Senaste nytt

Stulna EB-poäng

ulagun

Medlem
Jag hoppas verkligen att Polisen har bättre saker för sig än att spåra ip adresser för mindre brott / små mål! Jag säger inte att det är rätt att stjäla eller att kriminella borde få komma undan med det men jag ifrågasätter skarpt om det är så välanvända resurser. Definitvt tråkigt för den enskilde men samhället kan inte lägga ner kostnader som vida överstiger poängens värde för att utreda ett sådant här brott. Allt annat är en utopi och önsketänk.

Konstaterade bara rent krasst att det detta förfarande uppenbarligen är helt riskritt. Vilket säkerligen förövarna även konstaterat.
Har därutöver inga intentioner starta diskussioner rörande svenskt rättsväsende i detta forum.
Bara en förhoppning att SAS kan "täppa till" möjligheten.
 

Berglund

Medlem
Bara en förhoppning att SAS kan "täppa till" möjligheten.
EuroBonus är ytterst medvetna om att dessa typer av bedrägerier står näst på tur, just för att säkerheten traditionellt har varit låg. Först gick de kriminella på bankerna, när de höjde säkerheten blev det butikerna. När dessa säkrade sina pengar gick de på betal- och kreditkorten och när det börjar komma säkerhetslösningar kring dessa, ja då är det bonusprogrammen som står näst på tur.
 

ulagun

Medlem
EuroBonus är ytterst medvetna om att dessa typer av bedrägerier står näst på tur, just för att säkerheten traditionellt har varit låg. Först gick de kriminella på bankerna, när de höjde säkerheten blev det butikerna. När dessa säkrade sina pengar gick de på betal- och kreditkorten och när det börjar komma säkerhetslösningar kring dessa, ja då är det bonusprogrammen som står näst på tur.

Bonusprogrammen skriver du.
Uppfattar jag dig rätt att även övriga bonusprogram som t.ex. HH m.fl hotellprogram "står på tur".
I så fall verkligen dax att även se över dessa lösenord. Har nämligen inte ägnat en tanke på detta innan.
 

Dr. Miles

Expert
EuroBonus är ytterst medvetna om att dessa typer av bedrägerier står näst på tur, just för att säkerheten traditionellt har varit låg. Först gick de kriminella på bankerna, när de höjde säkerheten blev det butikerna. När dessa säkrade sina pengar gick de på betal- och kreditkorten och när det börjar komma säkerhetslösningar kring dessa, ja då är det bonusprogrammen som står näst på tur.
Även ANA och JAL har varit utsatta för dataintrång / bedrägeri till deras bonusprogram.

ANAマイレージクラブでも不正アクセスによりマイルが盗まれる被害が発生 | スラド セキュリティ
JAL - JAL顧客情報システムへの不正アクセスによるお客さま情報の漏えいについて<最終報告>
 

Berglund

Medlem
Bonusprogrammen skriver du.
Uppfattar jag dig rätt att även övriga bonusprogram som t.ex. HH m.fl hotellprogram "står på tur".
I så fall verkligen dax att även se över dessa lösenord. Har nämligen inte ägnat en tanke på detta innan.
Pluralis, korrekt.
Det var väl rubriker i både Aftonbladet och Expressen för två-tre veckor sedan om stulna Coop-poäng?! Säkerheten kring dessa konton är traditionellt sett låg, det går att ringa in och få hjälp utan ordentlig verifiering. Att kunna uppge dina födelsedata och adress är ju inte supersäkert eller särskilt svårt att få tag på. Polisen prioriterar inte heller brotten vilket gör att chanserna är synnerligen goda för att komma undan med det. Har du inte bytt lösenord redan är det en god idé att göra det redan idag. Väl mött!
 

Johan Hbg

Medlem
Jag hoppas verkligen att Polisen har bättre saker för sig än att spåra ip adresser för mindre brott / små mål! Jag säger inte att det är rätt att stjäla eller att kriminella borde få komma undan med det men jag ifrågasätter skarpt om det är så välanvända resurser. Definitvt tråkigt för den enskilde men samhället kan inte lägga ner kostnader som vida överstiger poängens värde för att utreda ett sådant här brott. Allt annat är en utopi och önsketänk.
Varför? Borde vara lågt hängande frukt det här ju? Vilka brott skall utredas tycker du, mord som tar månader och inte är värt mång a kronor?
Tvärtom borde polisen markera. Statuera exempel och avskräcka.
 

Abbs

Medlem
Varför? Borde vara lågt hängande frukt det här ju? Vilka brott skall utredas tycker du, mord som tar månader och inte är värt mång a kronor?
Tvärtom borde polisen markera. Statuera exempel och avskräcka.
Nu vet inte jag om du är seriös eller ej, men jag nappar.
Hur är det här lågt hängande frukt? Ba trolla fram en IP adress som är skyldig?

Hoppas du är oseriös.
 

mha321

Medlem
Bonusprogrammen skriver du.
Uppfattar jag dig rätt att även övriga bonusprogram som t.ex. HH m.fl hotellprogram "står på tur".
I så fall verkligen dax att även se över dessa lösenord. Har nämligen inte ägnat en tanke på detta innan.
I allra högsta grad.

Program som tex flying blue har ju bara alldeles nyligen gått ifrån 4-siffrig pinkod tex...

Det är också inte alls ovanligt att flyg och hotell konton hackas. Ofta dyker det upp på ebay eller liknande som billiga flygbiljetter som någon köper omedveten om att det är en bonusresa bokad med stulna poäng.
 

xz0781

Medlem
Jag fick mina Emiratespoäng "plundrade". Någon köpte prylar till en amerikansk adress. Frågade Emirates hur de kunde exekvera poäng på mitt konto utan confirmation mail eller kontroll av leveransadress. Fick aldrig något svar men poängen återfördes till ett nytt konto.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen