Svenska flygplatser går back

Diskussion i 'Flygplatser' startad av gdaily, 25 Juli 2011.

  1. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Svenska flygplatser går back - DiSe

    Jag förutsätter att flygplatsen inte backade 200 millar, utan att det är ett avtal mellan det privata bolaget och kommunen som säger att komunen ska täcka eventuellt underskott...

    Fördjävligt att komunen indirekt sponsrar RyanAirs biliga biljetter och usla produkt.
     
  2. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hur går Arlanda och Landvetter i jämförelse, kan ej hitta något bokslut på nätet. Rent spontant så tycker man ju att det ökande resandet + landets skoning från askmoln borde bidra till hyffsat bra resultat.
     
  3. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag fattar inte hur kommunsponsringen av Ryan Air fungerar. Bryr sig inte EU eftersom det är pengar från kommunen och inte staten?
    Ryan Air har ju verkligen satt detta i system över hela EU.
    Det kan ju inte vara så enkelt att täckning av flygplatsverksamhetens förluster inte räknas som flygbolagsstöd? Antar att det är komplext eftersom staterna dessutom handlar upp en hel del trafik "utanför marknaden", i Sverige genom Rikstrafiken.
     
  4. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Arlanda kan väl omöjligt gå back nu när man som SAS-resenär tvingas igenom den luktande omvägen taxfree efter säkerhetskontrollen?
     
  5. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Flygplatser, åtminstone mindre sådana, bör ses som investeringar i infrastruktur som stat och kommun gör. Syftet skall vara att skapa tillväxt som genererar nya jobb, och ökade skatteintäkter. Märkligt att det just talas så mycket om att flygplatser "går back" - hur ofta rapporteras det om hur många miljarder E4:an kostar svenska staten varje år?

    Att driva en flygplats med dagens krav kostar stora summor. En fullutrustad regionalflygplats med säkerhetskontroll, ATC, instrumentinflygningsutrustning, fälthållning, bagagehantering, bränsle, parkering osv. kostar tiotals miljoner om året att hålla igång. Det är inte rimligt att tro att detta skall gå att få igen på landnings- och passageraravgifter. Endast de flygplatser som är tillräckligt stora att kunna hyra ut lokaler för försäljning etc kan ha tillräckligt höga intäkter.

    Därmed inte sagt att inte Nyköpings kommuns affär med Ryanair är helt förkastlig. Där handlar det om att man med offentliga medel premierar och subventionerar en enskild operatör (som dessutom behandlar både sina kunder och personal som skit). Ryanair blir inte bara kompenserade för extra kostnader att etablera sig på mindre kommunalägda flygplatser, utan har gjort det till hela sin affärsidé att mjölka skattepengar från kommuner som drömmer om flyglinjer till London och Alicante.
     
  6. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Exakt: Att Skavsta subventionerar RyanAir inenbär enbart att svenskar billigare tar sig till London, det kommer inga Londonbor på besök till Nyköping. Den lilla del engelsmän som flyger med Ryan till Skavsta är på väg till Stockholm, inte till Norrköping. Den peng som stannar i kommunen är enbart fikapengar på flyplatsen och betalning till en och annan taxichaffis.

    Visst ska vi ha regionalflygplatser i Sverige, men det primära syftet med dessa måste vara att mata Stockholm, Göteborg och Malmö/Köpenhamn med anslutningsflyg. Eventuellt har vi underlag för en internationell flygplats i norra Sverige också. Visst, jättekul när något bolag vill köra internationellt, men det ska inte vara kommunalt finansierat á la Ryanair. Jag vet inte om Gotland subventionerar AirBaltics sommarlinje, men det är säkert ekonomiskt motiverat om så är fallet, pengarna som resenärerna tar med sig lär ju omsättas på Gotland. De engelska resenärer som landar på Skavsta lär omsätta sina slantar kring Stureplan i Stockholm, inte på Stora Torg i Nyköping (om det nu finns ett sådant)

    (Snackar reguljärflyg nu, charter är en annan diskussion).
     
    Last edited: 25 Juli 2011
  7. riche

    riche Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Har sett siffror någonstans men hittar inte för tillfället. Klart är i alla fall att arlanda står i en klass för sig. Övriga som går med vinst (gjorde 2009) är landvetter, bromma, sturup, luleå och umeå. Har för mig att även helsingborg-ängelholm visade plus något år :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×