Senaste nytt

Swiss First Class Zürich-Chicago

CJR

Medlem
Nya first-loungen i terminal A är trevlig, men känns instängd och saknar vyer mot tarmac och flygplan. Så det bästa med denna lounge jämfört med tidigare tycker jag är den separata säkerhets-kontrollen. När jag skulle vidare till terminal E blev det Merca minibuss så jag var tvungen att fråga chauffören vad de 5-10 st intill parkerade S-klass var till för. Att hämta/lämna förstaklass-passagerare till/från flygplan som saknar terminal-gate visade det sig.

DSC_1068.JPG


Väl i first-loungen i terminal E blev det frukost i form av den bästa egg benedict jag ätit. Fantastiskt god och detta är Swiss klart bästa lounge. Känslan av att befinna sig mitt på flygplatsen omgiven av startbanor och flygplan som lätt skådas genom fönsterväggar åt tre väderstreck. Terrassen var dock stängd idag pga regn.

DSC_1069.JPG

Kl har passerat 11 så dagens första glas skumpa med tilltugg väl till pass.

DSC_1070.JPG

Boarding gick smidigt. Bara att glida fram och ingen kö i första klass. Vi var 4 st i kabinen och jag satt själv på rad 2. Kabinen på 777-300ER är stilrent elegant!

DSC_1072.JPG

Två flygvärdinnor servade i första klass. En dam i 50-årsåldern och en yngre ca 25 skulle jag gissa, som upplevdes något oerfaren/osäker. Här stod den äldre flygvärdinnan för showen och hon var genuint service-minded, super-trevlig och proaktiv. Hon exempelvis bäddade stolen intill mig trots att jag inte på något sätt antydde att jag skulle sova under resan. Bra jobbat! Jag sov en timme trots dagflygning.

DSC_1075.JPG


Maten började med nötter och champagne på marken och aptitretare väl i luften. Sparris med kallskuret och salta pinnar modell bättre.

DSC_1076.JPG


Sedan kommer förrättsvagnen inrullandes och detta känns igen från en tidigare flight. Blev lite balik-lax och någon form av röra toppad med saltgurka. Planen var att orka med efterrätt så tog inte allt från vagnen.

DSC_1077.JPG


Lite soppa som andra förrätt. Härligt krämig, kanske mycket grädde för lite mätt börjar man bli : (

DSC_1078.JPG


Till varmrätt hade de en risotto som inte fanns med på menyn då det var en ny leverantör. Den tog jag och den var riktigt smaskig. Lagom hot och smaksatt med kryddig korv. En claret (franskt rödvin) till det.

DSC_1081.JPG


Senare skulle de truga på mig marinerade cocktailtomater och stuvad svamp som jag motvilligt tog emot. Inget fel på smaken, men jag var nöjd och ville ha lite plats för efterrätt.

DSC_1083.JPG


Powernap i bäddad stol.

DSC_1085.JPG


Den obligatoriska ost-serveringen kunde man ju inte tacka nej till även om jag inte tog alla sorter.

DSC_1086.JPG


Den 32" stora skärmen är grym. Här Donald Sutherland i sitt esse?

DSC_1087.JPG


Jag nådde aldrig desserten pga mättnad, men i vanlig ordning kommer pralinerna fram ändå. Hela asken till mig försäkrade den äldre flygvärdinnan...

DSC_1088.JPG

...men asken försvann när den yngre flygvärdinnan skulle servera mig mer champagne och i farten snodde med sig pralinerna utan att fråga! Inget jag käftade om dock.

DSC_1091.JPG

Inför landning så klart mer mat. Jag valde en sallad med prosciutto.

DSC_1092.JPG

Som final blev det en tallrik färsk frukt och bär. Gott och uppfriskande inför köande till immigration! En härlig flygning totalt sett. Kabinen läcker och god mat och det röda vinet var tempererat denna gång och inte kylskåpskallt som jag fått tidigare. Hatten av för Swiss!

DSC_1096.JPG
 
När jag skulle vidare till terminal E blev det Merca minibuss så jag var tvungen att fråga chauffören vad de 5-10 st intill parkerade S-klass var till för. Att hämta/lämna förstaklass-passagerare till/från flygplan som saknar terminal-gate visade det sig.
Kan tillägga att Merca S-klass även gällde mig som åkte Swiss, parkerad på plattan, i business till Frankfurt för att där ansluta till Lufthansa i first.
 

ELOS

Medlem
Tycker nya Swiss arrival service är toppen med dedikerad chaufför till separat passkontroll pch security i A terminalens första klass lounge. Snabbt in i duschen och slippa vänta i diverse kontroller.
I A340 från Johannesburg sprillans nya Zimmerli pyjamas med superior kvalite - liten kompensation i dessa maskiner för att de inte hunnit byta ut stolarna än.
 

segra

Medlem
Tycker nya Swiss arrival service är toppen med dedikerad chaufför till separat passkontroll pch security i A terminalens första klass lounge. Snabbt in i duschen och slippa vänta i diverse kontroller.
I A340 från Johannesburg sprillans nya Zimmerli pyjamas med superior kvalite - liten kompensation i dessa maskiner för att de inte hunnit byta ut stolarna än.

Har en bokning efter Jul och hoppas på att stolsbytet sker innan dess. Eller man får A330 på antingen ner eller hemresan.
Posta gärna lite bilder om du har.
 
  • Gilla
Reactions: CJR
Toppen