Strul med Alitalias kundtjänst

Diskussion i 'Skyteam' startad av VictorB, 2 Juni 2015.

  1. VictorB

    VictorB Medlem

    Skulle resa till Rom den sjunde maj med familjen men vårt flyg blev inställt pågrund av branden på FCO. Deras kundtjänst hjälpte då oss att boka om våra biljetter via Milano dagen efter då inte det fanns inte tillräckligt med platser på direktflyget till Rom för fem personer.

    När vi dagen efter skulle checka in så visade det sig att kundtjänsten endast hade bokat om tre av fem personer trots att vi hade fått en muntlig bekräftelse om att vi alla var ombokade dagen innan. När vi ringer kundtjänsten och försöker reda ut situationen så påstår dem att två personer inte finns med på vår bokning och det är därför de inte blivit ombokade(de uppgav då ett annat bokningsnummer). Detta kollade vi upp med Aviator som hade hand om incheckningen de kunde se att vi alla låg på samma ursprungliga bokningsnummer men att endast tre var ombokade. Kundtjänsten kunde inte se till att alla fem kom med på samma flyg och eftersom att det endast var en weekendresa och vi redan förlorat en och en halv dag så var resan förlorad och vi åkte hem.

    Kundtjänsten vill inte hjälpa oss att resa tillsammans då de påstod att vi hade godkänt ombokningen av tre personer dagen innan och dessa kunde då inte ändras utan de andra skulle då få åka dagen efter dvs två dagar efter ordinarie avgång.

    Vad har vi för möjligheter till ersättning och vart ska vi vända oss?

    Tacksam för era tips och ideér.
     
  2. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är rätt jobbigt att driva sådana här ärenden själv. Testa någon av juristerna som bara tar betalt om de lyckas med ärendet, t ex FlygAdvokaten Stephan Eriksson | för TRS Travelright Services
    Han har specialistkompetens och kan förmodligen svara på grundläggande frågor utan att taxametern börjar ticka.
     
    agehall gillar detta.
  3. VictorB

    VictorB Medlem

    Tack för svaret Jakob! Ska kolla med Stephan och se vad han har för råd :)
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det här är helt klart en jobbig sits eftersom flygbolaget kan hävda vad som helst och det är svårt att motbevisa utan att trycka på rejält. Oftast har man inte heller tid att se till att få allt skriftligt utan man måste ta saker via telefon vilket gör det svårare att ha bra bevisning i efterhand.

    Jag är lite osäker på vad som gäller i det här fallet. Grundorsaken till allt strul, branden på FCO, får helt klart anses som extraordinär och därmed gäller nog inte EU261/2004. Däremot kan man ju tycka att Alitalia borde ha antingen bokat om er alla eller erbjudit återbetalning.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×