Svarta Listan - Råd & Rön

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av kristerj, 1 Mars 2014.

  1. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Följande flygbolag finns upptagna i Råd & Röns "Svarta listan" över flygbolag som ej följer ARNs rekommendationer:

    - Air Baltic*
    - British Airways*
    - EasyJet*
    - Primera Air*
    - Rossiya Airlines
    - Thomas Cook Airlines
    - Turkish Airlines*
    - Vueling
    - Wizz Air*

    * anger att bolaget förekommit på listan tidigare under de senaste två åren

    Källa: Råd & Rön nr 2 2014

    Intressant att notera är att Ryanair inte finns med längre, utan har valt att följa ARNs rekommendationer - charmoffensiv mot kunderna? Personligen tycker jag det är trist att ett bolag som British Airways finns med här - jag trodde nog bättre om dem :(
     
  2. Om listan stämmer, Ryanair och Norwegian sköter sig bättre nuförtiden efter de har fått ARN:s beslut.

    Ett fall av British Airways på Råd&Rön:s webbsida.
     
  3. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
  4. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Vi får helt enkelt be British Airways ändra sitt motto från "To Fly. To Serve" till mer passande "To Fly. To Deny" :) om det här fortsätter.
     
    5 personer gillar detta.
  5. Har tvingats åka med Wizz, Primera och Thomas Cook så är inte speciellt förvånad.
     
  6. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Trist att British Airways som "full service carrier" är med helt klart. Ang Thomas Cook flyger de inte enbart charter, och är det då inte charter operatören som reglerar ev reklamation/försenings ersättning?
     
  7. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Normalt ska man vända sig till det företag som man köpt varan/tjänsten av om man har ett klagomål och vill ha ersättning. När det gäller resor finns ett undantag enligt EG 261/2004 som ger resenären rätt att få kompensation från flygbolaget som utfört flygningen och kravet måste därmed ställas direkt till flygbolaget. Charterarrangören undgår därför ansvar för försenade/inställda flyg.
     
  8. Ser man då exempelvis Primera som jag flög med när det var vulkanaska från Island. Litet bolag med få kärror.
    Då opererade via Solresor. Om ovan stämmer så köper sig arrangörerna sig fri.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×