Senaste nytt

Stulna EB-poäng

IT-snubben

Medlem
Här kommer ju en av problem i samband med självregistrering i annans system. Jag som "kund" har knappast den detaljkännedom om hur saker ska rubriceras eller benämnas.

I min värld är detta en stöld, inget bedrägeri. Det blir upp till mottagande utredare i detta fall att rubricera om. Jag bryr mig heller inte vilket det blir eftersom jag har fått min produkt (polisanmälan) att vidarebefordra till SAS EB. Polisutredningen lär troligtvis läggas ner oavsett.

Citerar mig själv... jag får nog ta tillbaka lite av vad jag skrev.

En update: Idag, lördag, ringer det på min telefon; "Hej det här X Y från polisen. Du har anmält en stöld av Eurobonuspoäng...". Jag satt i bilen mitt i Stockholmstrafiken så mina svar blev lite korta dock.

Hon, benämnde det som bedrägeri och frågade om lite tilläggsinformation och hade förstått att det var något på internet. :rolleyes:

Jag frågade om hon kände till Eurobonus och fick lite vagt svar "nja". Jag förklarade lite om det och hänvisade till SAS fraudavdelning för ytterligare information. Jag nämnde också att det är fler drabbade.

Hon menade också att SAS definitivt borde ha koll på vilket Coopkonto som poängen gått till.

Nåja, vi får se vart detta bär.
 

IT-snubben

Medlem
Har Fraudavdelningen kontaktat dig än?
Inga livstecken från SAS överhuvudtaget.

Hur svårt kan det vara? Det första de ska bedömma är om det är jag som försöker blåsa dem handla därefter. Eftersom vi är fler drabbade och det för SAS inte borde vara ett okänt arbetssätt de har utfört det på så borde de kunna lätt konstatera att jag är en drabbad kund. Fixa tillbaka mina poäng och fortsätt jobba med fallet utan mig och täpp igen hittade säkerhetshål.
 

mha321

Medlem
Inga livstecken från SAS överhuvudtaget.

Hur svårt kan det vara? Det första de ska bedömma är om det är jag som försöker blåsa dem handla därefter. Eftersom vi är fler drabbade och det för SAS inte borde vara ett okänt arbetssätt de har utfört det på så borde de kunna lätt konstatera att jag är en drabbad kund. Fixa tillbaka mina poäng och fortsätt jobba med fallet utan mig och täpp igen hittade säkerhetshål.

Risken äe väl att det är "många" och inte bara "flera". Och när det är flera samtidigt blir det dessutom ett utmärkt läge för någon som inte är drabbad att just ta chansen att blåsa dem. Därför måste man nog hantera varje fall för sig. Varje samtal kan säkert ta lång tid för att förklara att de fortfarande inte riktigt vet hur det gått till osv. Och det blir ju väldigt känsligt om de faktiskt skulle råka kontakta personer och lämna ut felaktig information.

Plus att deras fraud avdelning troligen inte är direkt överbemannad, vilket när något sådant händer antagligen leder till underbemannad.

Kort och gott: det kan vara rätt svårt.
 

IT-snubben

Medlem
Det är absolut sant. En återkoppling behöver dock inte alltid vara ett samtal. Ett mail att de överhuvudtaget har sett ärendet kan vara en bra start.

Jag förväntar mig inte en total redogörelse om vad som hänt, jag förväntar mig poäng på kontot.
 

ulagun

Medlem
De fick besked från polisen idag.
Konstaterdes att brott begåtts men utredningen lags ned. För "besvärligt" spåra IP adresser
Uppenbarligen riskfritt kapa poäng
 

Berglund

Medlem
Jag hoppas verkligen att Polisen har bättre saker för sig än att spåra ip adresser för mindre brott / små mål! Jag säger inte att det är rätt att stjäla eller att kriminella borde få komma undan med det men jag ifrågasätter skarpt om det är så välanvända resurser. Definitvt tråkigt för den enskilde men samhället kan inte lägga ner kostnader som vida överstiger poängens värde för att utreda ett sådant här brott. Allt annat är en utopi och önsketänk.
 
Toppen