Senaste nytt

Svenskarnas favoriter i taxfreen

Jacob

Medlem
Resebyrån Ving har tillsammans med flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia gjort en undersökning över de mest populära taxfreevarorna hos de svenska, norska, danska och finska resenärerna. Fortfarande är det parfym, hudvårdsprodukter, godis och alkohol som säljer mest men en produktgrupp som är på uppgång är accessoarer.

Dock skiljer sig favoriterna mellan de fyra länderna. När det gäller alkohol köper svenskarna gärna whisky medan danskarna föredrar konjak och norrmännen Baileys och Jägermeister.

Bland godsakerna är det saltlakrits som gäller hos svenskarna medan övriga länder föredrar mer traditionella choklad och godissorter som Toffifee, Anthon Berg och After Eight.

Inom den växande kategorin accessoarer köper finnarna och danskarna gärna klockor medan svenskarna och norrmännen väljer rakprodukter, solglasögon och dykarset.

Vilka är dina egna favoriter i taxfreen när du ska ut och resa? Dela gärna med dig av dina tips och erfarenheter.

Topplista godis

Sverige:

1. Pingvin saltpastiller, 310 g
2. M & M Peanuts, 1000 g
3. Mixed Minis (chokladmix), 1500 g

Danmark:

1. M & M Peanuts, 1000 g
2. Mixed Minis (chokladmix), 1500 g
3. Anthon Berg Royal Selection, 300 g

Norge:

1. Toffifee, 5 x 400 g
2. M & M Peanuts,1000 g
3. Mixed Minis (chokladmix), 1000 g

Finland:

1. Anthon Berg Royal Selection, 300 g
2. After Eight, 5 x 400 g
3. Toblerone Gold 3- pack

Topplista alkoholdrycker:

Sverige:

1. Famous Grouse, 100 cl
2. Bombay Sapphire, 100 cl
3. Xanté Poire au Cognac, 100 cl

Danmark:

1. Renault Carte Noire Extra, 100 cl
2. Bombay Sapphire, 100 cl
3. Fernet-Branca, 100 cl

Norge:

1. Baileys 17 %, 100 cl
2. Jägermeister, 100 cl
3. Baron Otard V.S.O.P, 100 cl

Finland:

1. Renault Carte Noire Extra, 100 cl
2. Bacardi Breezer 6 pack
3. Remy Martin V.S.O.P, 100 cl

Topplista parfymer/hudvårdsprodukter:


Sverige:

1. D&G Light Blue Eau de Toilette
2. Gaultier Le Male Edt
3. Biotherm Lait Corporel, 400 ml

Danmark:

1. Marc Jacobs Daisy Edt
2. Biotherm Lait Corporel, 3 x 400 ml
3. Gucci Guilty Edt

Norge:

1. Biotherm Lait Corporel, 400 ml
2. Gaultier Le Male Edt
3. Biotherm Pure Roll-On Deo

Finland:

1. Lancôme Mascara 3-pack
2. Biotherm Skin Vivo 2-pack
3. D&G Light Blue Eau de Toilette

Topplista accessoarer:

Sverige:

1. Braun Pulsonic Shaver/Nose
2. Mares dykarset för vuxna
3. Ray Ban solglasögon

Danmark:

1. Hugo Boss Chronograf, herrklocka
2. Skagen Titanium, herrklocka
3. Georg Jensen Daisy, örhängen

Norge:

1. Philips Arcitec Rotary Shaver
2. Gucci solglasögon dam
3. Braun Silkfinish hårborttagare

Finland:

1. Anne Klein, damklocka
2. Braun Silkfinish hårborttagare
3. Skagen Titanium herrklocka
 

rvarttinen

Medlem
Förr om åren köpte jag nästan alltid en flaska exklusivare whisky på ARN vägen ut (bra sortiment). Men, numera köper jag nästan aldrig någonting - om det inte är så att jag behöver ta med mig någon liten present. Så det har vid olika tillfällen blivit något av; Gott & Blandat, Absolut Citron Vodka, en Dalahäst, stor Daimpåse, och lite annat.

