Senaste nytt

Sveriges Radios Ekonomi Ekot om flygpriser.

Smuffe

Medlem
Jag har dock svårt att tro att business class kommer att försvinna och economy och premium economy kommer ta över helt och hållet.
Visserligen ser man ju att first class minskar eller tas bort från majoriteten av flygbolag och att endast ett fåtal bolag fortfarande har det kvar samtidigt som business class finslipas och i vissa avseenden inte är så stor skillnad i den mjuka produkten (utöver suites osv.) samt den dedikerade servicen, loungerna och upplevelsen i sin helhet.
Många väljer trots allt att resa i business class och så kommer det fortsatt att vara.
 
Jag tror inte heller att Business class kommer att försvinna, och inte heller Premium Economy. Möjligen så minskas antalet Business class platser på visa flygplanstyper för att ge plats åt mer economy, men det kommer inte att försvinna.

Jag är ju nästan alltid optimist så jag tror att det kommer att vända. Jag tror att "full service bolagen" så småningom kommer att få lite medvind. Jag har inga vetenskapliga bevis för detta men jag ser en tendens bland släktingar, vänner och kollegor att medvetenheten ökar och att man vill resa mer ansvarsfullt. Och man inser att det då kostar lite mer.

Jag vill påstå att dessa människor i min, mer eller mindre, direkta närhet i sammansättning ganska väl avspeglar hur samhället ser ut. Självklart så kan jag inte hävda att detta är sanningen, men jag tror det jag tror.

Sedan är ju frågan när vändningen kommer (1 år? 5 år? Längre?) och vilka som är tillräckligt uthålliga att invänta den.
 

011430121

Medlem
Är det inte tal om att SAS skall utöka Business Class på A-350 mot ursprungs tanken.
Sedan är det väl en annan fråga om SAS ändrar ordern på A-350 till någon variant av A-330
 

Smuffe

Medlem
Jag tror inte heller att Business class kommer att försvinna, och inte heller Premium Economy. Möjligen så minskas antalet Business class platser på visa flygplanstyper för att ge plats åt mer economy, men det kommer inte att försvinna.

Jag är ju nästan alltid optimist så jag tror att det kommer att vända. Jag tror att "full service bolagen" så småningom kommer att få lite medvind. Jag har inga vetenskapliga bevis för detta men jag ser en tendens bland släktingar, vänner och kollegor att medvetenheten ökar och att man vill resa mer ansvarsfullt. Och man inser att det då kostar lite mer.

Jag vill påstå att dessa människor i min, mer eller mindre, direkta närhet i sammansättning ganska väl avspeglar hur samhället ser ut. Självklart så kan jag inte hävda att detta är sanningen, men jag tror det jag tror.

Sedan är ju frågan när vändningen kommer (1 år? 5 år? Längre?) och vilka som är tillräckligt uthålliga att invänta den.

Ja du sammanfattar min uppfattning rätt bra.
De gånger som jag har flugit i business så har det varit minst två tredjedelar eller mer fullt.
 

LarsCph

Medlem
Business Class kommer da ikke at forsvinde i overskuelig fremtid. Jeg er netop fløjet t/r London-Los Angeles - og begge veje var der mere eller mindre udsolgt i business class begge veje på trods de har hele 97 sæder i business class!
 
Toppen