Senaste nytt

Strejk Lufthansa 23/11 - 2016

mha321

Medlem
man vet aldrig med fackförbund. Dock ska förhandling ske på måndag och innan dess ör det omöjligt att säga vad som kommer ske...
Och facket verkar åtminstone spela enligt reglerna så de ger förvarning innan de går ut. Med andra ord borde måndag vara safe. Jag vet inte hur reglerna ser ut i Tyskland men om förhandlingarna faktiskt sker på måndag kan jag tänka mig att även tisdag borde vara safe om de inte lagt något varsel måndag morgon. Men det är förstås ingen som vet säkert...
 

Vax

Medlem
Är helt medveten om det men har haft svårt att hitta info om det finns ytterligare varsel.Själv har jag onsdag inbokad till andra sidan
 

JohanA

Medlem
Är bokad måndag två legs med Lufthansa och onsdags två legs med Swiss, så oavsett vad som sker så bör jag vara safe då Swiss inte innefattas av eventuell strejk.
 

Fredrik_

Medlem
Bokade om dagens flyg till Brussel airlines för att vara säker på att ej få för stora problem, Lufthansa bokade inte bara om utan problem utan uppgraderade mig även vilket var trevligt. Prioboarding funkade typ, även om det innebar att ta sig förbi horder med vilda italienare.
 

JohanA

Medlem
Tisdag strejk kortdistans och onsdag både kort- och långdistans. :(



Strike of the Pilots union “Vereinigung Cockpit” (VC) for Lufthansa flights from Germany on continental routes on 29 November 2016, on continental and intercontinental routes on 30 November 2016

The pilots union Cockpit (VC) has called for a strike for Lufthansa flights from Germany on continental flights on 29 November 2016. On 30 November continental as well as intercontinental routes from Germany are affected. On 28 November flight operations will proceed according to schedule.
The strike announcement concerns Lufthansa operated flights only. Flights operated by Germanwings, Eurowings, Air Dolomiti, Austrian Airlines, SWISS and Brussels Airlines are not affected by the strike measures and will continue to operate normally.

Lufthansa sincerely apologizes to its passengers for the inconvenience caused by the strike of the pilots union “Vereinigung Cockpit” and will do everything possible to keep the impact as low as possible. A special flight schedule for both days will be activated on 28 November midday.
 

mha321

Medlem
Dang, för en gångs skull hade jag tur alltså. I och med att mitt enda Lufthansa-flyg mellan september och årsskiftet var just idag!
 

sepbemi

Medlem
Börjar bli smått nervös (eller ska kanske se det som en möjlighet?).
Åker till Hong kong med Lufthansa nu på fredag 2 dec (ARN-FRA-MUC-HKG) allt Lufthansa, SAS EB Award med 2-4-1, 2 pers.
Även om det blir strejk på fredag så tror (och hoppas) jag att det blir en bra lösning då vi åker första flighten från Arlanda (6.45) vilket borde ge Lufthansa lite möjligheter att boka om tidigt på morgonen (efter förslag från mig såklart :).
Antar att det inte är ngn ide att ringa SAS Tallin innan det är bekräftad strejk, visst är det bolag som ställt ut biljetten som kan/ska boka om innan avresa men fr.o.m. avresedagen är det operating carrier på första flighten som ansvarar för ombokning?
Hoppas Swiss till HKG blir fullbokad så kanske man får åka Air france 1a klass :)
 

mha321

Medlem
Du kan alltid ringa tallinn i förväg men då blir det en helt vanlig ombokning (med avgift och bara till awards-klasser).

Om det finns något bra alternativ med lediga platser kan det vara värt att överväga att göra det, för att vara säker...
 

Vax

Medlem
Ja då var en flight inställd, har en liten reservplan men det är helt omöjligt att komma fram. Det blir väl att prova att ringa runt till flera utländska kontor imorgon
 

Frigidus

Medlem
Verkligen jobbigt med strejk framförallt om man sitter med 2-4-1 award resor. Hoppas det löser sig för er alla.

Själv fick jag inställd resa LYS-GOT men det skiljer sig verkligen mellan att resa privat och i jobbet bokat via affärsresebyrå. Tog 5 min med den fantastiskt kompetenta personalen på Egencia företagsresor som efter ytterligare nån minut ringde upp och bekräftade efter pratat med Lufthansa. Deras direktlinje till LH mitt i strejkkaoset verkar slå alla statusnivåer :)

Nu blir det fortfarande Lufthansa hem dock kombination CityLine och AirDolomiti.
 
Toppen