Senaste nytt

SWISS Privacy seat: tar betalt för platsbokning av ensamt säte på long haul flygningar i Business

squeezen

Medlem
Gäller detta alla fares i business? Isf rätt B, och bara ett sätt för dem tjäna mer pengar.

Visst extra bra för egna med hög status, men känns fattigt i en business kabin.
 

Dr. Miles

Expert
Gäller detta alla fares i business? Isf rätt B, och bara ett sätt för dem tjäna mer pengar.

Visst extra bra för egna med hög status, men känns fattigt i en business kabin.
Om jag kommer ihåg rätt, British Airways applicerar liknande policy.
I så fall kan det vara så att om det fungerar på British Airways, varför inte på SWISS, hade de kanske tänkt...
 

squeezen

Medlem
Om jag kommer ihåg rätt, British Airways applicerar liknande policy.
I så fall kan det vara så att om det fungerar på British Airways, varför inte på SWISS, hade de kanske tänkt...
Ja det är klart att de kan tänka så och att alla försöker tjäna pengar på allt, men om man köper in businessclass biljett för 17.8K kan jag anse att val av sittplats bör ingå.

Annat vore det såklart om det är billigaste eco t.ex.
 

palmen

Moderator
Ja det är klart att de kan tänka så och att alla försöker tjäna pengar på allt, men om man köper in businessclass biljett för 17.8K kan jag anse att val av sittplats bör ingå.

Annat vore det såklart om det är billigaste eco t.ex.
Val av sittplats finns ju men det är vissa platser som är blockade för deras egna med status. Lufthansa kör liknande inom europa också i ekonomi. Har du inte star gold kan du inte välja första raderna i economy-kabinen.
Detta drabbar ju helt klart mig som inte är Senator eller högre inom Lufthansagruppen, men tycker ändå att det är helt rätt. Alla får möjlighet att välja säte men vissa säten sparas för de som är "mest trogna" det egna bolaget.
 

squeezen

Medlem
Val av sittplats finns ju men det är vissa platser som är blockade för deras egna med status. Lufthansa kör liknande inom europa också i ekonomi. Har du inte star gold kan du inte välja första raderna i economy-kabinen.
Detta drabbar ju helt klart mig som inte är Senator eller högre inom Lufthansagruppen, men tycker ändå att det är helt rätt. Alla får möjlighet att välja säte men vissa säten sparas för de som är "mest trogna" det egna bolaget.
Fast det gällde väl varenda A och K?
Kan förstå att några av dem är blockade men varje rad?

Sedan i eco förstår jag det där det är billiga biljetter men som sagt i exemplet för 18k till HKG så tycker jag nog alla säten bör ingå, exklusive kanske då 2-3 rader som kan vara reserverade för egna statuskunder
 

TomJ

Medlem
Kan se en risk med detta när folk bokar en av par-sätena hela tiden så att kabinen efter de första 20 pax har bokat plats är fylld med tomma tronsäte och inga lediga par-säte vilket ställer till det för de som reser två tillsammans.

Hade ju varit bättre då att om du bokar solo kan du bara boka en viss typ av singel-plats, i detta fallet de utan dubbla bord exempelvis eller de 2-3 tillgängliga i sämsta läget i kabinen. Skulle snarare säga att om du bokar singel så borde du vara hänvisad till antingen singel-säte eller de parsäte där den ena redan är upptagen för att undvika att förstöra för senare bokningar.
 

palmen

Moderator
Fast det gällde väl varenda A och K?
Kan förstå att några av dem är blockade men varje rad?

Sedan i eco förstår jag det där det är billiga biljetter men som sagt i exemplet för 18k till HKG så tycker jag nog alla säten bör ingå, exklusive kanske då 2-3 rader som kan vara reserverade för egna statuskunder
Ja men det finns massa andra säten utöver A/K i kabinen. Tidigare var det bara främre kabinen som blockades med dessa säten och första raderna. Men nu har de gått över till att blocka alla dessa. Om det är superviktigt att kunna sitta på dessa får man väl väga in kostnaden för att boka ett sådant säte. Jag har aldrig lidit i business även fast jag haft en stolsgranne och inte fått sitta själv.

Kan personligen tycka att SAS borde göra samma sak, blocka första 2 raderna i business för de som är EBD eller högre (det skulle ge ett mervärde för de som reser "mest" med SAS). Oftast är ju de två mittplatserna tagna av de första 2 som bokat när awards släpps 330 dagar innan. Själv sitter jag helst på 2A om jag får välja och är båda fönsterplatserna på rad 2 tagna så tar jag helst fönster på rad 8 med risken att inte få önskad måltid. Åker jag med någon annan så skulle jag helst sitta på de två platserna i mitten längst fram.
 

Ricci

Medlem
Ja men det finns massa andra säten utöver A/K i kabinen. Tidigare var det bara främre kabinen som blockades med dessa säten och första raderna. Men nu har de gått över till att blocka alla dessa. Om det är superviktigt att kunna sitta på dessa får man väl väga in kostnaden för att boka ett sådant säte. Jag har aldrig lidit i business även fast jag haft en stolsgranne och inte fått sitta själv.

Kan personligen tycka att SAS borde göra samma sak, blocka första 2 raderna i business för de som är EBD eller högre (det skulle ge ett mervärde för de som reser "mest" med SAS). Oftast är ju de två mittplatserna tagna av de första 2 som bokat när awards släpps 330 dagar innan. Själv sitter jag helst på 2A om jag får välja och är båda fönsterplatserna på rad 2 tagna så tar jag helst fönster på rad 8 med risken att inte få önskad måltid. Åker jag med någon annan så skulle jag helst sitta på de två platserna i mitten längst fram.
SQ gör liknande t ex på 777-300ER där man gör soft block på rad 11:a.
 
Toppen