"Sy ihop" bonusresa med FlyingBlue

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av Jonas C, 24 Juli 2016.

1. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Försöker boka en bonusresa med FlyingBlue från Los Angeles till Seattle med Alaska Airlines.

Problemet är att det inte finns bonusplatser på Alaska Airlines direkt, utan endast när man söker upp segmenten separat, dvs LAX-ANC och därefter ANC-SEA. Teoretiskt så ska det innebära att resan räknas som en vanlig enkelresa då bytet är under 24 timmar, men när jag ringde och försökte boka så ville agenten ta betalt för två separata enkelresor, dvs dubbla priset.

Agentens förklaring var att de endast kunde godkänna anslutningar som dyker upp när man söker LAX-SEA direkt i systemet.

Gjorde agenten rätt eller fel? Bör man ringa igen och försöka med en annan agent. Någon som råkat ut för en liknande situation?

Gus gillar detta.
  2. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har ingen egen erfarenhet men har du testat Huaca? ( hang up and call again)

3. Award380

Award380 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Agenten gör fel - ringde Du till KLM?

4. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ringde 08-numret. Misstänker att deras call center ligger i Frankrike.

5. Award380

Award380 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ring igen och ge Dig inte!

Jonas C gillar detta.
  6. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu lyckades jag få den till 12500 miles. Men problemet nu är skatterna. Kvinnan på luren ville ha 42 dollar i skatter, där man egentligen bara betalar 11 September skatten på 6 dollar för bonusresor. Har satt bokningen on-hold tills på tisdag. Bör man ringa igen och försöka få ner skattesumman?

Gus, rvarttinen och jerixon gillar detta.
  7. Är en del av 42 USD bokningsavgift per telefon?

8. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var utan avgift enligt dem. Kollade upp flygningarna på Matrix, där skattesumman stämde överens, dvs $42.

9. Då hade de rätt och ditt antagande var fel (mitt också). :)

10. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Valde att skrota resan via Anchorage då jag inte känner mig så sugen på att spendera 8 timmar i Economy. Försöker istället boka Seattle till Los Angeles via Sacramento, med Alaska och Delta. Kombinationen dyker upp på Alaskas hemsida som giltig award, men när jag ringer till FlyingBlue så fick jag förklaringen att det inte kunde bokas pga married segments. Stämmer verkligen detta, eller var det bara agenten som vägrade göra sitt jobb?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!