Här kommer ju en av problem i samband med självregistrering i annans system. Jag som "kund" har knappast den detaljkännedom om hur saker ska rubriceras eller benämnas.
I min värld är detta en stöld, inget bedrägeri. Det blir upp till mottagande utredare i detta fall att rubricera om. Jag bryr mig heller inte vilket det blir eftersom jag har fått min produkt (polisanmälan) att vidarebefordra till SAS EB. Polisutredningen lär troligtvis läggas ner oavsett.
Citerar mig själv... jag får nog ta tillbaka lite av vad jag skrev.
En update: Idag, lördag, ringer det på min telefon; "Hej det här X Y från polisen. Du har anmält en stöld av Eurobonuspoäng...". Jag satt i bilen mitt i Stockholmstrafiken så mina svar blev lite korta dock.
Hon, benämnde det som bedrägeri och frågade om lite tilläggsinformation och hade förstått att det var något på internet.
Jag frågade om hon kände till Eurobonus och fick lite vagt svar "nja". Jag förklarade lite om det och hänvisade till SAS fraudavdelning för ytterligare information. Jag nämnde också att det är fler drabbade.
Hon menade också att SAS definitivt borde ha koll på vilket Coopkonto som poängen gått till.
Nåja, vi får se vart detta bär.