Om jag kommer ihåg rätt, British Airways applicerar liknande policy.Gäller detta alla fares i business? Isf rätt B, och bara ett sätt för dem tjäna mer pengar.
Visst extra bra för egna med hög status, men känns fattigt i en business kabin.
Ja det är klart att de kan tänka så och att alla försöker tjäna pengar på allt, men om man köper in businessclass biljett för 17.8K kan jag anse att val av sittplats bör ingå.Om jag kommer ihåg rätt, British Airways applicerar liknande policy.
I så fall kan det vara så att om det fungerar på British Airways, varför inte på SWISS, hade de kanske tänkt...
Val av sittplats finns ju men det är vissa platser som är blockade för deras egna med status. Lufthansa kör liknande inom europa också i ekonomi. Har du inte star gold kan du inte välja första raderna i economy-kabinen.Ja det är klart att de kan tänka så och att alla försöker tjäna pengar på allt, men om man köper in businessclass biljett för 17.8K kan jag anse att val av sittplats bör ingå.
Annat vore det såklart om det är billigaste eco t.ex.
Fast det gällde väl varenda A och K?Val av sittplats finns ju men det är vissa platser som är blockade för deras egna med status. Lufthansa kör liknande inom europa också i ekonomi. Har du inte star gold kan du inte välja första raderna i economy-kabinen.
Detta drabbar ju helt klart mig som inte är Senator eller högre inom Lufthansagruppen, men tycker ändå att det är helt rätt. Alla får möjlighet att välja säte men vissa säten sparas för de som är "mest trogna" det egna bolaget.
Ja men det finns massa andra säten utöver A/K i kabinen. Tidigare var det bara främre kabinen som blockades med dessa säten och första raderna. Men nu har de gått över till att blocka alla dessa. Om det är superviktigt att kunna sitta på dessa får man väl väga in kostnaden för att boka ett sådant säte. Jag har aldrig lidit i business även fast jag haft en stolsgranne och inte fått sitta själv.Fast det gällde väl varenda A och K?
Kan förstå att några av dem är blockade men varje rad?
Sedan i eco förstår jag det där det är billiga biljetter men som sagt i exemplet för 18k till HKG så tycker jag nog alla säten bör ingå, exklusive kanske då 2-3 rader som kan vara reserverade för egna statuskunder
SQ gör liknande t ex på 777-300ER där man gör soft block på rad 11:a.Ja men det finns massa andra säten utöver A/K i kabinen. Tidigare var det bara främre kabinen som blockades med dessa säten och första raderna. Men nu har de gått över till att blocka alla dessa. Om det är superviktigt att kunna sitta på dessa får man väl väga in kostnaden för att boka ett sådant säte. Jag har aldrig lidit i business även fast jag haft en stolsgranne och inte fått sitta själv.
Kan personligen tycka att SAS borde göra samma sak, blocka första 2 raderna i business för de som är EBD eller högre (det skulle ge ett mervärde för de som reser "mest" med SAS). Oftast är ju de två mittplatserna tagna av de första 2 som bokat när awards släpps 330 dagar innan. Själv sitter jag helst på 2A om jag får välja och är båda fönsterplatserna på rad 2 tagna så tar jag helst fönster på rad 8 med risken att inte få önskad måltid. Åker jag med någon annan så skulle jag helst sitta på de två platserna i mitten längst fram.