Senaste nytt

Swiss First + Economy eller Business R/T?

God morgon Thomas Björklund, hoppas du hade en utmärkt måndagskväll....

För det första vill jag gratulera dig med att du har fått specialbehandling. Det måste kännas väldigt skönt. Dock tänkte jag berätta några motsägelsefulla historier, hoppas det inte förstör din tisdag.

Det land med största problem att särbehandla ankommande resenärer måste vara USA. Där vill gärna US Custom and Border Patrol (CBP) ha en form av egalitärt system för hantering av inkommande passagerare.

Vid två tillfällen, på den väldigt trafikerade Terminal 4 på JFK, har jag fått gå med några andra Förstaklasspassagerare och fått hjälp med immigrationsprocessen. Vid båda tillfällen var min uppgradering från billigaste affärsklass till Förstaklass som en operationell uppgradering. Första gången gick jag tillsammans med Schweiz FN-ambassadör (som räknades som VIP) som flyttades fram till Förstaklass från affärsklass när dörren stängde. Andra gången gick jag tillsammans med en HON som satt i Förstaklass.

Jag har också fått gå med en HON passagerare i San Francisco (SFO) när jag uppgraderade en billig affärsklass till Förstaklass med vouchers på Lufthansa. Så om det skulle finnas särbehandling skulle det troligtvis mer vara kopplat till HON status än hur en passagerare har betalat för sin Förstaklassplats.

När det gäller hur man klär sig på resor så har Doktorn helt rätt att tråden behövdes stängas. Personligt, har jag gärna rena, schyssta kläder samt riktiga skor på mig alltid. Men jag inser att det inte är 1950-talet längre men faktisk 2014, och världen förändras. Jag orkar hellre inte lägga så mycket tid på alla andra, men fokuserar på mig själv och har slutat stigmatisera och rubricera andra människor. Det kan vara ett heltidsjobb om man vill att fokusera på andra, men det känns lite onödigt att kasta bort tiden på det.

Gällande kopplingen till Jacob (osäker fortfarande på vilken du menar, men jag gissar redaktören) så uppfattade jag att du menade att han inte fick någon särbehandling eftersom du antar att han inte betalar för sina biljetter med cash. Nu var det du som tog upp frågan, inte jag och min poäng är att varken du eller jag vet hur Jacob finansierar sina resor, och vi har ingenting med det att göra.

Till slut är jag mycket glad för din skuld att du upplever att du får särbehandling, och om det får dig att må bättre att du tror att det kopplas till ditt köp av biljett "so be it". Jag skall inte lägga så mycket tid på frågan så länge du är nöjd.

Men läs gärna denna tråd från en purser på Swiss:
http://www.businessclass.se/forum/l...e/16912-finns-intresse-foer-q-med-purser.html

The cabin is your oyster when you are flying First Class. You are not inconveniencing us if you want to taste every single starter and dessert - you're even welcome to try out a few different mains. Our goal is for you to have a comfortable trip, whether it be paid with miles or cash. In doing so, you should have a gastronomical experience and in line with that, go ahead and order as much as you want. We're happy to serve you! In Business Class, it's different. In First Class, we load enough food so that there's enough for every single passenger to try one of each item on the menu. In Business Class, the catering load is load-dependent, meaning that we have limited availability of starters, mains and dessert. While we won't refuse you if available, it's highly unlikely that we'll be able to change out your main. Should there be any starters/desserts over once the meal service has been completed, we will gladly serve it to you as it would be disposed of otherwise

I want to note that we do not discriminate passengers based on whether they are on an award ticket or on a revenue ticket. For all we know, you are an extremely loyal customer to our company. The miles are there for a reason - even the "rich of the rich" eventually redeem them. Op-up are treated differently in it that they are not entitled to the seat received, and therefore may be served last - since the other passengers have paid and are entitled to the service scheme of respective cabin. We do however prioritize service to our HONs, even in First Class, they will often be served, even when there are full F-fare paying pax on board


