SSSS" på mitt boardingpass vilket innebar att jag fick svara på några frågor och visa upp mitt handbagage innan boarding. Fick därför boarda lite senare än planerat. Förutom detta fungerade den priviligerade boardingturordningen utmärkt.

    DSCF8337.jpg
    Placeringen av stolarna är placerade med ryggarna mot varandra vilket resulterar i att flera passagerare flyger baklänges. Jag satt i ett sådant baksäte men det var bara vid start och landning som det var annorlunda - uppe i luften märktes ingen skillnad. Tror nästan att jag föredrar att flyga baklänges. Enda negativa med stolen (7B) var att det var aningen nära galley vilket genererade lite ljud och rörelse från arbetande besättning. Besättningen var förresten super, tillmötesgående och lagom trevliga.

    DSCF8338.jpg
    En tillräckligt stor skärm för mig. Kan inte komma ihåg att jag använda IFE-systemet, hade med egen iPad med filmer/serier.

    DSCF8341.jpg
    Pre-flight drink, de Venoge Cordon Bleu Sélect Brut NV Champagne

    DSCF8342.jpg DSCF8348.jpg
    Tror jag fick en annan champagne till snacksen, kan varit Nicolas Gueusquin Premier Cru. Den smakade i alla fall annorlunda - bättre.

    DSCF8352.jpg
    Den kalla tonfisken med wasabimajonäs var en riktigt bra start på en bra måltid. Salladen hade tomater, kalamataoliver, krutonger och en krämig (spilld) dressing.

    DSCF8353.jpg
    Oxfilé, rödvinssås, kantareller, potatis, broccoli och morötter. Uppläggningen gör inte måltiden rättvisa, det var faktiskt riktigt gott. Mer champagne.

    DSCF8355.jpg
    Ost, vindruvor, kex och ett glas Château Argadens 2009 Bordeaux Supérieur.

    DSCF8357.jpg
    Efter jag fått alternativen för topping till glassen upplästa fick jag även alternativet "or everything?". Svårt val - jag var ju på väg till United States of America. More is more.


    Det var del 1 av resan. Hoppas snart kunna publicera lite bilder från:
    Virginia
    North Carolina
    South Carolina
    Georgia
    Alabama
    Mississippi
    Tennessee
    West Virginia

    Samt hemresan:

    Washington DC Dulles International Airport (IAD) - Paris (CDG)
    29JUL2014
    Air France 39 business
    Airbus A380 | Stol 60K
    Avresa 16:15
    Ankomst 05:45


    Paris (CDG) - Köpenhamn (CPH)
    30JUL2014
    Air France 1750 business
    Airbus A318 | Stol: 2C
    Avresa 07:15
    Ankomst beräknad 09:05, landade 08:56
     
    Last edited: 3 Januari 2015
    Elberto, HenrikT, tobbe88 och 33 andra gillar detta.
  2. kexxcream

    kexxcream Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Väldigt trevlig läsning och många fina bilder. Tack för det!
     
  3. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig rapport med det mest väsentliga och fina bilder!
     
  4. Matsson

    Matsson Medlem

    Ort:
    SFT
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för trevlig läsning !
     
  5. segra

    segra Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack! Ser fram emot fortsättningen.
     
  6. SvartMjolk

    SvartMjolk Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Instämmer med föregående talare. Ser också fram emot nästa del:)
     
  7. Steve

    Steve Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket trevlig läsning!
     
  8. MarSecLtd

    MarSecLtd Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Upplyftande läsning efter en dag i skidbacken med ösregn. Tack!
     
  9. johan_fbg

    johan_fbg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för alla likes och kommentarer - uppskattas! Här kommer fortsättningen, två veckors roadtrip i en cirkel med start/slut vid Washington DC Dulles International Airport.

    Skärmklipp 2015-01-03 20.36.04.png
    Innan avresa var endast en natt bokad (Clarksdale - nummer 11) men vi hade en ungefärlig tänkt rutt som vi hoppades kunna följa. Rutten ovan är den körda rutten med besökta platser, totalt drygt 4000 km. Färden genomfördes med en Ford Mustang Cabriolet som hämtades ut från Avis på IAD. Det var enkelt att hämta ut bilen, man tog helt enkelt en Avis-shuttle som avgick var 5-10:e minut precis utanför flygplatsen. De flesta nätter spenderades på Country Suites & Inn vilket oftast var helt ok och tjänade syftet som sovplats vid roadtrip.

    DSCF8380.jpg
    Det var inte planerat men vi märkte ganska snart att vi reste i någon slags kronologisk ordning i den amerikanska historien. Första dagen besökte vi "The Historic Triangle" med Jamestown (första permanenta engelska kolonin), Williamsburg (historisk restaurerad stad med stor betydelse under Amerikanska revolutionen) och Yorktown (där det sista stora slaget i Amerikanska revolutionen ägde rum). Extremt amerikanskt och patriotiskt men mycket hög kvalité och jag lärde mig mycket under besöket.

