Senaste nytt

Svarta listan 2018 baserad på ärenden hos Allmänna Reklamationsnämnden

Agö

Medlem
Här kommer årets lista över flygbolag som trilskas. Såväl LCC som Legacy på listan.

Svarta listan 2018: Reseföretagen som misskött sig

1. Primera Air

2. Wizz Air Hungary

3. Turkish Airlines

4. Lufthansa

5. Air China

6. Ryanair

7. Thomson Airways/TUI UK & Ireland

8. Iberia

9. Jet2

(10. NS Travel AB (Ethnic Travel)=

11. Brussels Airlines

12. Eurowings

(13. Kiwi.com (tidigare Skypicker.com))

14. Ethiopian Airlines

15. Kiss Airlines

16. Norwegian

(17. Lilla Edets Buss/Taxi Lilla Edet)

(18. Roland Lohr Gen Stah)

19. Iran Air

20. British Airways

Källa: Vagabond. Listan baseras på ärenden hos ARN (Allmänna Reklamationsnämnden)

Svarta listan 2018: Flygbolagen som strular värst - Vagabond
 

Agö

Medlem
Tycker sådana här listor ändå är väldigt missvisande, tycker de borde visa procentsatsen av antalet passagerare istället. Kan tänka mig att Lufthansa har några fler passagerare än exempelvis Kiss Airlines på plats 15.
Det är nog inte riktigt ARNs uppgift. Det man dock kan se, via länken i första inlägget, är en stjärna som visar att bolaget varit med på listan även 2016 och 2017. Det tycker jag är mer intressant, dvs. att bolaget ifråga är "återfallsförbrytare". Där skiljer sig t.ex. Lufthansa mot Kiss Airlines.
 

maba

Medlem
Det är nog inte riktigt ARNs uppgift. Det man dock kan se, via länken i första inlägget, är en stjärna som visar att bolaget varit med på listan även 2016 och 2017. Det tycker jag är mer intressant, dvs. att bolaget ifråga är "återfallsförbrytare". Där skiljer sig t.ex. Lufthansa mot Kiss Airlines.

Jag förstår också att det inte riktigt är ARNs uppgift men tycker fortfarande att det blir väldigt missvisande när det jämförs bolag som transporterar miljontals passagerare per år mot bolag som transporterar betydligt färre passagerare per år och det ända som jämförs är antal fall där de inte följt ARNs utslag. Enligt mig ger det en väldigt skev bild som egentligen inte säger någonting.
 

Agö

Medlem
Jag förstår också att det inte riktigt är ARNs uppgift men tycker fortfarande att det blir väldigt missvisande när det jämförs bolag som transporterar miljontals passagerare per år mot bolag som transporterar betydligt färre passagerare per år och det ända som jämförs är antal fall där de inte följt ARNs utslag. Enligt mig ger det en väldigt skev bild som egentligen inte säger någonting.
Ja, och därtill får du ju lägga till att vi snackar om passagerare som kan använda sig av ARN. Siffrorna ser rimligtvis annorlunda ut om du går till motsvarande nämnd i Frankrike eller Italien. Men så är det ju bara och det får man ju ta hänsyn till.
 

NyfikenGrau

Medlem
Listan säger väl en hel del. Den utgår ju från svenska resenärer, för vilka Lufthansa, som är med, troligen är ett mindre bolag än SAS, som inte är med. Vidare saknas på listan andra vanliga större bolag, som KLM/Air France, Easyjet, eller andra bolag som svenskar kan tänkas använda (t.ex. Finnair).

Tycker faktiskt det säger en hel del om Lufthansa i relation till statusen bolaget har jämfört med de andra återfallsförbrytarna på tio-i-topp.
Framför allt "återfallsstjärnan" är ju ett tydligt tecken på systematisk ovilja att följa ARNs rekommendationer.
 

maba

Medlem
Nu har jag kikat lite på vagabonds lista och tycker att den säger ännu mindre. Kan någon förklara logiken i den. Om man ska gå efter monetära termer som inte betalats ut så borde både sexan Ryanair och sjuan Thomas Airways TUI placera sig före femman Air China då samtliga har lika många ärende men de två sistnämnda har högre ersättningsbelopp. Om listan går efter antal ärende så borde Eurowings på plats 12 med två ärenden hamna på plats åtta där Iberia stoltserar även de med två ärenden men med högre ersättningsbelopp. Någon som kan tänkas ha en förklaring på uppbyggnaden av denna kanonlista ;)
 
Toppen