Senaste nytt

Svårt att ta ut pengar på bankomater i Japan med utländskt MasterCard?

Alx

Medlem
ta fram centurion kortet och betala på McDonalds är bara patetiskt tycker jag:) Tips till er som åker till Japan och vill äta hamburgare och betala med kort. Lotteria tror jag att restaurangen heter eller nåt sånt. Som svenska Max typ! Och dem tar Amex!

Oj, är det några fler ställen där vi med AmEx Centurion är patetiska om vi handlar/äter? Kan vara bra att veta! Lotteria verkar vara OK att använda AmEx Centurion på enligt dig, vad är den stora skillnaden mot Mc Donalds?

Med svarta kortet kan man inte betala på vilken pos terminal som helst :) McDonalds kan inte ta betalt med centurion tyvärr.

Det här får jag inte ihop alls. Du har alltså själv försökt att betala med ett AmEx Centurion på Mc Donalds trots att du själv tycker att man är patetisk om man gör det? Eller hur vet du annars att det inte fungerar? :confused:

Vare sig jag eller min sambo har drabbats av att metallkortet inte fungerar. Visst kan det krångla lite mer än ett vanligt plastkort. Men det brukar alltid gå att lösa på ett eller annat sätt. Annars har man ju ett svart plastkort som back up om man drabbas av problem med metallkortet.
 
E

elmo

Guest
Oj, är det några fler ställen där vi med AmEx Centurion är patetiska om vi handlar/äter? Kan vara bra att veta! Lotteria verkar vara OK att använda AmEx Centurion på enligt dig, vad är den stora skillnaden mot Mc Donalds?



Det här får jag inte ihop alls. Du har alltså själv försökt att betala med ett AmEx Centurion på Mc Donalds trots att du själv tycker att man är patetisk om man gör det? Eller hur vet du annars att det inte fungerar? :confused:

Vare sig jag eller min sambo har drabbats av att metallkortet inte fungerar. Visst kan det krångla lite mer än ett vanligt plastkort. Men det brukar alltid gå att lösa på ett eller annat sätt. Annars har man ju ett svart plastkort som back up om man drabbas av problem med metallkortet.
Lotteria var tips till alla som vill äta hamburgare och betala med kort
 

Johan76

Medlem
Finns en del godbitar här att hämta och lite frågor. Dock får jag skämmas då jag inte riktigt haft koll sista gångerna jag varit i Japan.

Min erfarenhet är att det funkar sämre och sämre med kort i bankomaterna, för några år sen gick det utmärkt att ta ut pengar på 7-11 (eller Japanska motsvarigheten vilket finns ett antal) detta har inte fungerat för mig sista åren.

Alltså är frågan vilka bankomater som är bra och som vi ska fråga efter, som flera redan indikerat så är Japaner mycket vänliga och kommer försöka hjälpa dig, men inte alltid säkert att de vet själva alltså kan det underlätta både för dem och oss att veta vilka bankomater som funkar med internationellt kort.

För OT diskussionen om vilka restauranger som tar kort så är min personliga erfarenhet att "vanliga" restauranger ibland tar kort, men ofta vill ha kontakter. Särskilt om det är min favorit typ där du först får köpa biljett i maskin. :)

Mellanrestauranger för business luncher & "turister" brukar kort funka bra.

På lite "finare" ställen så har det för mig gått bra om de är av europeiskt snitt, då ligger de gärna också i hotellkedjor som inte är helt okända här på forumet. Ska man dock ge sig på att äta Japanskt traditionellt så bör man se till att ha med sig kontakter för det är troligtvis så att de inte tar kort, även om notan slutar på över 10k... (Annars blir det walk of shame att springa runt i ett dött kvarter och försöka hitta en bankomat som tar ditt kort samt hoppas att du inte slår i kontaktgränsen... rekommenderas ej!)

Stämmer detta med andras erfarenheter?
 

Dr. Miles

Expert
Ja, det stämmer ganska bra.
Enligt MasterCards egen information, det verkar som många AEON Banks ATM skall ta emot utländska kort vid kontantuttag.

Det verkar vara problem från MasterCard/Maestro:s sida så ni som har VISA kort kan ni nog ta ut kontanter på bl a Japan Post Banks ATM (på posten) samt 7-Banks ATM (på 7-Eleven). Rapportera gärna.

När jag hade Skandiabankens VISA kort för länge sedan gick det också bra på att ta ut pengarna på Bankkontors (ej bankomat) utlandsavdelning. Dock det kan vara en utmaning för er om ni inte kan läsa japanska tecken då formuläret var på japanska.
 

Dr. Miles

Expert
På lite "finare" ställen så har det för mig gått bra om de är av europeiskt snitt, då ligger de gärna också i hotellkedjor som inte är helt okända här på forumet. Ska man dock ge sig på att äta Japanskt traditionellt så bör man se till att ha med sig kontakter för det är troligtvis så att de inte tar kort, även om notan slutar på över 10k... (Annars blir det walk of shame att springa runt i ett dött kvarter och försöka hitta en bankomat som tar ditt kort samt hoppas att du inte slår i kontaktgränsen... rekommenderas ej!)
OT svar.
På すきやばし次郎 (Sukiyabashi Jiro, Michelin 3 stjärnor) gick det inte att använda kreditkort förut men nu ser det ut som de tar emot Diners Club kort i alla fall.
Kockens rekommendation (おまかせ) kostar 30.000 JPY (ca 2.000 SEK) och uppåt.

第十七回 すきやばし次郎 <山本益博の料理エッセイ> この店、私のお気に入り|ダイナースクラブカード 日本で最初のクレジットカード
 

Dr. Miles

Expert
Enligt 7-Banks webbsida (på japanska), det går att ta ut pengar från deras bankomater (som ofta finns på 7-Eleven) med utländska kontokort/kreditkort med VISA (och Plus), Amex, Diners Club, Discovery, JCB, UnionPay men inte med MasterCard/Maestro kort med IC chip som utfärdats utanför Asia-Stillhavsområde.

Jag har inte provat själv men bankomater (VIEW ALTTE) som finns på JR East stationer tar också emot kontokort/kreditkort som är utfärdats utanför Japan.
 
Last edited:

staff

Medlem
Har tagit ut pengar hos 7Bank vid ett flertal tillfällen de senare dagarna med både (AU-utfärdade) Mastercard och Visa.
 

Dr. Miles

Expert
Det går fortfarande inte att ta ut pengar med MasterCard/Maestro på 7-Banks & Japan Posts bankomater.

Det blev så pass allvarlig så använde jag mitt Amex (som tar avgift per uttag + valutapåslag + ränta).

För er information, växelkurs mellan SEK - JPY på japanska banker är verkligen dåliga. Forex i Sverige kan framstå som rena rama välgörenhet.
 
Kan komme med en lille update, efter nu 2 besøg i Japan siden mit sidst indlæg.

- Ingen udenlandske kreditkort (MC/Visa) i billetautomater på togstationer, men JR modtager MC/Visa ved de bemandede billetkontorer.

- Prøvede ikke ATM

- Kreditkort blev accepteret på en mindre sushi restaurant i nærheden af Tokyo Skytree

- Kreditkort blev ikke accepteret ved Shinjuku National Park.

(Glemte at (forsøge) at bruge mine kort da jeg var på jagt efter mad hos 7-11 og McD en sen nattetime) :(
 
Toppen