    DSCF8389.jpg
    The Colonial Williamsburg består dels av restaurerade byggnader och dels av nybyggda men historiskt korrekta byggnader. Skådespelare som aldrig går ur sin karaktär går runt i staden och interagerar med besökarna. Det kändes oväntat autentiskt att fråga om vägen eller var i staden man kunde hitta en god lunch. Det fanns även mer uppstyrda skådespel som uppläsandet av USA:s självständighetsförklaring eller en auktion där besökanrna kunde buda på varor som annars såldes i souvenirbutiken.

    DSCF8443.jpg
    På norra delen av Outer Banks stannade vi till på Wright Brothers National Memorial, där bröderna Wright lyckades genomföra den första kontrollerade flygningen den 17:e december 1903. Läste att bedriften inte uppmärksammades särskilt av de samtida tidningarna vilket var lite intressant med tanke på hur mycket flyget skulle komma att påverka de kommande 100 åren. Den stora stenen till vänster markerar punkten där planet lyfte och stenen som syns några meter längre fram markerar den första flightens nerslagspunkt.

    DSCF8452.jpg
    Givetvis går det inte att göra en minnesplats i USA utan ett rejält stenmonument.

    DSCF8477.jpg
    Uppskattade att köra utmed Outer Banks med ett stort sund på enda sidan och Altanten på andra. Är glad att jag inte körde här under orkansäsong då sandbanken är ganska utsatt vid hårt väder. Bodde en natt på Ocracoke Island eftersom vi missade en färja men det var en positiv miss då vi fick se lite mer av ön och byn där.

    DSCF8517.jpg
    Efter vi körd i land från Ocracoke var det ganska mycket träskmarker. Den har gången hade vi inte så mycket tid, annars hade jag gärna utforskat dessa landskap lite mer.

    DSCF8570.jpg
    Charleston, South Carolina var en mycket trevlig stad men bra utbud på restauranger. Staden var också en viktig plats för handeln under kolonialtiden, slavar skeppades in och ris ut. Ett tag var staden full av kullerstensgator men i dag finns endast ett fåtal kvar - en historisk rest ifrån de skepp som dumpade sin ballast i hamnen. Faktum är att en stor del av stadens landfill består av ballast från skeppen.

    DSCF8593.jpg
    Besökte Middelton Place som var ett plantage ägt av en familj med stort inflytande på den amerikanska historien. Trädgården var imponerande att gå runt i och även de guidade turerna var intressanta. Enligt en (stolt) guide var familjen så rik att inte ens Bill Gates är i närheten av deras rikedom. Such a shame att Bill var tvungen att betala sina anställda var jag nära att säga men bet mig i tungan.

    DSCF8614.jpg
    Spansk mossa växte överallt i South Carolina, här på en ganska stor Gingko.

    DSCF8649.jpg
    Vidare till Savannah, Georgia. En viktig engelsk koloni som etablerades i början av 1700-talet. Stadsplanen är ganska intressant med flera små parker efter vartannat kvarter. De etablerades som tältläger för soldaterna där träden skulle skugga tälten under varma dagar. De flesta parkerna finns däremot kvar och skapar trivsamma oaser.

    DSCF8670.jpg
    På vägen till Atlanta stannade vi till på The Whistle Stop Cafe i Juliette, Georgia. Gott, fullt ös och inte alls så "turistigt" som man hade kunnat tänka sig. "Gotta see that movie now and see what all the fuss is about" är ett citat jag tar med mig från en medsläpad man.

    DSCF8680.jpg
    Drive-in-cinema i Atlanta, Georgia. Fick cabba upp ganska snabbt då alla andra bilar hade igång motorerna under bägge filmer. Hade snott med kuddar från hotellet och ljudet spelades upp från bilens högtalare via radio. Popcorn och läsk såldes i mängder.

    DSCF8707.jpg
    Atlanta Aquarium - OMG. Det här akvariet var ett av de bästa jag varit på, riktigt stora tankar med vattenlevande djur från hela världen. Åker gärna tillbaka när jag har lite större barn. Här en av deras valhajar. Delfinshowen var däremot mer Las Vegas än delfiner.

    DSCF8717.jpg
    Alltid svårt att fota på akvarium men här är någon slags manet i alla fall.

    DSCF8790.jpg
    Maya Lin, som står bakom Vietnam Veterans Memorial vid National Mall i Washington DC har även gjort minnesmonumentet för Civil Rights Memorial i Montgomery, Alabama. Ett center och minnesmonument för att hedra alla de kända och okända offren i medborgarrättsrörelsen i USA under 50- och 60-talet. Ett litet men starkt museum med ett högaktuellt ämne.


