Senaste nytt

Swedbank missar valutapåslaget.

Ozz

Medlem
Jag gjorde en lite jämförelse idag om vilken kurs jag fick vid köp av Thaibaht via olika kanaler. Jag gjorde jämförelsen samtidigt idag och kollade även vad Forex gav vid samma tidpunkt. Jag var även förbi ett lokalt Bangkok Bank växlingskontor och kollade växlingskursen.

Som väntat fick jag bäst kurs när jag gjorde en överföring från mitt svenska konto till mitt thaikonto i Bangkok Bank. Föga förvånande var att Forex var i vanlig ordning dyrast utan konkurrens. Noterbart är också att det föreslagna växlingskursen konverterad till SEK i uttagsautomaten var ruskigt dålig.

Det som också var anmärkningsvärt var att jag fick exakt samma kurs på mitt Medmera Mer och Swedbank MasterCard Bankkort. (MasterCard Bankkort skall ha ett valutapåslag med 1,5% och Medmera Mer skall det inte) Visa Infinite från Swedbank var det dyraste kortet och det var inte heller förvånande eftersom det är ett kreditkort.

Jag satte in 200K THB till mitt thaikonto och tog ut 20K med resp kort i samma automat. I min sammanställning nedan har jag räknat om till vad det kostar att köpa 10.000 Baht. Jag har också inkluderad avgiften om 200THB i min beräkning som det kostar att ta ut i automaten.

Bank till Bank 2380 SEK (Kurs 4.20)

Forex 2653 SEK (Kurs 3.77)


Lokalt Växlingskontor 2463 SEK (Kurs 4.06)

Visa Infinite Kreditkort 2438 SEK (Kurs 4.10)


Coop Medmera Mer 2399 SEK (Kurs 4.17)
(Föreslagen kurs 2525 SEK eller Kurs 3.96)

MasterCard Bankkort 2399 SEK (4.17)
(Föreslagen kurs 2597 SEK eller Kurs 3.85)
 

Jonas C

Medlem
Noterade också att Swedbank inte tog ut något valutapåslag vid uttag i automat i Thailand. Däremot brukar de ta dubbla valutapåslag, vilket var skäl nog att byta bank.
 

Ozz

Medlem
Jag blev mycket konfunderad idag när jag loggade in på internetbanken och Coop och fick se att alla automatuttag var korrigerade i efterhand mot det beloppet som stod som reserverad precis efter uttaget, nedan har jag angivit det debiterade beloppet och döm om min förvåning när det dyraste kortet (reserverat belopp) blev det billigaste när slantarna väl snoddes från kortet.
1. Notera också att alla uttagen är gjorda i samma automat.
2. Notera också att både Infinite och MC är utställda av Swedbank och ändå skiljer det faktiska beloppet mot det preliminär mest mellan dessa.

MasterCard Bankkort kostade 10.000 THB 2433kr (+34kr mot reserverat belopp eller +1.4%)
Visa Infinite kostade 10.000 THB 2415kr (-23kr mot reserverat belopp eller -1.1%)
Coop Medmera Mer kostade 10.000 THB 2422kr (+23kr mot reserverat belopp eller +1.1%)

Va fan skulle skulle jag grotta ner mig i detta för?
Egentligen blev jag ju inte ett dugg klokare...

Får ändå passa på att önska alla forumvänner en god fortsättning på julen.
 
Toppen