Senaste nytt

Swedbanks nya platinumkort med Loungekey

Nemo

Medlem
Nemo. Ge mig ett exempel på var du hittar detta så jag kan teckna den. Har kollat både på möjliga tillägg på min egen hemförsäkring och på Europeiska som är försäkringsgivare för kortet. Hittar inget i paritet med till exempel ersättning vid bagageförsening i samma nivå.
Om det är just bagageförsening du är ute efter så har du det genom Montralkonventionen, belopp max 13.561 SEK (eg 1.131 SDR), kostnad 0 (noll) SEK/år. Det kort som nu diskuteras ger dig max 10.000 SEK (kostnad 1.700 SEK/år).
www.srf-org.se -Montrealkonventionen
 
Finns det nagot som stoppar svenska banker fran att starta egna lojalitetsprogram med intjaning av poang som sedan kan vaxlas in mot miles? Eftersom detta ar det absolut vanligaste sattet for poangintjaning via kreditkortskop i manga andra lander (USA, Australien, Singapore, Hong Kong etc.) sa undrar jag vad som stoppar svenska banker fran att gora detta.

Kanns svart att motivera en arsavgift pa SEK 1,700 for loungetillgang. Slipper man avgift om man spenderar ett over ett visst belopp per ar?

Skandiabanken har väl EB samarbete?

nej, vad jag vet finns det inget kort som slopar avgift vid en viss nivå av spend men du kan alltid försöka förhandla bort avgiften, finns många exempel på att sådant lyckats. Flyger man en del bör det annars vara rätt snabbt hemräknade pengar, om man ser till vad en öl och en bit mat kostar på flygplatsen. För mig som ännu bara har *A Silver ser det ut att ge hyfsat bra värde.
 

Nemo

Medlem
Nemo. Ge mig ett exempel på var du hittar detta så jag kan teckna den. Har kollat både på möjliga tillägg på min egen hemförsäkring och på Europeiska som är försäkringsgivare för kortet. Hittar inget i paritet med till exempel ersättning vid bagageförsening i samma nivå.
Jag försökte nu göra en jämförelse mellan olika hemförsäkringars skydd inkl den reseförsäkring som ingår eller som finns som tillval. Men försäkringsdjungeln är en djungel och det blev alldeles för plottrigt. Om du finner att dina resevanor gör att Swedbanks Platinum har ett bra reseskydd för dig, så är det också ett bra alternativ för dig. Det jag försökte påpeka var att vi har ofta ett bra reseskydd i de svenska hemförsäkringarna och ett relativt gott lagligt skydd genom Montrealkonventionen och EU 261/2004. Men det utesluter inte att det finns reseförsäkringar som passar dig mycket bättre. Det är ditt resemönster, ditt risktagande och din plånbok vad som avgör vad som är prisvärt för dig.
 

carlito

Ny medlem
Utöver loungebesöken ingår även allt som finns på Platinumservice -
Bagage- och nyckelservice samt ID-skydd och Concierge är av särskilt intresse för mig.

Fördelen med Platinum är försäkringsvillkoren för kortet som finns på https://www.swedbank.se/idc/groups/.../documents/productinformation/cid_2082098.pdf.
Det som jag tycker verkar extra smaskigt är försening av person och bagage vid resa men även självriskskydd vid bilbärgning och assistans samt förlust av nycklar.

Jag tycker att det verkar innehålla mer än det man kan önska sig. Finns det något kort som innehåller mer än såhär?
 
Jag fick precis hem mitt Swedbank Platinum-kort, men till min förvåning så fick jag inget Lounge Key-kort. Ska man komma in loungen med kreditkortet också? I så fall, kan man komma in utan pin-koden (den kommer senare, men jag ska ut och resa imorgon)? Kortet är inlagt i Curve och fungerar där så det är aktiverat (i alla fall för online-köp). Finns det inte en risk att man betalar sig in i loungen av misstag istället för att komma in gratis?
 
Last edited:
Jag fick precis hem mitt Swedbank Platinum-kort, men till min förvåning så fick jag inget Lounge Key-kort. Ska man komma in loungen med kreditkortet också? I så fall, kan man komma in utan pin-koden (den kommer senare, men jag ska ut och resa imorgon)? Kortet är inlagt i Curve och fungerar där så det är aktiverat (i alla fall för online-köp). Finns det inte en risk att betalar sig in i loungen av misstag istället för att komma in gratis?
Har kortet ett Lounge-Key-symbol på baksidan? Inte sett Swedbanks kort men vet att andra har.

Edit, det är nog inget krav för att kortet ska användas för Lounge-Key, men tänkte det kunde vara en bekväm bekräftelse om symbolen finns.
 
Jag fick precis hem mitt Swedbank Platinum-kort, men till min förvåning så fick jag inget Lounge Key-kort. Ska man komma in loungen med kreditkortet också? I så fall, kan man komma in utan pin-koden (den kommer senare, men jag ska ut och resa imorgon)? Kortet är inlagt i Curve och fungerar där så det är aktiverat (i alla fall för online-köp). Finns det inte en risk att betalar sig in i loungen av misstag istället för att komma in gratis?
Du säger bara att det är Lounge Key du vill använda och lämnar ditt Platinumkort. De drar kortet och du signerar, dvs ingen pin-kod. Det fungerar garanterat inte med curve eftersom det är med kortnumret de indentifierar medlemskapet. Det sker alltså ingen debitering som eventuellt skulle ha krediterats i efterhand. Något separat kort för lounge key har jag aldrig sett eller haft.
 

Jonas Ohlsson

Ny medlem
Jag fick precis hem mitt Swedbank Platinum-kort, men till min förvåning så fick jag inget Lounge Key-kort. Ska man komma in loungen med kreditkortet också? I så fall, kan man komma in utan pin-koden (den kommer senare, men jag ska ut och resa imorgon)? Kortet är inlagt i Curve och fungerar där så det är aktiverat (i alla fall för online-köp). Finns det inte en risk att man betalar sig in i loungen av misstag istället för att komma in gratis?
Det går fint att använda ditt Platinum-kort i entrén. Du kan också ladda ner LoungeKey-appen och skapa ett konto där, så får du ett digitalt ”kort” med scanningsbar kod att använda. Dessutom koll på vilka lounger du har tillgång till!
 
Toppen