Med det önskar jag dig en underbar tisdag,
Senator

Tack för ditt trevliga svar, och dina erfarenheter från USA, tyvärr har jag bara varit USA 9 ganger I C men det har fungerat utmätkt, 7 av dessa med Island air. Men tillbaka till ämnet, du tror väl inte på fullaste allvar att jag skulle få "special treatment" av Swiss, utan frågan är fortfarande hängande, får man utökad service om man betalar cach eller inte. !!!??? Jag är fullständigt övertygad om det, en pax som betalar måste intjänande mässigt för flygbolaget vara mycket mer intresant än pax som uppgraderar eller bonus reser. Jag är I full förväntan att någon ska övertyga mig om att en icke fullt betalande är lika intresant som en F pax som betalar cach. Tisdagen har varit bra en god lunch på golfklubben, stekt fläsk med löksås, och en liten eftermiddags lur.
 

palmen

Moderator
Tack för ditt trevliga svar, och dina erfarenheter från USA, tyvärr har jag bara varit USA 9 ganger I C men det har fungerat utmätkt, 7 av dessa med Island air. Men tillbaka till ämnet, du tror väl inte på fullaste allvar att jag skulle få "special treatment" av Swiss, utan frågan är fortfarande hängande, får man utökad service om man betalar cach eller inte. !!!??? Jag är fullständigt övertygad om det, en pax som betalar måste intjänande mässigt för flygbolaget vara mycket mer intresant än pax som uppgraderar eller bonus reser. Jag är I full förväntan att någon ska övertyga mig om att en icke fullt betalande är lika intresant som en F pax som betalar cach. Tisdagen har varit bra en god lunch på golfklubben, stekt fläsk med löksås, och en liten eftermiddags lur.

Om man läser detta som Senator citerade så tror jag nog att även de på award-tickets anses som "viktiga"
I want to note that we do not discriminate passengers based on whether they are on an award ticket or on a revenue ticket. For all we know, you are an extremely loyal customer to our company. The miles are there for a reason - even the "rich of the rich" eventually redeem them.
Vem är vitkigast för flygbolaget vad det gäller intäkter?
Person A: Har betalat sin första First Class och ska uppfylla en dröm att äntligen få flyga i First.
Person B: Gör 10 tur och retur per år i betald C/F med flygbolag A, nu nyttjar Person B sina intjänade poäng för att boka en F åt sig själv som award.

Mitt ditt resonemnag skulle det vara Person A som är viktigast på den flygningen. Personligen tror jag nog att flygbolaget ser Person B som en viktigare kund, även om de nu försöker behandla alla lika oavsett hur man "betalat" för sin flygbiljett.
 
Om man läser detta som Senator citerade så tror jag nog att även de på award-tickets anses som "viktiga"

Vem är vitkigast för flygbolaget vad det gäller intäkter?
Person A: Har betalat sin första First Class och ska uppfylla en dröm att äntligen få flyga i First.
Person B: Gör 10 tur och retur per år i betald C/F med flygbolag A, nu nyttjar Person B sina intjänade poäng för att boka en F åt sig själv som award.

Mitt ditt resonemnag skulle det vara Person A som är viktigast på den flygningen. Personligen tror jag nog att flygbolaget ser Person B som en viktigare kund, även om de nu försöker behandla alla lika oavsett hur man "betalat" för sin flygbiljett.

A har fått en tjänst som innebär F
B Nu tror jag inte att F pax brys sig om point´s, mao jag vet.
Jag vet inte varför det är skillnad, men hittils har ingen kommit med en bra ide´varför.

I want to note that we do not discriminate passengers based on whether they are on an award ticket or on a revenue ticket. For all we know, you are an extremely loyal customer to our company. The miles are there for a reason - even the "rich of the rich" eventually redeem them.
Är det någon som har förväntats sig ett annat statement, men här framgår inte det jag trycker på, får du utökad service om du betalar cach. Att jag skulla ha tur är uteslutet. LX vet vad dom gör.
 
Jo, det framgår klart och tydligt att de inte gör någon skillnad på om det är poängköpt resa eller resa köpt med pengar.
 

palmen

Moderator
A har fått en tjänst som innebär F
B Nu tror jag inte att F pax brys sig om point´s, mao jag vet.
Jag vet inte varför det är skillnad, men hittils har ingen kommit med en bra ide´varför.

I want to note that we do not discriminate passengers based on whether they are on an award ticket or on a revenue ticket. For all we know, you are an extremely loyal customer to our company. The miles are there for a reason - even the "rich of the rich" eventually redeem them.
Är det någon som har förväntats sig ett annat statement, men här framgår inte det jag trycker på, får du utökad service om du betalar cach. Att jag skulla ha tur är uteslutet. LX vet vad dom gör.


