Svensk mat genom kinesiska Tullen

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Axelzon, 9 Juni 2012.

1. Axelzon

Axelzon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hola,
    Åker till Shanghai snart och tänkte överraska kollegorna med lite midsommar tillbehör (nu när IKEA ändrat sortiment).

Någon som har koll på hur Kina tullen ställer sig till sill eller nypotatis?

Tillåtet?

Om ej, böter/straff?

Tackar

Axelson

2. David

David Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej Axelzon,

har aldrig reflekterat över huruvida det är tillåtet att ta med sig potatis eller något annat mer än uppenbart olämpliga grejer som bomber och granater. Har själva tagit med (eller har kompisar som har) allt från en hel special (korv med bröd och mos för dem som inte känner till det), jordgubbar, semlor och oändliga mängder annat till i princip ett komplett julbord.

Dock har jag aldrig blivit tillfrågad/stoppad i tullen än så länge (ca 30 inresor dock de flesta till Beijing) vilket gör att jag inte kan svara på frågan.... :)

3. Bringman

Bringman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kinesiska tullen tog en ost från mig, men jag fick känslan av att tjänstemannen skulle ha den till eget bruk snarare än att det var otillåtet att ta in i landet.

4. Axelzon

Axelzon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack grabbar, det blir sill, nypotatis och nubbar!

1 person likes this.
  5. Roger J

Roger J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Potatis är nog inte tillåtet, men det som händer om de mot förmodan hittar den är väl att de tar den.

6. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle nog prova med potatis men det är säkerligen inte tillåtet. Den skulle ju i princip
    kunna föra med sig skadedjur/virus el. dyl. Gäller ju samma sak in i EU..

7. Som David skriver, det är nog väldigt liten risk att din väska får extra kontroll vid tullen i Kina.
    Jag fick en gång extra kontrol genom deras röntgenmaskin, men mina korvar klarade sig genom tullen i alla fall. :)

8. Axelzon

Axelzon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    Allt gick bra.. Det blev ingen kontroll.

7 personer gillar detta.
  9. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Får tillönska er en glad och god midsommar ! Tidigare slapp man släpa
    sill och Kalles Kaviar då IKEA försörjde kollegorna ute världen men nu
    känns det som om vi är tillbaka på ruta Ett !

10. Mikael

Mikael Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Något OT, men har Ikea slutat med detta? Har de tagit bort vissa saker eller hela konceptet med små matbutiker vid utgången?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!