Senaste nytt

Strejkvarsel mot Flybe/SAS, sympatiåtgärder av Svensk Pilotförening

Som bl.a. lyfts i denna tråd har Unionen varslat om strejk från och med 22 februari. Det rör sig om total
arbetsnedläggelse i kombination med blockad.

Destinationer som kan komma att beröras är Arlanda och Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall-Timrå, samt finska Åbo, Vasa och Tampere-Pirkkala.

SAS operated by flybe | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Idag har Svensk Pilotförening varslat om utökade konfliktåtgärder och sympatiåtgärder.

Det utökade varslet innebär att SPFs medlemmar i GEC tas ut i partiell arbetsnedläggelse under torsdagar, söndagar och måndagar. Dessutom läggs en blockad mot att äta måltid ombord på flygplanen som ersättning för matrast.

Utöver varslade åtgärder vid Flybe/GEC varslar också SPF om sympatiåtgärder som innefattar blockad mot övertid, resande med inhyrda flygbolag samt ytterligare inhyrning av flygbolag.

Konfliktåtgärderna träder i kraft den 25 februari klockan 00.00.

Någon som hört/last mer om detta? Vad är det som hander den 22:a samt vad hander den 25:e? Har bokning med SAS som opereras av FlyBe bade måndag 22:a och tisdag 23:e.
 

Agö

Medlem
Någon som hört/last mer om detta? Vad är det som hander den 22:a samt vad hander den 25:e? Har bokning med SAS som opereras av FlyBe bade måndag 22:a och tisdag 23:e.
Du ligger risigt till vid strejk. Konflikten (total arbetsnedläggelse) bryter ut 22 februari om avtal inte träffats innan dess. Håll koll på detta. Det är kanske ingen dum idé att boka en alternativ resa om du måste resa dessa datum.
 
Du ligger risigt till vid strejk. Konflikten (total arbetsnedläggelse) bryter ut 22 februari om avtal inte träffats innan dess. Håll koll på detta. Det är kanske ingen dum idé att boka en alternativ resa om du måste resa dessa datum.

Tack för förtydligande. Jag har även bokning sen kvällsflight då det är SAS själva som opererar (gäller ARN-KLR) som backup men det vore trevligt att komma hem I tid. :) Kanske OT med hur är det med EU261/2004 I samband med denna typ av strejk?
 

AX22100

Medlem
Såg tråden flimra förbi då jag håller på att göra ett par bokningar för nästa vecka. Påverkar detta bara avgångar med Flybe eller även avgångar som är op. by SAS? Tackar för svar redan på förhand!
 

Agö

Medlem
Såg tråden flimra förbi då jag håller på att göra ett par bokningar för nästa vecka. Påverkar detta bara avgångar med Flybe eller även avgångar som är op. by SAS? Tackar för svar redan på förhand!
Det som ev. sker på måndag (Unionen) avser Flybe-flugna SAS-avgångar (total strejk, blockad osv.). Det som ev. sker på torsdag (SPF) omfattar även Amapola Flyg, Braathens Regional, Malmö Aviation, Nova Airlines, SAS och TUIfly Nordic. Det är dock i det senare fallet tal om sympatiåtgärder från SPFs sida.
 

bnr

Medlem
Detta är ju inte optimalt... har ju SK2679 25FEB för att byta till TXL-FRA, vill ju inte missa min LH F p.g.a. strejk-käbbel.
De får väl boka om på något sätt om det skiter sig. Lär väl gå att flörta till sig LH/OS/LX in case of strejk?
 
Toppen