Super 80 - MD 80 på American Airlines

Diskussion i 'Reserapporter' startad av sembl, 9 Juli 2014.

  1. Rutt: Chicago (ORD) - Washington DC (DCA)
    Flightnummer: American Airlines 1118
    Flygplanstyp:
    MD-80
    Datum för flygning: 2014-07-08
    Restid: 1h25min
    Klass: First

    Efter en fantastisk trevlig avskedsresa förra året när SAS fasade ut sin sista MD så trodde jag faktiskt inte att jag skulle få uppleva att få flyga med en sådant härligt plan igen. Visst finns 717 på Blue One men det är inte riktigt samma sak.

    Min orginalrutt var ARN-LHR-BOS-ORD-DCA och jag lade inte märkte till att jag hade blivit bokad på en S-80 på mitt ORD-DCA ben. Lyckan var obeskrivbar när jag fick se det efter att ha tryckt "boka" knappen.

    Efter en inte så speciellt blöt kväll i Boston men många öl senare så klev jag upp på Hilton Logan och tog gratisbussen till Terminal B. AAs lounge där är mycket trevlig och denna morgon nästan helt folktom. Passade på att ladda min dator och ta en kopp med "unsweetend ice tea". Ett snabbt besök på vattenkloasetten i loungen där jag passar på att köra "flourtanten"

    Braised Pork Belly with truffle fries I Boston på Foundry:
    beer.jpg

    Munskölj:
    20140707_075853.jpg
    Resan till Chicago tog 2h10min på en 737-800 där American Airlines levererar som vanligt.

    Landar vid gate K7 vilket är helt underbart då detta innebär en liten kort promenad till AAs Flagship lounge i änden av piren. Precis innan vi landar så upplyser den pursern att mitt flyg till DCA kommer att avgå från K2 och ställde sig frågande över varför jag inte flög direkt från Boston till Washington. Jag svarade med "im not in a hurry" och fick ett brett leende tillbaka. Nog om det.

    Loungen var i stort sett tom med sånär som 4 äldre herrar som drack öl och en äldre dam som satt i glaskuben och jobbade. Denna dag så serverades det sushi, en fransk löksoppa, olika smörgåsar, grönsaker med dipp och de klassiska ostkuberna. Tog några sushi rolls som smakade riktigt bra, bättre än de flesta sushi restauranger i Stockholm och inser hur dåligt det är på hemmaplan. Sköljer ner det med en flaska klassisk Perrier.

    5 min innan det är dags för boarding så knallar jag ner mot K2. Boarding dröjer ca 5 min, och det står en äldre herre bredvid mig och pratar med en kvinna som har en Concierge key badge runt halsen och de pratar på med varandra lite som att de kände varandra. Hon tar med honom någon minut innan boarding börjar och följer honom in på planet. När hon kommer ut så annonserar de att First Class passengers are welcome to board. Tänker att man kanske kan få honom bredvid sig och på amerikanskt maner socialisera med honom. Klev på planet, och ser honom sittandes vid emergency exit. Stuvar in min weekend bag om knappt får plats i overhead bin och tar min plats 3F.

    Blir snabbt erbjuden något att dricka

    -Water or Juice sir ?
    - I think i need a cup of coffee but i dont think you have brewed any yet.
    - That is not a problem, i will make you a cup. Cream and sugar ?
    - Only a splash of milk
    - Be right with you

    Första noteringen av denna gamla fågel är sätena, bekväma men går ej att luta lika mycket som standard stolarna och att bricka och dryckhållare inte är helt genomtänkta. Det blir lätt trångt. Full flight och bredvid mig sätter sig en tjej/kvinna i Birkenstocks och plockar fram sina 3 mobiler. Blackberryn och Samsung S4an sätter hon fast med clips i tidningstället framför medan hon sätter på sig sina Bose Q15 och lyssnar på musik på sin Iphone. Får min kaffe och sköjler ner den strax innan pushback som sker på tid.

    plan.jpg

    Vi taxar ut och startar på bana 22L. Blev lite besviken under själva starten då den där kicken inte infann sig riktigt i ryggen som man brukar få. Väl uppe så får vi varm handduk och de tar upp dryckesbeställning direkt efter. Jag beställer en Diet Coke och min stolsgranne en Bud Light. Varma nötter serveras tillsammans med drycken vilket är en oslagbar kombination. Önskar dock att jag var mer sugen på öl.

    nötter.jpg

    När detta var avklarat så rullades matvagnen fram och min preorder av sallad serverades med ett val av en varm chocolate chip cookie eller cranberry and pomegrante cookie. Har svårt att tacka nej till den nybakta chocolate chipen. Detta är nog AAs signature och får hela kabinen att lukta nybakat. Tur är att Senator inte är med, då vi tenderar till att äta upp alla kvarvarande.