Att F-pax inte skulle bry sig om poäng stämmer inte. Finns flera personer på detta forum som betalar sin F-resor cash (eller konto/kreditkort utgår jag ifrån) som är väldigt intresserade av poängen de får in.

Om de inte ska diskriminera folk beroende på om det är award/betald biljett så antar jag att de inte behandlar vissa bättre, det blir ju att diskriminera de som de behandlar sämre om man enbart tittar på servicenivån.
 

Dr. Miles

Expert
Är det någon som har förväntats sig ett annat statement, men här framgår inte det jag trycker på, får du utökad service om du betalar cach. Att jag skulla ha tur är uteslutet. LX vet vad dom gör.
Reste du ensam eller med annan person (som kanske var VIP eller HON) när du fick särbehandling då du rester i First class?
 
Att F-pax inte skulle bry sig om poäng stämmer inte. Finns flera personer på detta forum som betalar sin F-resor cash (eller konto/kreditkort utgår jag ifrån) som är väldigt intresserade av poängen de får in.

Om de inte ska diskriminera folk beroende på om det är award/betald biljett så antar jag att de inte behandlar vissa bättre, det blir ju att diskriminera de som de behandlar sämre om man enbart tittar på servicenivån.

Tveksamt att det finns flera personer på detta forum som betalar sina F, vi pratar om ett c:a pris på 40-50K, och varför skulle dom samla points dom har råd att flyga I alla lägen, och skulle dom samla så gör sekr detta eller inhouse travel agent. Att boka en F pax på award känns inte rätt och jag tror inte hon eller han skulle acceptera detta. Merkel på en award :p:cool: eller ABB:s CO;)
 

palmen

Moderator
Tveksamt att det finns flera personer på detta forum som betalar sina F, vi pratar om ett c:a pris på 40-50K, och varför skulle dom samla points dom har råd att flyga I alla lägen, och skulle dom samla så gör sekr detta eller inhouse travel agent. Att boka en F pax på award känns inte rätt och jag tror inte hon eller han skulle acceptera detta. Merkel på en award :p:cool: eller ABB:s CO;)

Jag skulle direkt kunna räkna upp ett tiotal som betalar för det på detta forum, eller deras företag som betalar för det om inte annat.
Mig veterligen så samlar även dessa personer miles och tar ut dom som awards när det är lämpligt eller väljer att uppgradera resor till F mm. Vart folk samlar sina poäng tror jag inte att majoriteten på detta forum överlåter till någon sekreterare eller inhouse travel agent.
Majoriteten på detta forum har nog inga som helst problem med att boka sina resor i F som award om de hittar platser istället för att betala för det. Åka på semester med en award F är inte alls ovanligt på detta forum.
Du har nog rätt i att Merkel och ABB:s CO dock inte nyttjar detta lika frekvent som många andra skulle göra.
 
Tveksamt att det finns flera personer på detta forum som betalar sina F, vi pratar om ett c:a pris på 40-50K, och varför skulle dom samla points dom har råd att flyga I alla lägen, och skulle dom samla så gör sekr detta eller inhouse travel agent. Att boka en F pax på award känns inte rätt och jag tror inte hon eller han skulle acceptera detta. Merkel på en award :p:cool: eller ABB:s CO;)
Hade varit intressant om du utvecklade detta, menar du att det bara är du på forumet som har råd att boka F med pengar?
 
Att F-pax inte skulle bry sig om poäng stämmer inte. Finns flera personer på detta forum som betalar sin F-resor cash (eller konto/kreditkort utgår jag ifrån) som är väldigt intresserade av poängen de får in.

Om de inte ska diskriminera folk beroende på om det är award/betald biljett så antar jag att de inte behandlar vissa bättre, det blir ju att diskriminera de som de behandlar sämre om man enbart tittar på servicenivån.

Reste du ensam eller med annan person (som kanske var VIP eller HON) när du fick särbehandling då du rester i First class?
Nej , inget av detta, övriga 3 pax fick ingen som hämtade dom vid ankomst, endast lilla jag, utanför stod en svart MB nerkyld och klar att ta mig till Pudong Shangri-La, River Wing Horizon Club Suite 6.600RMB/natt
 
Toppen