Senaste nytt

Sverige in a nutshell

olsson

Medlem
Jag blev ganska besviken på att köttfärsen inte fanns finmald som i Sverige. Jösses vilken skillnad på pärlsockret. Kanske ska börja baka lite kanelbullar. Ganska många matställen som inte tar något annat än BankAxept (dvs inte mitt MC eller några av mina svenska Visa, för ung för Amex).

Det jag saknar väldigt mycket är ferraribilar, inte hittat någon butik i Ålesund eller Bergen som säljer de (i lösgodis). Hittade dock en i Oslo som sålde de.
 

forastero

Medlem
Jag har också haft pärlsockerchock när jag bodde i Norge...dessutom blev mina norska bekanta förvirrade när jag bjöd dem på chokladbollar som alltså inte var sjokoladeboller. :)

Saknar spekeskinke, rømme (gräddfil är som sagt inte riktigt samma), norskt bröd och, faktiskt, Norvegiaost. Grilstads spekeskinke säljs visserligen under namnet lufttorkad skinka här i Sverige, men den är svår att hitta i affärer.
 
A

Aurora

Guest
Tips på bra museums og slikt rundt Stockholm - for voksne interesserte i vitenskap? Helst uten for mye skrikende barn, jeg blir litt ubekvem i selskap med høyt lydnivå...

Tekniska museet, er det kun for kids eller noe moro for voksne også?
Naturhistoriska riksmuseet - bedre for voksne kanskje? :)
Biologiska museet - jeg elsker Darwin og naturhistorikk, er det verdt pengene?
Evolutionsmuseet i Uppsala - erfaringer?
Flygvåpenmuseet i Linköping? :D

Nobelmuseum? ABBA-museum? Liker kulturhistorie også, så lenge det er fakta, og ikke av type moderne kunst.... Anbefal gjerne flere, og advar om dårlige... :)
 

Xilan

Medlem
Nu var det visserligen 20 år sedan jag var där, men Vasamuseet är något väldigt speciellt. Speciellt om man är intresserad av skepp från 1600-talet. De har en bit över 1 miljon besökare årligen.
 
A

Aurora

Guest
Nu var det visserligen 20 år sedan jag var där, men Vasamuseet är något väldigt speciellt. Speciellt om man är intresserad av skepp från 1600-talet. De har en bit över 1 miljon besökare årligen.

Skal notere meg det, høres interessant ut :)
 

nota bene

Medlem
Tips på bra museums og slikt rundt Stockholm - for voksne interesserte i vitenskap? Helst uten for mye skrikende barn, jeg blir litt ubekvem i selskap med høyt lydnivå...

Tekniska museet, er det kun for kids eller noe moro for voksne også?
Naturhistoriska riksmuseet - bedre for voksne kanskje? :) naturhistoriska fungerar för alla åldrar.

Minnsing är köar värt att besöka. Övriga har jag ingen erfarenhet av.
Xuseet - jeg elsker Darwin og naturhistorikk, er det verdt pengene?
Evolutionsmuseet i Uppsala - erfaringer?
Flygvåpenmuseet i Linköping? :D

Nobelmuseum? ABBA-museum? Liker kulturhistorie også, så lenge det er fakta, og ikke av type moderne kunst.... Anbefal gjerne flere, og advar om dårlige... :)
Tekniska rekommenderas alltid om man gillar kul saker... Dög för mig och min morfar då jag var 15...

naturhia

Linkö

Exit: sorry skriver på tlf och den vägrar att skriva där jag vill!
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Tips på bra museums og slikt rundt Stockholm - for voksne interesserte i vitenskap? Helst uten for mye skrikende barn, jeg blir litt ubekvem i selskap med høyt lydnivå...

Tekniska museet, er det kun for kids eller noe moro for voksne også?
Naturhistoriska riksmuseet - bedre for voksne kanskje? :)
Biologiska museet - jeg elsker Darwin og naturhistorikk, er det verdt pengene?
Evolutionsmuseet i Uppsala - erfaringer?
Flygvåpenmuseet i Linköping? :D

Nobelmuseum? ABBA-museum? Liker kulturhistorie også, så lenge det er fakta, og ikke av type moderne kunst.... Anbefal gjerne flere, og advar om dårlige... :)
Vilken sorts musei tycker du om? Upplevelser, berättande, samlingar? Polarmuseet eller Polaria? Evolutionsmuseet i Uppsala är egentligen tre olika, klassiska. Har även insektssamlingar (som man får boka besök till) med just de individer som utgör definitionen av den specifika arten. Finns även Biotopia om man är inne på naturvetenskap med nya utställningar, barnvarning dock. Kulturellt är det ett måste med besök i Uppsala Domkyrka (jmf Nidarosdomen), gärna på en konsert exvis Lucia (13 dec) men har konserter varje vecka. Studerar du kan det vara värt att vara med på en middag på en studentnation (Going to a gasque | Uppsala Studentkår).
 

Johan_G

Medlem
Vasa, Livrustkammaren och tekniska är fina. Flygvapenmuseum som du frågade om kan jag också rekommendera om du skulle råka befinna dig i närheten
 
Toppen