Senaste nytt

Swiss i Europa under en dag

Malu

Medlem
Hmmm, jag tittade inte så noga på det tighta schemat. Sitter nu i Panorama loungen i Zürich. Dom håller på att bygga ut, lite rörigt just nu, dessutom har jag precis upptäckt Swiss röda frukost geggamoja müsli på byxorna. Men fin utsikt.

Jag vinkar till dig AC. :)
Gate A84 just nu!
 

Malu

Medlem
Phew. Lite svettig efter att jag noterade att det inte finns någon genväg
för connecting flights i Nice. Ut och vända genom bagagehall och
Ankomsthall. Sedan säkerhetskontoll och bara att boarda igen.
Nu på plats i seat 1A och glada hälsningar från kabinpersonalen.
"Nice to see you again!"

Hoppas nu på möjlighet till shopping under bytet i ZRH...
 
Last edited:

Malu

Medlem
Vad gör man en klämdag mellan Kristi Flygare och Lördag, om inte en liten milsamlarutflykt i Europa med Swiss? Du som läst bakgrunden tidigare i denna tråd vet redan att målet är att ta en tur till Nice, ARN-ZRH-NCE-ZRH-ARN i business, vilket med kampanjbonus ger mig 18000 miles på M&M. Under resan roade jag med att fundera på begreppet intjäningshastighet. Hela denna trip tog ca 9 timmar, vilket gör 2000 mph - "miles per hour". En lite annorlunda definition av den enheten...

Min reseplan gav tyvärr väldigt snåla bytestider, så tid för loungebesök räknade jag inte med. Alla fyra delsträckor kunde dock checkas in i förväg och jag skrev ut boardingkorten på skrivaren. Fungerar utmärkt med Swiss. Här är en repris på min resplan:

ARN 0945 1210 ZRH LX1249
ZRH 1250 1405 NCE LX568
NCE 1445 1600 ZRH LX569
ZRH 1635 1855 ARN LX1254

Ja - då kör vi igång då.

1.JPG

LX1249 HB-IJP ARN-ZRH 1F

En A320 från 1997 tog mig från Arlanda till Zürich. Som vanligt är man lite ambivalent vad gäller frukost eller lunch på denna flight, men jag skulle kalla det brunch. Varm omelett eller ägg med bacon och rösti att välja på. Jag valde omeletten som serverades med en tomatsås. Till detta bjöds en rosa müsliblandning samt färskost och hårdost (känner igen det från ACervins rapport från samma dag). Varmt och gott bröd, uppmärksam service. Allt serverat på riktigt porslin och med en utmärkt kopp kaffe. Enda invändningen är att uppvärmda ägg-rätter inte riktigt får toppenkonsistens, men jag kanske är bortskämd efter att ha fått nylagade ägg i F-klass på LH.

På raden bakom började man fira fredagen med var sitt glas champagne, vilket glatt serverades med lite snacks. Klassisk avslutning med Swiss goda mjölkchoklad. Jag tog två bitar. Noterade samtidigt att man fortfarande använder gamla logotypen på brickunderläggen - "the swiss cube" (se foto nedan). Personligen tycker jag att den är betydligt snyggare än den nya stiliserade swiss-stjärtfenan.

Vid landningen så funderar jag på om ZRH inte har den sämsta runway jag känner till. Det skakar och dunkar av betongskarvar så att man känner sig som på en svensk grusväg med tjälskott och potthål. Minns att jag tänkt på detta tidigare också, så ZRH får mitt personliga pris för sämsta kvalitet på rullbana. (Det heter väl egentligen så på svenska?)

2.JPG 3.JPG
4.JPG 5.JPG

Vid landningen i ZRH förgylldes tillvaron med en skymt av SQ-flighten till BKK som avgick med A380 på banan intill vår!

6.JPG

Bytet i Zürich gick snabbt och smidigt och jag valde att inte gå in till stora terminalbyggnaden utan smyga direkt till gate ute i A-piren. För den som gör samma sak som jag är det bra att känna till att det faktiskt finns små butiker ute vid gaterna, så har man pengar som bränner i fickan kan man spendera. Om man vill.

LX568 HB-JLR ZRH-NCE 5F

Det är tydligen filmfestival kring Cannes och Nice. Denna flight var absolut fullsmockad och man erbjöd 500 CHF för att vänta en flight. Nästan lika mycket som jag betalade för hela biljetten... :) Kul att kunna konstatera att denna flygning var ombord på Swiss allra nyaste A320, levererad 2012-02-29. Verkligen fräsch inredning och med nya versionen av takpaneler (se bild nedan). Det luktade fortfarande "ny bil", typ.