    DSCF8848.jpg
    I Clarksdale, Mississippi bodde vi på Shack Up Inn, ett av de häftigaste temaboende jag bott på. När slaveriet förbjöds efter inbördeskriget var det många som tvingades in i ett situation som liknande våra statare eller torpare. Arbetarna, sharecroppers, fick på i "shacks" ute på fälten och fick betalt i natura efter vad skörden levererade. Systemet har satt tydligt avtryck på den amerikanska kulturen, speciellt inom musiken. Både delar av bluesen och countrymusiken går exempelvis att spåra tillbaka till fattiga familjer som samlades kring musiken efter arbeten på fälten. Hur som helst, Shack Up Inn består av restaurerade skjul som flyttats och placerats på en gård utanför Clarksdale.

    DSCF8843.jpg
    Verkligen ingen lyx men blues och countrymusik spelades upp på en gammal tv, ett piano vid sängen och ett kök som ingen mäklare i världen skulle dra sig för att kalla "rustikt" gjorde det här skjulet till ett fantastiskt boende under några julidagar. Det enda som fattades var lite moonshine i kylskåpet.

    DSCF8868.jpg
    Innergården på Shack Up Inn.

    DSCF8869.jpg
    Det går även att hyra rum i huvudbyggnaden som också innehåller reception, restaurang, scen och bar.

    DSCF8875.jpg
    Husvagnen var dessvärre endast rekvisita.

    DSCF8883.jpg
    Gick på bluesklubb inne i Clarksdale.

    DSCF8911.jpg
    Mer rekvisita på Shack Up inn.

    DSCF8918.jpg
    Besök på Sun Studio i Memphis. Johnny Cash, Elvis, Jerry Lee Lewis... Vad hade vi lyssnat på för musik i dag om inte den här studion existerat? Den guidade turen rekommenderas för alla, även om man inte är särskilt intresserad av amerikansk musik.

    DSCF8937.jpg
    Graceland, Memphis, Tennessee. Galet, så klart. Elvis flygplan är tydligen till salu för den intresserade.

    DSCF8960.jpg
    The Peadody i Memphis. En blöt natt på 30-talet resulterade i att hotellet har ett gäng ankor som bor på taket och varje morgon tar hissen ner till fontänen i lobbyn. På eftermiddagen är det dags att promenera på röda mattan för att ta hissen tillbaka till taket.

    DSCF9023.jpg
    Broadway Nashville, Tennessee. Mer musik, mer öl.

    DSCF9034.jpg
    Ytterligare musikhistoria, The Carter Family Fold i Hiltons, Virginia. AP Carter, den felade länken mellan banjobaserad bergsmusik och amerikansk country, är familjefadern till en av de viktigaste familjerna i amerikansk musikhistoria. Det spelas fortfarande hillbillymusik på The Fold, där lokalbefolkningen dansar sin speciella dans. Ännu en av höjdpunkterna på resan.

    DSCF9097.jpg
    "Almost heaven, West Virginia, Blue ridge mountain, Shenandoah river", det går inte att låta bli att sjunga Country Roads när man kör Skyline Drive i Shenandoah National Park. Vägen är bygd på 30-talet och på största delen av den 169 kilometrarna kör man längst upp på bergskammen med utsikter på båda sidorna vägen. Den här nationalparken var byggd för att upplevas från bilen, kanske inte något jag förespråkar generellt, men det är en helt fantastiskt upplevelse. Uppskattade verkligen att köra genom Appalacherna och hoppas kunna vandra Appalachian Trail någon gång i framtiden.

    DSCF9126.jpg
    Innan flyget skulle gå passade vi på att besöka The Steven F. Udvar-Hazy Center som @sembl nyligen beskrev väldigt fint i hans reserapport. Tog en av de guidade turerna men fick avbryta efter 2/3 på grund av att vi gärna ville hinna med vårt flyg hem. En extensiv guidning med andra ord med många personliga anekdoter från den erfarna och kunniga piloten.

    DSCF9130.jpg
    En mäktig syn, Space Shuttle, OV-103, Discovery.

    Det var slutet på del 2. Återkommer inom kort med sista och avslutande delen:

    Washington DC Dulles International Airport (IAD) - Paris (CDG)
    29JUL2014
    Air France 39 business
    Airbus A380 | Stol 60K
    Avresa 16:15
    Ankomst 05:45


    Paris (CDG) - Köpenhamn (CPH)
    30JUL2014
    Air France 1750 business
    Airbus A318 | Stol: 2C
    Avresa 07:15
    Ankomst beräknad 09:05, landade 08:56
     
    Last edited: 3 Januari 2015
    NyfikenGrau, Magino, Christian R och 16 andra gillar detta.
  10. segra

    segra Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en bra rapport.! Man blir sugen att köra på något liknande.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×