På CDG har det blivit desto mer på vägen hem; choklad från Valrhona, ostar, gåslever, pastis, etc. Någon gång lite macaroner och vid ett tillfälle (dock min hustru som köpte) ett Bell & Ross damur.

Men, inga egentliga favoriter ... oftast köper jag inget.
 

Bryant

Medlem
Jag har inga direkta favoriter. Jag får knappt plats med fler flaskor i barskåpet :). När jag väl köper något så brukar jag först gå till "reahyllan" för att se om det finns något kul....
 
Last edited:

Senator

Moderator
Två pack Skumpa på Heathrow beroende av vad som finns. Fyndade en del när Moet & Chandon Cuvee 2002 fanns för £29.95 per flaska, då handlade jag några (som självklart är borta nu). :p

Skumpa, och i vissa fall lite årgångsviner.
 

Henry

Medlem
Whisky går ofta att hitta till ett sjyst pris, ibland halva priset mot Systembolaget, så då och då köper jag med en flaska, gärna då av det lite rökigare slaget.
 
När det gäller sprit är det JW som gäller, Blue när jag är på lyxhumör, annars blir det Black. Jag köpte min första JW Blue 2006 och sedan dess suktar jag alltid efter en när jag passerar en flygplats :).

På godisfronten blir det Toblerone till frun, eller min egen favorit Lakritsi när jag är i Finland.
 

Jacob

Medlem
Välkommen till BusinessClass.se Magnus!

Själv tittar jag också gärna på whiskyhyllorna när jag är ute och reser, går ofta att få bra sorter till avsevärt bättre priser än på Systemet. Prismässigt är mitt smultronställe annars Frankfurts flygplats, det finns mycket att säga om den flygplatsen men när de kör "månadens special" i taxfreen är de ganska svårslagbara. En liten gin för 12-13 euro.

Annars köper jag gärna choklad och godis när jag är långt hemifrån, inte så mycket för egen del utan snarare för att det är utmärkt att lagra upp med för eventuell presentpanik. Köpte koreansk chilichoklad på Incheon i våras som blev oerhört uppskattat. Den röda chilichokladen smakade ingenting alls från början, men efter drygt 10 sekunder kom det, ordentligt...
 
Just på Arlanda hittar jag sällan några fynd i flytande form. Brukar bli liten handtvål och handcreme från Molton Brown som är betydligt mer prisvärt än både på NK och LHR. I godisväg brukar det bli lakritskulor från Malaco, riktigt bra att ha i värmen. Sedan lite vin från Robert Mondawi.

LHR tillhör favoriten när det handlar om att hitta riktiga fynd...det slinker alltid ner några flaskor champagne som de ofta har kampanj på.

Då jag flög hade vi en staffbutik på ARN där vi hade 20% rabatt på sortimentet..tack vare kontakter inhandlas mina produkter från Biotherm därifrån.

Kan också nämna, att bland rederier, flygplatser och charterflygbolag så är det alltid charterflygbolagen som erbjuder de bästa priserna. Och har också prisgaranti mot flygplatsernas sortiment.
 

sembl

Medlem
Jag brukar alltid handla skumpa på LHR, de har alltid bra kampanjer eller erbjudanden, Dom P med två glas för £80 i februari tex eller alltid 2 flaskor för £50-60 av tex Cliqen eller Laurent Perrier

Kan inte minnas att jag köpt något på ARN de senaste 5-10 åren.
 

Palazzi

Medlem
Jag har helt slutat att handla på tax-free.

Barskåpet fylldes på i rask takt, men tömdes sällan. Det är egentligen bara öl, gin, champagne & lite likör (för kaffet) som går åt hemma.

Godis äter jag inte alls....

Kläder & parfym känns ofta billigare inne i städerna än på flygplatserna, trots tax-free... Det är troligen en illusion, men känner mig iaf mindre stressad när jag handlar i städerna....
 
Toppen