Senaste nytt

Swiss eller Continental över Atlanten

Mr Carter

Medlem
Reser alltid med SAS från ARN till antingen EWR eller ORD när jag reser till USA. Skall åka iväg igen på söndag (27/11) med returresa på torsdag (1/12) och det verkar som att det är fullt i Businessclass på SAS. CO flyger ju från ARN och det vore ju smidigt men hur är de i Businessclass?

Och vilken 757 är det de nyttjar på linjen ARN-EWR. Är det deras nya med flatbed så vore det ju trevligt på hemresan. Jag har läst mkt positivt om LX när det gäller deras första klass, men hur är deras businessclass? Sen såg jag att förslaget från resebyrån angav (z) med CO och som jag förstår det generar det mindre EB-poäng, eller hur?

Lite sugen att prova på Swiss, men vad ger mest valuta för pengarna :)
 

Bonden

Medlem
CO's 757or är ju lite småslitna, men deras flatbed stolar är väldigt bra och jag tycker de har en bra service!
Swiss businessclass skall vara väldigt bra och behöver du poäng så blir det ju en tripp via ZRH bra :)

Du kan ju boka Swiss till NYC och CO hem?
Jag gjorde själv en bokning med LH till NYC och CO hem.
 

Mr Carter

Medlem
Bonden, det är i de banorna jag har tänkt. Swiss till NYC och Continental hem :) Jag är inte i behov av poäng för statusnivå men det vore roligt att prova Swiss även om jag kommer fram 3 timmar senare till slutdestinationen. Känns lite "tråkigt" att åka CO ToR från ARN :eek: Åker ju en del med CO inrikes i USA och det är väl okej iofs.
 

Senator

Moderator
Jag kan varmt rekommendera båda, men tycker faktiskt stolen på CO är bättre, det samma med Mat och Dryck. Ett annat aspekt att fundera på är att i min erfarenhet är US Immigration på EWR mycket enklare att hantera än JFK. Jag har kommit ner med LX till JFK T4 i FIRST och det har varit låååååååååååååååååånga köer. Som tur är, fick jag gå med HON/VIP gänget, så det var löst snabbt annars hade det nog tagit flera timmar.

Se till att du åker med A330-300 till JFK (LX14 och 16) och inte med B737-800an till EWR

Om du åker ensam, prova plats 4A eller 4-5 K i främre kabin.

Jag hade nog gjort som du, fast kanske åkt direkt med CO båda håll. Oavsett, båda har en bättre produkt än SAS i min erfarenhet.
 

Bonden

Medlem
Om du vill maximera din upplevelse och åker med a330 som senatorn förespråkar så kan du uppgradera till F för 50.000 eurobonus poäng även om du flyger med Z-biljett!
Swiss nya firstclass stolar skall vara riktigt trevliga (har inte provat själv).
 

Senator

Moderator
Om du vill maximera din upplevelse och åker med a330 som senatorn förespråkar så kan du uppgradera till F för 50.000 eurobonus poäng även om du flyger med Z-biljett!
Swiss nya firstclass stolar skall vara riktigt trevliga (har inte provat själv).

Där har man faktisk en fördel på EB; Z-klass uppgradering går på andra bolag :p Jag kan inte uppgradera t.ex. en UA Z-klass på M&M

Svar JA! Då hade jag bokat SAS fakiren till ZRH eller kvällen innan med LX och bott över, sen hade jag tagit LX14 som går 13:00 och hängt i HON/FIRST Loungen ett tag. A330-300 är underbar i FIRST, ta gärna plats 1A eller 2A om dom finns :p
 

Mr Carter

Medlem
Jag har aldrig "immigrerat" via JFK någon gång, men på EWR går det oftast smidigt, framförallt när man åker längst fram och kommer av planet tidigt. Jag har 2 timmar på mig att byta till US inrikes på JFK och det kan kanske bli tight, man vet ju aldrig vilken kö man hamnar i.

LX 14 är det preliminärt just nu, jag åker ensam så jag skall se om jag kan få till de sätena du pratar om. Har begärt in ett alternativ med CO som du föreslagit också, tror att det kan bli lite bättre pris på det.

Ännu mera tips :) Är dock en D biljett med LX, så det har ingen betydelse i det här fallet. Dock blir det Z med CO tror jag. Tyvärr kan jag inte åka till ZRH kvällen innan den här gången, så jag sparar uppgraderingen till nästa gång. Skall ta med mig detta tips och planera in det så nästa resa :)
 
Last edited:

Bonden

Medlem
Där har man faktisk en fördel på EB; Z-klass uppgradering går på andra bolag :p Jag kan inte uppgradera t.ex. en UA Z-klass på M&M

Det är tyvärr inte så alltid :(
Men enligt sas http://www.sas.se/eurobonus/anvand-poang/Uppgradering/Uppgradering-/ så funkar Z-uppgraderingar på:

• Singapore Airlines
• SWISS
• ANA

Svar JA! Då hade jag bokat SAS fakiren till ZRH eller kvällen innan med LX och bott över, sen hade jag tagit LX14 som går 13:00 och hängt i HON/FIRST Loungen ett tag. A330-300 är underbar i FIRST, ta gärna plats 1A eller 2A om dom finns

Lyssna nu på senatorn :cool:
Reser du 3 extra timmar för att få en bra upplevelse, uppgradera med poäng :)
 

Senator

Moderator
Bonden,

Jag vet inte om alla *A har harmoniserat sina bokningsklasser men LH, OS, UA, CO, LX, och AC har i alla fall. Så jag vet inte om Z på Swiss är samma som Z på SQ och ANA.

Dock är det intressant att man på LX kan boka med Z och inte LH. Kör så det ryker innan det försvinner :cool:
 

Mr Carter

Medlem
Hur lockande det än låter att flyga till ZRH på lördag kväll och uppleva deras första klass paket, så går ändå mammas 70 årsdag före :) Så det är nog bättre att flyga ToR med CO mellan ARN-EWR denna gång och spara tid och pengar, och vid nästa resa satsa på first class med LX. Då har ju jag ju lyssnat på Senatorn trots allt :)
 
Toppen