Senaste nytt

Sushi restauranger i Stockholm

Sushi Shoo är min absoluta favorit men då är det bokning som gäller och detsamma gäller den andra favoriten Råkultur

Prisvärd svenne-sushi äts med fördel på Tezekuri-sushi i Sjöstaden
 

Agö

Medlem
Sushi Shoo är min absoluta favorit men då är det bokning som gäller och detsamma gäller den andra favoriten Råkultur

Prisvärd svenne-sushi äts med fördel på Tezekuri-sushi i Sjöstaden
Du bör testa Råkulturs snyggare syrra, Imouto omgående. Många ggr bättre än allt du nämner.
 

Nemo

Medlem
Vad är det som egentligen avgör vilken sushi som är godast? Ifall fisken inte är skämd så har jag en hypotes att det är sockerhalten i riset som gör att en sushi är godare än en annan. Ju mer socker, desto godare uppfattas den. Vad tror panelen?
 

m10

Medlem
Vad är det som egentligen avgör vilken sushi som är godast? Ifall fisken inte är skämd så har jag en hypotes att det är sockerhalten i riset som gör att en sushi är godare än en annan. Ju mer socker, desto godare uppfattas den. Vad tror panelen?

Låter som en underlig hypotes som jag inte förstår. Det är väl inte ett bakverk? Typ av ris (i form av kvalitet, kokning, kornens storlek, kramning) är i min värld oerhört viktigt och skiljer verkligen agnarna från… risplantan, vad fisken är penslad med -- och hur (när den är penslad), kvalitet på fisken -- är katsuon tillräckligt marinerad? Hur fet är unagin? Hur är bitarna skurna; hur tjocka, snittet? Ser temperatur på både ris och fisk som avgörande, likaså ration "påläggets" storlek i relation till risets dito.

Är å andra sidan högst snobbig när det kommer till sushi…
 

Dr. Miles

Expert
Vad är det som egentligen avgör vilken sushi som är godast? Ifall fisken inte är skämd så har jag en hypotes att det är sockerhalten i riset som gör att en sushi är godare än en annan. Ju mer socker, desto godare uppfattas den. Vad tror panelen?
Det är nog kombination av hur de tillagar riset, hur de blandar med vinägern (vilken sort är också viktigt) och socker.
Jag (en japan) tror att i Europa använder man mycket sås/majonnäs i sushin än vad en vanlig sushirestaurang gör i Japan.

Ny Sushirestaurant i Stockholm - Minako (Västmannagatan/Odenplan) | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Låter som en underlig hypotes som jag inte förstår. Det är väl inte ett bakverk? Typ av ris (i form av kvalitet, kokning, kornens storlek, kramning) är i min värld oerhört viktigt och skiljer verkligen agnarna från… risplantan, vad fisken är penslad med -- och hur (när den är penslad), kvalitet på fisken -- är katsuon tillräckligt marinerad? Hur fet är unagin? Hur är bitarna skurna; hur tjocka, snittet? Ser temperatur på både ris och fisk som avgörande, likaså ration "påläggets" storlek i relation till risets dito.

Är å andra sidan högst snobbig när det kommer till sushi…
Jag håller med dig.

Jag brukar att tänka så här.
Sushin på bland de dyra sushirestauranger i Sverige matchar inte kvalitet av rullbandsushi (billigt) i Japan.
 

Son Nguyen

Medlem
Sushi sho är min favorit i Stockholm, lite dyrare dock.
Visa bifogad bild 52250 Visa bifogad bild 52251
sushi sho! har vaeret der 12 gange :D

Blev sugen så bokade Imouto på torsdag. Ska bli kul att se Sayan Isaksson briljera.
imouto er fantatisk.
sushi sho og imouto er mine favoritter i stockholm.
fredag 21 oktober har jeg reservation til soyokaze paa aabningsdagen.
sushi kokken er samme kok som stod under sayan issaksson paa imouto.

Sushi Sho - väldigt bra. Svårt att få bord där nu efter *
Råkultur - i mitt tyckte ännu bättre
Imouto - ska bli spännande! lite väl dyrt tycker jag dock, det måste vara så mycket bättre om det ska vara värt det. Ska bli intressant att höra @Agö berätta om det sen.

Någon som har provat Hoze i GBG? Står i kö till det stället nu.

EDIT: såg nu att det handlade om Sushi i STHLM, nu lär man ju bli lynchad här som man så ofta ser när ngn säger något fel... ; ) mycket attityd här.
Hoze er specielt. Sushin er god men ikke paa samme niveau som tex sushi-sho/imouto. Og hans menu er meget fusions baseret.

Det beror nog på att marknaden förväntar sig att sushi (och annan asiatisk mat för den delen) ska vara billigt. Jag ser inget egenvärde i ett lågt pris om kvaliteten inte hänger med och framförallt ser jag ingen anledning till att sushi ska vara billigare än en annan toppmåltid på krogar i Stockholm. 1250 kronor för menyn kan därför säkerligen uppfattas som dyrt om man är van vid slabbig lunchsushi (11 bitar för 99 kr) men inte om man kikar på vad t.ex. Esperanto tar för sin normala tiorättersmeny (1850 kronor utan dryck).
jeg har spist paa baade esperanto og imouto. paa imouto gaar mange af snacks/retter fra esperanto igen paa imouto menyen, panaer sushin selvfoelgelig.
 
Last edited by a moderator:
Toppen