SWISS Economy Class A340: Zürich–Shanghai

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Jonas C, 24 Februari 2012.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ompublicerar denna reserapport i forumet, då den snarare är mer lämpad här än som ett blogginlägg. Hoppas att ni har uppsikt med detta :)

    Swiss International Airlines (tillsammans med BA) är ett av få flygbolag i Europa som klassificerar sig i "premiumsegmentet". I julas hade jag chansen att prova deras Economy Class produkt på utresan till min nyårsresa till Shanghai.

    Efter en behaglig flygning med LX1249 från Arlanda, anlände jag till Zürich. Det var annandag jul och flygplatsen var full med leisure pax påväg hem från julfirandet. Trots detta var passkontrollen i ZRH väldigt civiliserad, och med en transfertid på 40 minuter fanns det gott om tid över att vänta i E Gaten. En översåld Y kabin resulterade i flera op-ups. En man med SEN status blev tillsammans med sin flickvän erbjudna en uppgradering till Business Class, med enda kruxet att de tvingades sitta på olika rader. Mannen tackade då nej till uppgraderingen och nöjde sig istället med bulkhead raden i Economy.

    Tyvärr förstår jag inte hur någon människa kan tacka nej till en gratis uppgradering av anledningen att man vill sitta brevid sin partner, men, men. Kort därpå kom en kinesisk dam viftandes med GOLD (dvs Star Alliance Gold) skrivet med stora bokstäver på sitt hemutskrivna boardingkort. På ett väldigt vulgärt sätt krävde hon sin rätt till de två lediga platserna i biz, och passade även på att vifta med sitt svarta Amex. Stressad som agenten var fick hon och hennes man platserna utan större gräl. Ett oacceptabelt beteende enligt mig då det säkert hade funnits SEN på listan som hade förtjänat uppgraderingen mer, men å andra sidan kan det vart svårt då folk redan boardat planet.

    Väl ombord på planet möttes jag av en trevlig purser som visade mig vägen mot Y kabinen. Jag hade reserverat plats 23K, vilket är första bulkhead raden i Economy. Väldigt överraskad blev jag av det generösa benutrymmet.

    [​IMG]

    Som 1,80 lång gick det utmärkt att sträcka på benen.

    Efter takeoff kom pursern förbi med drink vagnen. Jag beställde en gin&tonic med erbjudande om en dubbel (det hade nog aldrig någonsin hänt på SAS), men jag tackade nej och nöjde mig med en cola light istället.

    [​IMG]

    Gin&Tonic med extra Tonic, + en diet coke fick det bli till fördrink.

    Servering av lunch följde snabbt. Valet stod mellan kalkon eller vegetarisk lasagne. Det fick bli kalkon för min del, och den smakade förvånansvärt bra. En av de bättre måltider jag har haft i Economy, och bra mycket bättre än den torra biffen jag fick i Business på flyget hem.

    [​IMG]

    Lunch bestående av salladsblad till förrätt, kalkonbröst med rödkål och polenta till varmrätt, och mandelkaka till efterrätt. Gott!

    Mätt och belåten kom pursern förbi med vagnen. Jag blev även erbjuden digestif som jag gärna tackade ja till. En kopp kaffe och Bailey's fick det bli, tillsammans med mandelkakan till dessert.

    [​IMG]

    Lindt choklad och Nespresso fanns tyvärr inte att tillgå i Economy. Men detta dög alldeles utmärkt!

    Efter att brickorna samlats ihop passade jag på att ta mig en bensträckare i kabinen. Då IFE systemet låg nere under de 3 första timmarna var det lika gärna bra att hänga i galley för att fördriva tiden.

    [​IMG]

    Economy kabinen in-flight

    Så småningom kom IFE systemet till liv igen, och jag passade på att se några avsnitt av How I Met Your Mother och Modern Family, innan jag tuppade av. Under mitten av flygningen kom pursern iklädd tomtedräkt fram och serverade Mövenpick glass till de som ville. Glass tackar man sällan nej till, trots att JW Blue inte fanns att tillgå ;) Glassen sveptes i en tugga, och jag återgick till min sömn.

    Klockan 5 på morgonen lokal tid tändes lamporna i kabinen och frukosten serverades. Till min stora förvåning blev vi erbjudna en varm frukost bestående av omelett, kokt spenat, tomatsås och rösti. Dagsfärskt bröd, yoghurt, kaffe och apelsinjuice serverades till. Väldigt generöst måste jag säga.


