Senaste nytt

Strejk igen ser det ut som

Canadien

Medlem
SAS Plus fullt återbetalbar kostar bara 1700:- enkel MAN-ARN. Den kan ni avboka fram till avgång ifall BA lyckas boka er annan rutt.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

ViktorP

Medlem
Om vi går på arbetsgivarens uppgifter tjänar dom ungefär motsvarande 19 500 kr / månad. Det ligger naturligtvis i det högre spannet. Jag vet inte om jag kan säga att ens det är en bra lön. En typisk lön enligt en kabinanställd i mixed fleet ligger på £1280 / månad inkluderat grundlön, flygtillägg, bonus och commission (på sålt ombord). Döm själv om det är bra....

Ett problem med dessa jämförelser är att man ofta jämför lön före och efter skatt. Det som förtaget går ut med är lön före skatt, medan många crew bara tittar på vad de faktiskt får inbetalt på kontot, och därav anser att företaget spider falska uppgifter. En lön på £1280/månad är dock i det nedre spannet för en heltidsanställd på Mixed Fleet skulle jag säga, enligt min mening är kring £1400/månad mer normalt, och det är efter skatt och avdrag som gjorts med bolagets system för att ta ut pengar på hotellen.

Sen kan man säga vad man vill om arbetsvillkoren, men de är enligt erfarenhet inte sämre än andra bolag. Jag skulle personligen säga att de är bättre än t ex SAS, men det är en personlig åsikt.
 
Det ser fortfarande ut som det blir strejk, det blir väl som vanligt att UK Domestic ryker först. Detta betyder isåfall att vi behöver bli ombokade, vilket BA verkar vara säkra på att de kommer klara för alla berörda. Men vad för rättigheter har man och vad kan man kräva? Vi kan inte (iallafall inte enligt brittisk lag) flyga innan kl 17 då barnen inte slutar skolan förrens kl 15.30. Vi har sedan bokat flyg med SAS ARN-UME kl 10.00 dagen efter.

Tittar jag på alternativen MAN-(vad som helst)-ARN den 10:e Februari så verkar det endast gå med AY (inom oneworld) men detta med övernattning i Helsingfors. Vi har redan hotell bokat på ARN som inte är avbokningsbart. SAS flyger direkt till ARN men är ju som sagt inte med i Oneworld.

BA kommer komma ut med information på torsdag men jag tänkte försöka vara förberedd.

SAS Plus fullt återbetalbar kostar bara 1700:- enkel MAN-ARN. Den kan ni avboka fram till avgång ifall BA lyckas boka er annan rutt.

SAS har ju även 24 timmars öppet köp så om du vet när info förväntas från BA kan du ju köpa biljetter med SAS typ 18 timmar innan. Då har du lite marginal att göra dig av med SAS-biljetterna gratis ifall BA har en bättre lösning.
 

trekker

Medlem
SAS har ju även 24 timmars öppet köp så om du vet när info förväntas från BA kan du ju köpa biljetter med SAS typ 18 timmar innan. Då har du lite marginal att göra dig av med SAS-biljetterna gratis ifall BA har en bättre lösning.
Bra ide, men jag har beslutat att avvakta och om det händer spela dum resenär med skolan och begära tidigare avgång alternativt via HEL med AY. De håller på och planerar nu men ingen aning om när ett besked kommer.
 

ViktorP

Medlem
Vet inte om det skrivits nånstans på forumet redan, men Unite har gått ut med nya datum för strejk igen, 17-20 februari den här gången.
Dessa bestämdes redan 10 februari, alltså innan man ens avslutat senaste perioden med strejkdagar.
 

Magnus_K

Medlem
Någon som vet om BA kommer ha strejk imorgon?
Ska resa från Arlanda till London vidare till LA imorgon, såg precis den här tråden.
 

AABack2ARN

Medlem
Så vitt jag förstår är redan de få flighter som behöver ställas in hanterade. Så om det ser ut som dina flighter skall gå enligt ba.com borde det vara lugnt. Förhoppningsvis i alla fall. Stockholm-London skall nog inte påverkas alls. Vet inte hur det är med LAX.
 

trekker

Medlem
Vi blev påverkade (tror jag) förra strejken med reducerad personal på sträckan London (LHR) till Stockholm (ARN). Endast en serveringsvagn i Euro Traveller (ET) som inte blev klar förrens vi kommit in en bra bit över Sverige.
 

AABack2ARN

Medlem
Vi blev påverkade (tror jag) förra strejken med reducerad personal på sträckan London (LHR) till Stockholm (ARN). Endast en serveringsvagn i Euro Traveller (ET) som inte blev klar förrens vi kommit in en bra bit över Sverige.

Antar att BA tog personal från Stockholms-planet för att täcka upp i flighter som påverkas. OM jag förstått saken rätt på FT är det "enbart" MixedFleet-flighter som ställs in. Även om jag inte vet exakt vad MixedFleet är framgick det i listan att Arlanda inte är en MixedFleet-destination.
 

ViktorP

Medlem
Någon som vet om BA kommer ha strejk imorgon?
Ska resa från Arlanda till London vidare till LA imorgon, såg precis den här tråden.

Dessa flighter ska inte påverkas då de flygs av Eurofleet och World Wide, det är bara Mixed Fleet som strejkar.

Vi blev påverkade (tror jag) förra strejken med reducerad personal på sträckan London (LHR) till Stockholm (ARN). Endast en serveringsvagn i Euro Traveller (ET) som inte blev klar förrens vi kommit in en bra bit över Sverige.

Helt ärligt så tror jag inte att det hade något med strejken att göra. I stort sett alla kortlinjeflyg med BA går med minimum crew, dvs minsta lagliga antal Cabin crew. Anledningen till att det tog tid beror nog helt enkelt på det sätt besättningen la upp serveringen. Om det t ex är en A320 som flyger sträckan är det i stort sett alltid 4 Cabin Crew. Är det många passagerare i Club Europe brukar Purser/CSD och en till i besättningen jobba i Club Europe och två jobba i Euro Traveller, oftast med bara en vagn. Detta är dock bara en kvalificerad gissning då jag inte vet några detaljer, annat än att Stockholm-London inte ska påverkas av strejken.
 
Toppen