Senaste nytt

Swiss i Europa under en dag

Malu

Medlem
Hur menar du? Vad händer då?

Business Saver är i grunden en Ekonomi-biljett med Business uppgradering på den flight man bokat. Om det blir ändringar så finns det en liten klausul om att Swiss har rätt att nedgradera till Economy utan kompensation. Det har aldrig hänt mig, dock.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har en liten fråga till Malu eller någon annan som vet;

Malu verkar ha hittat en Saver med alla 4 sträckor på en och samma dag. Jag har letat och letat men aldrig hittat någon sådan biljett. Hittar bara med en natt emellan lördag-söndag eller två nätter emellan på vardagar, oavsett destination. Någon som vet om reglerna har ändrats eller om jag bara har extrem otur? Letar från Berlin, kanske beror på det? Men flygtider finns absolut så att det skulle gå att åka 4 sträckor på en dag...
 

Malu

Medlem
Jag tycker också att det blivit svårare att hitta Business Saver-biljetter, särskilt om man letar med ganska kort varsel. Någon månad framåt så har jag hittat bra priser, men det varierar mycket mellan olika sträckor. Om du söker på Swiss egen webbsida och med +/-3 dagar så är det lätt att bläddra sig mellan flikarna och se vilka dagar/kombinationer som ger bra priser. Ibland behöver det inte vara en Saver-biljett heller, utan en vanlig Business som är nersatt, så kollar pris i alla kolumner!

Tänk också på att intjäningen på P och Z-klass ändras (försämras...) från och med 31 augusti på M&M...
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack så mycket Malu, både för upplysningen om hur jag kan leta och dessvärre också om M&M-försämringarna. Kollade nu, det verkar om jag förstått det rätt som att en Swiss Business Saver bara kommer ge 750 istf 2000 miles per sträcka (alla är väl bokningsklass P om jag förstått saken rätt).

Jag tror inte M&M kommer funka för mig som "nöjes-FrequentFlyer", för höga nivågränser och för lite miles per resa. Tur att jag inte hann komma iväg då, börjar luta åt AB topbonus för mig istället. En sista utväg vore kanske att sikta mot SAS EBG istället, man får väl bra med EuroBonus-poäng för dessa Swiss Business Saver där också?
 

Stefan62

Medlem
I morgon fredag kör jag en liten tripp för att njuta av Swiss C-klass inom Europa och samtidigt få 18000 miles till M&M, vilket är helt OK med tanke på biljettkostnaden 4860 kr. (3,7 miles per krona i C-klass.) Med lite tur hinner jag skriva "on the fly" om hur det går, men som ni ser så är det inga långa tider mellan flighterna:

ARN 0945 1210 ZRH LX1249
ZRH 1250 1405 NCE LX568
NCE 1445 1600 ZRH LX569
ZRH 1635 1855 ARN LX1254

Just nu är jag incheckad och har utskrivna boardingkort för alla flighter, så där borde det inte bli problem. Någon som har koll på Nice - går det lätt att göra en turnaround där, eller ska man passera security?

Angående poängen så är det 2000 per leg, 25% i SEN-bonus på det samt 4000 extra ARN-ZRH-ARN som "myRoute", vilket ger totalt 2500*4+4000+4000=18000. Biljetten är en Swiss Business Saver.

Återkommer med själva rapporten. Stay tuned. ... ;)


Det är inte så att Du planerar något liknande i närtid?

(Vad hade denna dag-resa givit i EB-poäng?)
 

Stefan62

Medlem
Hej på er. Det blev ganska tight i Zürich till slut, då vi fick ett hold-läge
Innan inflygningen. Sitter nu i 5F på nästa leg, fullt flyg till NCE.
Är det filmfestival i närheten, eller? Jag passar på att ta lite kort innan
Takeoff. Vi hörs!

Ja, det var faktiskt film-festival då - jag var där över dagen, under en medelhavskryssning i maj, och passade på att fylla år och hälsa på Jackie Chan.
 

Malu

Medlem
Det är inte så att Du planerar något liknande i närtid?

(Vad hade denna dag-resa givit i EB-poäng?)

Jag kommer ta en tur av liknande slag, ja. ;)

En kvalificerad gissning på intjäning till EB är 2000+1200+1200+2000 = 6400 poäng. Ingen bonus tyvärr, men helt OK. EB har inte heller flaggat för att sänka P och Z-biljetter, utan det är 2xmiles och minst 1200.
 

agehall

Medlem
EB har inte heller flaggat för att sänka P och Z-biljetter, utan det är 2xmiles och minst 1200.

De brukar väl inte direkt skylta med ändringar i intjäning, så att de inte gått ut och sagt något behöver inte betyda att de inte kommer att ändra det när M&M gör det, men vi hoppas det inte blir så.
 
Toppen