Senaste nytt

SWISS Business Saver - regel om Downgrade

Senator

Moderator
Som sagt, en soppa.. Hittar inte mitt inlägg om vilka Europeiska destinationer från ARN som har billiga affärsklass i "P" men det borde framgå under bokningsprocessen om detta är en uppgradering eller "riktig" affärsklass. Det ser man innan man betalar.

Tycker fortfarande hela tråden känns lite krismaximerande då man skall ha maximal otur för att detta skall vara ett bekymmer. Den störste risken jag ser är om man bokar LX1254 kl 16:35 från ZRH och måste åka med SAS kl 20:35 i stället.
 

SWEDE

Medlem
.Tycker fortfarande hela tråden känns lite krismaximerande då man skall ha maximal otur för att detta skall vara ett bekymmer.

Således. Tråden avhandlar huruvida man tar en risk för att bli nedgraderad eller inte, och i så fall under vilka omständigheter, när man köper en LX/P-biljett. Detta är en förnuftig och helt berättigad fråga, bland normala resenärer. No need to stay on top således.
 

Agö

Medlem
Således. Tråden avhandlar huruvida man tar en risk för att bli nedgraderad eller inte, och i så fall under vilka omständigheter, när man köper en LX/P-biljett. Detta är en förnuftig och helt berättigad fråga, bland normala resenärer. No need to stay on top således.

Håller helt med och det var därför jag föreslog att den skulle brytas ut. Vi talar om en intressant och eftertraktad produkt och det är bra att få klarhet i vad som gäller. Oavsett om risken är liten eller inte. SWISS är ingen helig ko.
 

Senator

Moderator
Således. Tråden avhandlar huruvida man tar en risk för att bli nedgraderad eller inte, och i så fall under vilka omständigheter, när man köper en LX/P-biljett. Detta är en förnuftig och helt berättigad fråga, bland normala resenärer. No need to stay on top således.

Möjligt, men jag riskerna är nästan obefintliga och borde inte avskräcka någon från att köpa. Det som är ett större problem (IMHO) är hur otydliga både reglerna för Uppgraderingen är samt att det blandas benämningar och bokningsklass från Swiss på biljetter som är "riktiga" affärsklass. Här tycker jag Swiss måste bli bättre och man borde ha en egen bokningsklass för Business Upgrade så det blir tydligare.
 

adhoc76

Medlem
Möjligt, men jag riskerna är nästan obefintliga och borde inte avskräcka någon från att köpa. Det som är ett större problem (IMHO) är hur otydliga både reglerna för Uppgraderingen är samt att det blandas benämningar och bokningsklass från Swiss på biljetter som är "riktiga" affärsklass. Här tycker jag Swiss måste bli bättre och man borde ha en egen bokningsklass för Business Upgrade så det blir tydligare.

Du skriver att riskerna för downgrade från business class till economy är nästan obefintliga... Känns ju skönt att höra.... Jag har letat efter en separat tråd om downgrade här, men inte hittat nån som handlar om just det. Kanske ett tecken i sig - vad vet jag. Jag bör alltså kunna sova gott och inte oroa mig för risken att blir föremål för downgrade även om jag sitter med två TK-biljetter i J-klass till Bangkok i december över jul och nyår?
 

agehall

Medlem
Adhoc76, du är helt OT i den här tråden som handlar om Swiss speciella biljetter som egentligen är uppgraderade economybiljetter och där speciella villkor gäller om man blir nedgraderad.

Det finns alltid en risk att man blir nedgraderad vid IRROPS, men den risken är ganska liten och man får ersättning om det händer i normala fall. Jag skulle inte oroa mig. På 500 flighter har jag råkat ut för en nedgradering och det var när SAS A340 blev fast i MAD pga strejk och jag skulle hem från DXB. Jag var bokad i Y och det är inte riktigt samma sak på SAS som hos andra bolag, så det blev vanlig economy istället för economy extra. Hade jag haft en businessbiljett hade jag flugit business med LH hem.
 

adhoc76

Medlem
Adhoc76, du är helt OT i den här tråden som handlar om Swiss speciella biljetter som egentligen är uppgraderade economybiljetter och där speciella villkor gäller om man blir nedgraderad.
.

Jaa! Jag vet! Förlåt mig! Jag kan bli lite virrig ibland. Tack för att du med fast hand för mig tillbaka till rätt ämne - och för svaret på min OT-fråga förstås! :rolleyes:
 

Mr.T

Medlem
Hej,

Har köpt 5 st poäng biljetter till Vietnam under julen. Flyget med Swiss från Zürich till Hong Kong. Flyger i business och köpte Saver Award via UA, finns det en chans att vi blir downgraded?
 

Senator

Moderator
Alltid. Men chansen är mikroskopisk. Dock handlar den här tråden om en specifik biljetttyp som bara säljs av Swiss. Din saver award är inte alls samma sak.

och jag fick på käften när jag skrev att hela tråden var krismaximeringen? :) Precis sådana frågor som kommer när man blandar äpplen och päron, och blandar det med bensin för en frisk sommardrink..

Back on topic: det finns alltid en risk för downgrading, men under 14 år med resande med ca 1 000 segment i affärsklass har det bara hänt en gång vid en sen ombokning av en flight och jag missuppfattade frågan, så det var på många sätt mitt fel.
 
Toppen