Senaste nytt

Svårt val: boka om sas plus till swiss business.

joelflight

Medlem
Hej, jag har hamnat inför ett, enligt mig som är lite velig, svårt beslut. Enligt rubriken låter det nog ganska lätt men såhär är förutsättningarna: jag har 3 personer bokade i sas plus saver (för pengar) till miami, jag har en 2-4-1 voucher och hittade 2 plater i swiss business på samma datum. Jag blev helt enkelt sugen på att avboka sas biljetterna och boka 2 bonusbiljetter + köpa en biljett (på samma flyg såklart). Jämfört med de biljetter jag har bokat skulle det bli ca 7700kr dyrare (avbokningsavgift + det blir en hotellnatt mindre + den business biljetten jag då köper) + 110000 eurobonus poäng.

Tycker ni det är värt det?

Jättetacksam för svar :)
 

Thornado

Medlem
Personligen skulle jag inte göra det.
Har bara åkt Swiss business en gång och var inte alltför imponerad (givetvis är det bättre hårdvara än Plus, men...).

I det här fallet skulle jag nog åka Plus på dagflighten till Miami och eventuellt göra ett försök att uppgradera era platser till Business på hemresan. Gör ni det på flygplatsen så kostar det 25000 poäng per person, dvs totalt 75k poäng, så ändå billigare i poäng än att byta till Swiss. För att förbättra oddsen skulle jag dock först göra ett försök att uppgradera via Plusgrade för poäng. Om du bjuder 25k poäng per person även där så blir det ännu billigare eftersom poängintjäningen också ökar vid den typen av uppgradering (för att öka chansen att få igenom uppgraderingen så kan du ju eventuellt bjuda lite mer). Går inte den igenom så ser ni till att vara på flygplatsen i god tid och hoppas på uppgradering vid incheckning.

Eftersom ni är tre personer så är det ju dock helt klart en risk att det inte finns lediga platser för uppgradering i businesskabinen, så ni får bara vara medvetna om att det kan bli resa i Plus.
 

Kevinator

Medlem
Håller med Thornado att du borde satsa på uppgradering på SAS. Du får ju två chanser, dels genom Plusgrade och dels på flygplatsen. Du kan ju bjuda drygt 35000 poäng per person och chansen är då ganska stor att du får uppgradering. Dock finns det alltid risk med 3 platser.
 

palmen

Moderator
Jag hade tagit sas i detta fall. Känns inte motiverat med extra kostnaden för swiss och uteblivna poäng.
Swiss Business är helt ok men inte spektakulärt på något sätt.
En 2-4-1 kan användas till mycket roligare saker än Swiss till Miami enligt mig.
 

jerixon

Medlem
Har flugit Swiss Business ett par ggr iår.
Jag gillar verkligen produkten, men nej jag tycker inte det är värt merkostnaden!
SAS plus är i mitt tycke riktigt bra på dagflighter och jag sover även helt OK i stolen på natten :)
Kör SAS plus och gör något roligt för pengarna på plats. Jag hade inte ens uppgraderat vid gate eller via plusgrade, men det får du själv avgöra hur viktigt det är för dig/er.
 

Johan67

Medlem
Kapar tråden...

Jag är i en liknande situation, men har en awardbokning.

Just nu bokning i SAS Plus, (ingen tillgänglighet i C på aktuella datum), ARN-OSL-MIA-CPH-ARN - 80 000 EB-poäng för två med "2-4-1" samt ca 534 SEK i skatt/avgift per person.

Det finns tillgänglighet i C med Swiss/Austrian på utresan och jag funderar på att ändra bokningen - det kostar några fler poäng och lite mer i skatter/avgifter.

Till saken hör att jag aldrig provat SAS Plus på longhaul samt att vi är EBD och EBG.

Råd/tips/beslutsstöd!?
 
Toppen