    [​IMG]

    Generös frukostbricka. Har svårt att tänka mig att SAS skulle servera något i stil med detta.

    Allt som allt, en trevlig frukost. Snart var det dags för landning i Shanghai, och denna inte så farliga långflygning i Economy, kom mot ett efterlängtat slut.

    Vid efter ankomst i PVG fick jag en guidad tur runt C och F kabinen av pursern, följt av ett besök in i cockpit.

    [​IMG]

    Väldigt fräsch glass cockpit på denna A340-300E

    För 2200kr per enkelresa erbjöd SWISS Economy produkt extremt god valuta för pengarna, och tack vare bulkhead platsen lyckades jag sträcka ut benen ordentligt mot väggen och därmed få en god sovposition. Jetlaggen var borta efter dag två, och därmed skäl nog att behålla pengarna på kontot och flyga långdistans Y igen. I alla fall än så länge, kan inte föreställa mig hur det måste kännas efter en långflygning i Y som 35+'are ;)

    //Jonas
     
    5 personer gillar detta.
  2. andreijas

    andreijas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Svenskar som vi är och med vårat psyke tycker vi det är vulgärt, andra tycker inte det...
    Men jag håller med dig!
     
  3. Det är helt i sin ordning enligt kinesiska vanor, tyvärr. :(
    Man ska vara före alla andra och vara fräck. Annar är man dum. I alla fall så tycker de flesta kineserna.
    Därför kan man inte se många civilserade köer i Kina...
     
  4. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Detta är just en av de utmärkande skillnaderna mellan Metron i Shanghai och Hong Kong. I Shanghai gäller det att ta sats för att komma ut när det är mycket folk utanför:mad:
     
    Last edited: 24 Februari 2012
    1 person likes this.
  5. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Alldeles riktigt! Jag kom att lära mig detta dagen därpå när jag skulle köpa biljett till metron, tog nästan 20 minuter att komma fram till kassan på grund av alla kineser som trängde sig före. Dagen därpå var det bara att slå tillbaka med samma mynt, och då gick allt smidigare!
     
  6. Problemet är nu många fastland kineser som besöker eller bor i Hong Kong och de börjar bete sig som om de befinner sig i fastlandet.

    Förra veckan hände det något som var oundvikligt.

    Ett barn från fastlandet åt nudelsnacks på metro i Hong Kong.
    Självklart många Hong Kong bo tycket inte om det och en av passagerarna(en dam) påpekade det till barnets mamma att man inte får äta på tåget.
    Men mamman tyckte att det var småsak och struntade i det. Sedan damen blev förbannad på mamman och sa något i stil av "ni är ociviliserad människor" osv.

    Det utvecklade sig till ett ordbråk och en annan passagerare drog nödsignal knappen på tåget.
    En tågvakt kom och mamman och barnet fick kliva av tåget.

    Det hela ledde till massa kraftiga ordkrig mellan fastland kineser och Hong Kong-bo i olika medierna.

    Om ni är intresserad, så kan ni se det på Youtube. Fast på kinesiska.
    http://www.youtube.com/watch?v=NHIj7R6KFFo
     
  7. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan tänka mig. När jag var där i våras läste jag i The Standard, tror jag, om man i fastlandskina skulle börjar försöka utbilda folk i lite "hyffs och fason" efter som det saknades på fastlandssidan enligt tidningen. Vet inte om det var sant, eller om det var önsketänkande från tidningens sida:D
     
  8. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Tack för bilderna och rapporten! Frukosten verkar vara kvalitet för ekonomiklass.
     
  9. Victorycastle

    Victorycastle Medlem

    Tack för bra rapport! Jag ska göra samma resa nu på juldagen. Läste att man kan göra elektronisk incheck 23h innan take-off och tänkte snärja en plats på rad 23 eller 30. Någon som har erfarenhet av att reservera de platser med extra benutrymme, burkar det vara svårt? Jag tänkte försöka reservera så fort det är möjligt och att det finns 16 andra som gör samma sak känns osannolikt, eller?
     
  10. Patrik

    Patrik Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det gick bra att kontakta kundtjänst och bli pre-seatead som *A silver medlem, jag fick rad 23 både på uteresa och hemresa. Helt klart de bästa platserna på deras A343 plan då det dessutom är en "mini kabin" då toalettrad delar av från den stora ekonomiavdelningen. Lite som att flyga eco+ på SAS utan prislappen... :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×