SuperJet 100 med Pininfarina-kabin vinner Red Dot Design Award

Diskussion i 'Övrigt' startad av Matts Lindmark, 9 Juni 2013.

  1. Matts Lindmark

    Matts Lindmark Medlem

    Ort:
    New York
    Trevliga nyheter för min del i.a.f eftersom jag gillar denna flygplanstyp skarpt och har följt den ända sedan 2001 då den kallades RRJ - Russian Regional Jet.

    Pininfarina-designed Sukhoi Superjet 100 interiors win red dot design award – Superjet International

    Pininfarina-kabinen är riktigt elegant och för min del ett klart standardlyft jämfört med andra regionjets i samma storleksklass. Det är också ett stort steg framåt jämfört med SSJ100s standardkabin från B/E Aerospace. I mitt fall föredrar jag helt klart att flyga SuperJet 100 istället för t.ex Embraer 170/190 (som för min del är en mycket tråkig maskin som fullkomligt skriker regionaljet 2 plus 2). Det som är bra med SSJn är att den tekniskt motsvarar en Airbus A320 och således har fullständigt fly-by-wiresystem med sidesticks och Thales TopDeck-avionik baserad på A380. Intressant nog är 30% av innehållet i planet från Frankrike och den anses därmed vara mer fransk än vissa Airbus.

    För min del är helt enkelt SuperJet det närmaste man kommer en Airbus Regional Jet - det är värt att påpeka att det i slutet av 90-talet fanns en liknande maskin... på ritbordet hos just Airbus. Den kallades AE316 och skulle enligt planering ha varit en A320-liknande regionaljet med 2 plus 3-kabin och A320-flightdeck. Samarbete skedde med AVIC (numera Comac) i Kina men tyvärr lades det hela ner och A318 lanserades som ersättningsprojekt.

    En annan maskin som påminner om SSJ100 men som tyvärr aldrig fick flyga var Fairchild-Dornier 728 och 928Jet. Riktigt fina skapelser men tyvärr dog tillverkaren precis innan premiärflygningen.

    Det är värt att påpeka att Pininfarina-versionen av SuperJet 100 inreds av Alenia och SuperJet International i Venedig, maskinerna flygs alltså oinredda från tillverkaren i Komsomolsk-on-Amur och blir sedan utrustade i Italien. Första kunden med Pininfarina-kabinen är InterJet i Mexiko.

    En annan maskin som har Pininfarina-kabin är den s.k Ammonia-versionen av ATR42/72-600.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×