På raden framför mig satt förmodligen någon form av kändiskvinna i 30-årsåldern, i röd klänning, 15 centimeter klackhöjd, kolsvart hår och kraftig makeup. Hade jag varit cineast hade säkert ett namn stått här också, men jag kan inte identifiera vem det var. Hon reste tillsammans med manager samt en regissör såg det ut som.

Ytterligare ett antal film-människor satt helt klart omkring mig i C-klass denna dag. Helt fantastisk service på en flygning på 60 minuter - en pastasallad med kallskuret kött, efterrätt samt två rundor med barvagnen. Jag testade det schweiziska vita vinet som var helt OK. Jag tillfrågades flera gånger om det var något mer jag önskade och om jag var helt nöjd. Det var jag. Det enda som möjligen rubbade upplevelsen var styrmannen som både lät och såg ut som en prao-elev och inte kan ha haft så många timmar bakom rodren. Tur att kaptenen kompenserade den känslan... ;)

Flygningen över schweiziska och italienska alper var annars precis så vacker som man kan vänta sig. Foton gör helt enkelt inte rättvisa åt magiska bergsmassiv.

7.JPG 8.JPG
9.JPG 10.JPG

Ytterligare ett glas av det trevliga vinet hann sköljas ner innan landningen.

11.JPG

Snabb vändning i NCE som inte var helt optimal. Det finns bara en väg ut och den går till bagagehall, tull och ut i ankomsthallen. Ska man vidare (eller tillbaka...) med nästa flight så är det bara att trava över till avgångssidan och ta sig igenom säkerhetskontrollen igen. Extremt noggrann kontroll dessutom, med sniffning av skor och manuell visitation av ungefär varannan person! Boardingen på returflyget var öppen när jag var klar, så jag tog en snabb promenad, några foton och klev igenom gaten som sista boardande därefter.

Noterade att det stod rader med privat-jetflyg på plattan. Säkert många kända namn som flyger i eget plan till rivieran och/eller Cannes för filmfestival. Även vissa ryssar var på plats; såg "the bandit" P4-MES som tillhör Roman Abramovich.

12.jpg 13.JPG
14.JPG 15.JPG


LX569 HB-JLR NCE-ZRH 1A

Bara glada leenden när jag kom tillbaka och mötte samma personal på returen. Nu var kabinen halvtom och jag passade på att ta en liten tupplur efter att ha avstått mat och dryck.

Denna väg gick på 55 minuter och var helt händelselös. Jag tog inte ens ett kort.

Väl framme i Zürich fick jag en hel halvtimme på mig att hämta andan och handla lite. Det blev parfym, en Bombay Sapphire samt några lådor Lindt & Sprüngli. Nu är CHF inte direkt en förmånlig valuta, men något måste man ju komma hem med...


LX1254 HB-IJB ZRH-ARN 1A

Från Swiss nyaste A320 till den äldsta. Denna levererades i augusti 1995, men jag är ändå imponerad av hur fräsch den kändes - från utsida till insida. Troligen har den gått igenom refurbish nyligen, för det var nya europastolarna och nästan samma känsla som i den sjutton år yngre maskin som jag just lämnade. Dessutom skinande vit utsida.

Flygningen tillbaka hem var drygt halvfull, men detta var första gången som jag riktigt kände att pursern brydde sig om min SEN-status. Blev tilltalad med namn och ompysslad på toppnivå under hela resan. Kavajen hängdes upp och middagen serverades personligen och direkt från galley efter att jag beställt mat och dryck individuellt. Sallad, en laxrätt med kokt potatis, god ost på stentallrik (!) och samma marängpaj som på flygningen ZRH-NCE. Men den var god så jag klagar inte. Måste också säga att potatisen faktiskt var godkänd, trots uppvärmning. Avslutning med kaffe och ännu en bit Swiss-choklad fick sätta punkt för denna dag, som trots fyra flygningar och tighta connections inte kan sägas varit särskilt tröttsam. Tack för det Swiss.

16.JPG 17.JPG
 

Attachments

  • 18.JPG
    18.JPG
    63,5 KB · Visningar: 238

henrik l

Medlem
Tack för en trevligt läsning. Detta var ju ett riktigt kosher/ultraortodoxt/äkta milage run, enligt oss som anser att det finns graderingar på ett MR:D
 

David

Medlem
Förprintade boardingkort för hela resan och ingen vistelse utanför flygplatsen, det är kul med en riktig MR! Trevligt skrivet också! :)
 

ACervin

Medlem
Fin reseberättelse. Jag fick samma frukost förutom omeletten. Antar att det har med resans längd att göra. Den rosa müslin kanner jag igen. Det är den som är tatuerad på mina byxor. Enzymbad? Håller också med om att landningsbanan på Zurich flygplats är oschweiziskt ojämn. Ett jädra skumpande helt enkelt.
 
Toppen