Swiss är verkligen bråkiga, inom loppet av 24 timmar fick jag ett plan inställt och ett försenat (varpå jag missade anslutningsflyg och erbjöds ersättningsflyg som anlände 14h sent). Jag har haft en längre mailväxling nu och redogjort för deras ersättningsskyldighet, de väljer konsekvent att inte svara på mina frågor (de hävdar att det var (1) ett extraordinärt tekniskt fel och (2) extraordinärt väder.) Jag är egentligen principiellt emot att ta hjälp av Airhelp och liknande tjänster eftersom jag tycker att värdet av deras arbete är väldigt lågt (när man har rätt till ersättning). Överväger det dock nu eftersom jag inte har tid att inleda en process mot Swiss på egen hand och det verkar vara enda sättet att få ut några pengar.
Tycker precis som du att det bästa vore om man kan lyckas lösa det själv med Swiss och jag hade inte heller lust att ge ett bolag en del av kakan, men i.om. den stil de verkar köra (Dom har ju dragit på detta i 1 1/2 år), så var det ju att dra vidare med jurist som gäller (antingen själv eller med ett bolag som man åtminstone hoppas kan något mer).
Enligt Airhelps sagda erfarenhet (vet fortfarande inte om det är ett bra bolag då jag inte sett resultat än) så var det i mitt fall att köra processen i antingen Schweiz eller Madrid då jag inte påbörjade flyg ifrån Sverige.
Inget annat bolag (forsenad.se etc) ville ta i ärendet då de inte hade representation i just Spanien, där samtliga av dessa typer av bolag ansåg fallet är "lättast att vinna".. eftersom detta nu ligger i väntan på rättegång i Spanien så har ju Airhelp tagit typ 50% av eventuell framtida utbetalning ifrån Swiss, vilket såklart är extremt mycket för något man anser sig ha rätt till själv. Dock har jag ju inte fått ett öre av Swiss hittills, och tror nog aldrig fått det heller genom mail och telefon iallafall..
I mitt fall, kände jag att min egen tid var mer värdefull på andra ställen än att bråka med Swiss, men faktum att jag tror mig ha rätt, samt Swiss otroligt taskiga stil mot sina passagerare som verkar vara noll kompensation, försöka undvika dem, inte svara etc. gjorde att jag drog det vidare med ett bolag som Airhelp.. Lågt värde som du säger, beror ju helt på hur mycket tid du själv kan lägga på det, samt om du själv kan agera jurist i slutändan om det krävs.. jag kände att jag inte hade något av det sistnämnda..