Senaste nytt

Sushi restauranger i Stockholm

kaktusen

Medlem
Enligt hemsidan så serverar man för tillfället inte alkohol på Soyokaze. Synd för jag äter inte på restauranger utan alkoholtillstånd. Eftersom restaurangen nu öppnas är det förstås tänkbart att alkoholtillstånd kommer vara på plats vid öppningsdagen.

Som sushifantast älskade jag att bo i NYC med den fantastiska sushin. I Stockholm har jag de senate tio åren haft två favoriter som alltid leverer fantastik kvalitet. Det är välkända East inne i stan samt mindre kända Tezukuri Sushi i Hammarby Sjöstad. Ett stenkast från slummen på Södermalm:) Stället öppnades för nästan tio år sedan av ett ungt par. Kvaliteten på sushin har alltid varit magisk och det dröjde inte länge innan stället blev populärt. Förutom sushi så har man även ett mindre antal varma rätter.

För ett par år sedan såldes stället. Man har förbättrat lokalen och byggt en trevlig bar. Sushin är mycket bra men tveksam om den fortfarande är som tidigare. Stället är i alla fall alltid mycket välbesökt vilket är ett bra tecken. Väl värt ett besök. Det finns ett flertal trevlig ställen i närheten för den som vill ta en fördrink eller tre.

Angående kvaliteten på sushin så är gott ris förstås viktigt. Fräsch och mycket bra fisk är dock IMHO betydligt viktigare. Som i varje restaurang är det många faktorer som är viktiga.
 

Holloman

Medlem
Om man är villig att ge sig utanför tullarna så har Melanders i Täby Centrum fantastiskt god Sushi! Vill minnas att man kan få alkoholhaltiga drycker där också.
 
Fantastiska råvaror och smaker på Soyokaze, slår Sushi Sho men tycker det kunde ha varit aningen högre tempo och lite mer mat.
Att Imouto fick en stjärna måste till stor det varit han förtjänst och kul med att det är en familjerestaurang, de är från Mongoliet och han har aldrig varit i Japan

Någon som testat Sushi Oi på Karlavägen?
 

nissefalk

Medlem
Syntax Error 101 att koppla nollorna och ettorna fel..

Helt off topic men jisses det var länge sedan jag såg Syntax Error 101, kände bara att jag måste kommentera på det....

Back to topic, tack för alla rekomendationer i tråden skall prova någon av nämnda restauranger vid nästa besök till huvudstaden
 

osgood

Medlem
Fantastiska råvaror och smaker på Soyokaze, slår Sushi Sho men tycker det kunde ha varit aningen högre tempo och lite mer mat.
Att Imouto fick en stjärna måste till stor det varit han förtjänst och kul med att det är en familjerestaurang, de är från Mongoliet och han har aldrig varit i Japan

Någon som testat Sushi Oi på Karlavägen?
Sushi Oi är riktigt bra, utan att var i klass med Imouto eller Sho. Kostar under 400kr för en omakase, så det kan man ju förstå då. Men väl värt ett besök.
 

Jönsson

Medlem
Lånar tråden lite.

Finns ser någon kaisekirestaurang i Stockholm värd namnet?

Alternativt någon bra tempurarestaurang?

Antar att det är svårt att driva något annat renodlat än sushi i Sverige.
 

TCB

Medlem
(Har inte läst hela tråden)

Råkultur är fantastiskt bra! Enligt mitt tycke bättre än både Kasai och Berns Asiatiska.
East är helt ok men inte som det var förr.
 
Toppen