Senaste nytt

Sushi restauranger i Stockholm

rvarttinen

Medlem
...
Många traditionella sushi restauranger har fortfarande lärlingssystem och att man inte får göra sushi för första två år är inte helt ovanligt.
Sedan finns det många andra rullband sushi restauranger där deltidsarbetare gör sushi med hjälp av sushirobot.
...
Är det dessa som kallas "kurru-kurru"?? Det fanns ett sådant ställe i Gallerian förut. De har stängt för längesedan nu, hann tyvärr inte prova dem.

OT: Ett "Continuous Norimak i Making System" verkar spännande, förutom de andra maskinerna... gillar nog handrullat bäst ändå.
 

DHXSTHLM

Medlem
@Agö du har helt rätt. det finns sushi 10 bitar för 79 och 10 bitar för 999.

Sen även om Imouto ingår i Esperanto gruppen så är det ändå klassskillnad då Esperanto har * x 2. I stockholm, ifall budgeten sträcker sig till 1250 för menyn finns där ett flertal ställen som kan erbjuda en fantastisk matupplevelse (pubologi, Volt, Nook m.fl.) Jag säger absolut inte att Imouto kommer att vara "dåligt" utan för att utveckla det jag menade är att jag liksom liksom många andra här åker mycket till fjärran öster och har därmed haft turen att äta väldigt mycket bra sushi som kommer in långt under 1250 (även om några gånger har den budgeten spräckts med råge).

Enligt vad jag har läst brukar inte Sanyan vara där mycket, men det behöver ju inte betyda att maten är sämre för det. Som sagt, du får låta oss veta vad du tyckte! (jag har själv Punk Royale, Daniel Berlin samt Aloë att se fram emot under de kommande 2 mån) :p
 

Agö

Medlem
Sen även om Imouto ingår i Esperanto gruppen så är det ändå klassskillnad då Esperanto har * x 2. I stockholm, ifall budgeten sträcker sig till 1250 för menyn finns där ett flertal ställen som kan erbjuda en fantastisk matupplevelse (pubologi, Volt, Nook m.fl.) Jag säger absolut inte att Imouto kommer att vara "dåligt" utan för att utveckla det jag menade är att jag liksom liksom många andra här åker mycket till fjärran öster och har därmed haft turen att äta väldigt mycket bra sushi som kommer in långt under 1250 (även om några gånger har den budgeten spräckts med råge).
Absolut och det är ju just det: detta är något helt annorlunda mot vad som i övrigt erbjuds i Stockholm tycker jag. Det har länge saknats bra asiatisk mat och för den som börjar bli trött på nynordiskt käk så är det uppfriskande med detta koncept. Och vem vet, Imouto kan mycket väl få en stjärna eller fler i nästa upplaga - stället är ju nyöppnat. Att jämföra priser över länder är också något jag tycker är svårt. Sverige har en prisstruktur, hålet i väggen i Tokyo ett annat.

Så t.ex. har ju White Guide redan utnämnt Imouto i den allra högsta klassen, "Internationell mästarklass".

Imouto | White Guide

Med det sagt återkommer jag imorgon kväll. 2,5 h njutning och 20 serveringar väntar.
 

Senator

Moderator
Tack till @Bryant för tipset om Minako. Jag bor ganska nära, så jag gick förbi på lunch idag då jag arbetar hemma under eftermiddagen. Ohört prisvärt och gott!
 

Senator

Moderator
Nu är jag på iPhööönen.. Bilder av kockens 11 bitars utvalda till ett pris av 149kr som satt utmärkt!

7b5abd9e94629cb7b235acfad7b17f06.jpg


7f903cba97ff12dfbb19a0f1f45968a8.jpg


fed39d66d687094f59baea54f028615b.jpg
 

Johanna

Medlem
Ser mer ut som smörgåstårta. Min vän som driver en respektabel liten sushi-verksamhet i Tokyo serverar högst motvilligt California Roll. Det där skulle få honom att gråta blod.

Kan det vara ett sätt att maskera att fisken är dålig genom att smeta på en massa majonäs och allehanda grönt?

OBS ifrågasätter inte huruvida anrättningen är god eller ej.
Den sista är ingen fördelaktig bild. Funderade på att inte lägga upp den. Men det är fantastiskt gott så i slutändan så är det det som avgör för mig. Det viktiga är inte om det är autentiskt rätt. Då är det inte mycket mat som skulle passera genom det nålsögat.
 

Dr. Miles

Expert
OT: Ett "Continuous Norimak i Making System" verkar spännande, förutom de andra maskinerna... gillar nog handrullat bäst ändå.
Off topic svar.
I ett japansk underhållningsprogram gjorde de ett test.
Låta olika gäster i programmet att äta två sushi. En handgjord av erfarn sushikocken och en som rullades av senaste modellen av sushimaskin.
Gästerna visste inte om vilken sushin gjordes av sushikocken eller av madkinen.
Råvarorna var det samma, enda som skiljde sig var hur man kramade sushiriset och hur man la fisken på sushiriset.
Många av de gästerna kunde inte skilja mellan dem.

De var kanske inte gourmand men det indikerar också kvalitet av maskingjord sushi.
 
Toppen