Strid om biljettförsäljningen på SJs tåg

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Jacob, 3 November 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    SJ har tagit beslut om att all biljettförsäljning på tågen ska upphöra den 15 november. Anledningen till detta är att de flesta använder sig av andra inköpskanaler och att det helt enkelt blir ganska kostsamt och tidskrävande för SJ. Men detta har inte tagit särskilt väl av vissa resenärsgrupper. Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson, som också är…
     

    Se hela inlägget

  2. Jacob

    Jacob Medlem

    SJ har tagit beslut om att all biljettförsäljning på tågen ska upphöra den 15 november. Anledningen till detta är att de flesta använder sig av andra inköpskanaler och att det helt enkelt blir ganska kostsamt och tidskrävande för SJ.

    Men detta har inte tagit särskilt väl av vissa resenärsgrupper. Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson, som också är generaldirektör på Konsumentverket, säger att beslutet är olagligt. Det finns enligt honom en EG-förordning om tågresenärers rättigheter och där huvudregeln är att biljetter ska säljas på tågen.

    SJ har dock inte svarat på kritiken. Om SJ väljer att genomföra beslutet kommer Konsumentverket dra frågan till domstol.

    Källa: SR
     
  3. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har inte riktigt förstått vad SJ tänkt göra om det finns resenärer som ändå kliver på utan biljett. Det är väl inte mindre farligt för personalen om de resenärerna inte kan göra rätt för sig och därmed förmodligen begått ett brott genom att tjuvåka?
     
  4. sk-sthlm

    sk-sthlm Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror tanken är att man då kommer att ta ut en kontrollavgift från den passageraren. Mycket trevlig behandling av sina kunder må jag säga!
     
  5. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Förstår beslutet. Har åkt mycket tåg, men aldrig någonsin köpt en biljett ombord.
     
  6. Unicornone

    Unicornone Medlem

    Ort:
    Vikbolandet
    Land:
    Sverige Sverige
    Var nära att jag tvingades till mitt första ombordköp igår, hade bokat lite tight med tanke på att SAS nästan alltid landar 15 minuter tidigt på OSD-ARN så hade jag bokat med typ 5 minuters marignal till kl1414 X2K söderut från Stockholms C men denna gång blev det sen ankomst så jag kom ur kärran kl1408 och bokade raskt av men eftersom jag har Telia så fick jag givetvis Edge på ARN...

    Så att boka kl1417 från Arlanda i mobilen gick ju inte...
    Väl framme vid SJs disk i Skycity så har SJ två personer bakom disken vara vde nena bara kollar biljetter och den andra säljer.
    Det var en enda person före så jag frågade lite försynt om det skulle kunna gå att lösa men fick bara svaret att de bara har en kassa men den (ursäkta uttrycket) dumma kossan i biljettkassan sa bara det är ändå ingen idé eftersom tåget det är fullbokat...

    Jag sa då att då får jag väl köpa biljett ombord och killen vid biljettkontrollen säger det kostar 100 kronor extra. Då blev jag lite upprörd med tanke på att klockan var 1415, sa bara "ser det ut som jag bryr mig?" han öppnade och jag kom med det halvfulla tåget. Top notch SJ!

    Sen var det givetvis ingen biljettkontroll efter ARN eftersom de har kontrollen i Skycity. Så jag hann i lugn o ro köpa biljett från Sto C...

    Biljettköp ombord kan vid enstaka tillfällen vara bra... Sen skulle jag vilja sparka fruntimret i biljettkassan i Skycity.
     
    Last edited: 3 November 2012
  7. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Om så få använder sig utav tjänsten hur kan den då vara för tidskrävande? Eller handlar det om tiden det krävs för att lära ut systemet, vilket inte känns allt för krångligt? Märkligt argument enligt mig.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×