    Salladen smakar mycket gott och jag får min Buffalo Chicken på sidan vilket gör att salladen ser mycket fräsch ut och man kan dosera själv hur mycket man vill ha av den kryddstarka kycklingen.

    mat.jpg

    Under måltiden så tittar jag ut medan vi kryssar runt åskmoln och njuter av den tysta upplevelsen i detta fantastiska plan. Brickan plockas bort när jag är klar och jag är ganska nöjd och är inte så sugen på mer än så. Tjejen bredvid mig beställer ännu en Bud Light och sätter upp sina fötter på väggen framför i sina Birkenstocks. Jag verkligen hatar verkligen när folk gör så. Så istället för att störa mig på det plockar jag fram magasinet och hittar ett trevlig sida att titta på.

    cigarr.jpg

    Pling 20 minutes to land, prepare the cabin ! Man hör hur motorerna spinner ner och nedstigning påbörjas. 10 min senare är kabinen redo och jag ser att vi kommer att göra en RWY 19 landing vilket är den absolut maffigaste. Lite kortfattat om den.

    Banan som man landar på har en heading på 194 grader medan inflygningen är 145 grader när man passerar Potomac och Georgetown (JUBOL and WIRSO). Utan att gå in på för mycket detaljer men att göra en bankning på 50 grader 424 feet när du dessutom gör en nedstigning med 700 feet per minut så finns det inte mycket utrymme för fel eller korrigeringar.

    Då jag sitter på högersidan så har man fantastiska vyer över Arlington Cemetary och sen Pentagon innan man gör en touchdown som oftast är väldigt hård och kraftig inbromsning. Lyckan är total vid touchdown och jag vill så gärna applådera men som god svensk så nickar jag belåtet på mitt huvud och får ett leende på läpparna.

    penta.jpg

    25 min efter touchdown kliver jag in i lägenheten och blir hälsad av den trebenta katten Newman #fatcat

    katt.jpg

    Denna rapport skriven med matchen Brasilien-Tyskland i bakgrunden på TVn i brist på bra fotboll/utklassning
     
    28 personer gillar detta.
  2. Thomas_Malmö

    Thomas_Malmö Medlem

    Låter som en angenäm resa och med en udda fotbollsmatch i bakgrunden när det var dags att skriva om den. :)
     
    1 person likes this.
  3. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Super meget like på det her! MD-80 all the way :cool:

    Dejligt med endnu en velskrevet rapport med gode billeder.

    Jeg bliver igen og igen imponeret over udvalg i både loungen og ombord, her er de amerikanske selskaber langtfra altid så dårlige som mange gør dem til.

    Troede Birkenstock typen var mere til broccoli-smoothie end BUD-light? haha.
     
    1 person likes this.
  4. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Härligt ;) Själv är man bortskämd med MD80 då sträckan DFW(Dallas) - SAT(San Antonio) "alltid" flygs med 80:an.
     
    1 person likes this.
  5. Vilken härlig bild på Newman.. Vad han har väntat på dig...

    Resor till och från B-Skådisens flygplans (för ni som inte är insatt är det officiella namnet Ronald Reagan Washington National Airport) är av de få flygplatser där jag gillar sitta vid fönstret.. President Reagan var en trogen Westernskådis i B-filmer innan han blev politiker (ok OT).

    Tyvärr begränsas Super-80 på American Airlines till resor till/från Chicago (ORD) och Dallas (DFW). Det innebär 60 TP sträckor och inte 210 sträckor mellan Öst- och Västkusten :)

    Kan tipsa om Delta som åker omkring med MD-88/90 samt B717. Har precis skickat sina DC-9or till flygplanshimmelen.

    sembl, vi ses snart på DCA :)
     
  6. JensE

    JensE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Blir ganska många turer per år i MD80 med American Airlines mellan Dallas och New Orleans.
    Och den är riktigt trevlig med 2-2 i F.
    Hoppas utfasningen tar sin lilla tid :)

    Nästa MadDog-80 flight är om ca 2 veckor!
     
    1 person likes this.
  7. Henrik_B

    Henrik_B Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fantastisk rapport! Fick du tillfälle att tala med farbrorn vid emergency exit? Såna är alltid trivsamma, ofta med gott om stories på lager!
     
  8. Nej, han satt ju i Y så jag fick aldrig möjligheten. Jag kan lova att jag hade gafflat på i så fall.
     
    1 person likes this.
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Flög en häromdagen. Tyst och trevlig där framme :)

    Men, de börjar bli lite till åren med en hel del småförseningar på grund av indikatorer som måste kollas. Bra att American Airlines tar säkerheten på allvar men förseningarna skapar en del stress.
     
    1 person likes this.
  10. Henrik_B

    Henrik_B Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×