Senaste nytt

Strandsatt pga av att inga plan går till/från Longyearbyen just nu

Ormen

Medlem
Observera samtidigt att om Du kör egen bil och blir försenad till resans start så gäller inte försäkringen och självklart inte heller om Du blir privat skjutsad till flygplatsen.

I detta avseende är försäkringen på Coop MedMera Mer riktigt förmånlig: Orsaken till försening ska vara att allmänt transportmedel eller privat eller hyrd bil som den försäkrade åker med till resans utgångspunkt försenas och förseningen beror på väderlekshinder, tekniskt fel, trafikolycka eller oförutsett trafikhinder på den direkta färden till utgångspunkten.

För övrigt väldigt tråkigt med den aktuella situationen..
 

Magino

Medlem
Efter många turer till olika försäkringsbolag och SAS har jag nu givit upp. Verkar som jag kommer till Sverige tidigast imorgon och kanske inte ens det. Resan till Thailand är avbokad, får se om något försäkringsbolag eller SAS tar upp notan för avbokningen. Orkar tyvärr inte ta striden.
Det ska troligen gå ett flyg vid 21-tiden ikväll men jag och min vän är inte inbokade på det i nuläget. SAS på fastlandet kommer inte åt flyget och kan inte hitta att jag blivit ombokad. Sen har ju kontoret här på Svalbard lite smidigt stängt för dagen. Och någon representant från SAS har inte visat sig på hotellet de senaste 27 timmarna
 
A

Aurora

Guest
Resan till Thailand är avbokad, får se om något försäkringsbolag eller SAS tar upp notan för avbokningen. Orkar tyvärr inte ta striden.

Om jeg tør spørre, helt ydmykt og helt uten at noen trenger å gå i taket, hvorfor du mener SAS (eller Norwegian, eller hvilket som helst flygbolag) skal ta notan for at du hadde en annen helt isolert og urelatert reise planlagt samme dag som ankomst? Hva er det det kalles her inne, @agehall sine budord? De sier vel bl.a at skal du være garantert å komme deg fram, så må du kjøpe gjennomgående billett. Jeg kan komme med et forslag til utvidelse: "planlegg aldri en reise kort tid etter du planlegger retur fra et sted som ligger til nesten 80 grader nord" (aka arktis, aka ~1000kilometer fra fastlands-Norge). Været kan endre seg raskt, og med infrastruktur som er 100% avhengig av luftfart (med mindre du vil bruke 3-4 dager på båt til Tromsø) er det umulig å gi noen garanti for at man kommer seg noen steds. Når jeg bodde på Svalbard var vi askefast pga Eyjafjallajökull i 2 uker... Ingen kan lastes for det, vi var bare glade vi fikk mat nok via ekstra båtavganger...
 

lillemannen

Medlem
Jag fick som svar när hela mitt resesällskap blev försenade i taxin till flygplatsen i Polen för hemresa, att 3 h är kravet fr ex connection
Vi fick tillbaka pengarna av LF då vi var på väg 3 h innan olyckan skedde.
 

agehall

Medlem
Jag fick som svar när hela mitt resesällskap blev försenade i taxin till flygplatsen i Polen för hemresa, att 3 h är kravet fr ex connection
Vi fick tillbaka pengarna av LF då vi var på väg 3 h innan olyckan skedde.

I det fallet är det ganska klart - men frågan är vad som hade hänt ifall du skulle vidare på ytterligare en resa direkt efter hemkomst.

Dvs, vad räknas som transport till startpunkt för en resa?
 

lillemannen

Medlem
Skrev inte ut detta . Men minst 3 h gäller mellan två separata bokningar. Kontrollerade detta i våras på väg ifrån Karibien till USA vidare med SAS.
Det var bara hemförsäkringen och inget mina kort som jag hade betalat med som skulle ta detta. Blev en dag kortare vistelse för att få dom minst 3 h i transfer.
 

Magino

Medlem
Nu börjar jag och många andra här tröttna på hur dåligt SAS informerar. Jag fick informationen igår att vi inte ska boka om då de ska lösa detta på flygplatsen. Bokar vi om själva kommer vi inte med extraflyget till Oslo som satts in ikväll. Nu när jag ringer (kontoret på flygplatsen har öppnat igen) och undrar vad som händer och hur de prioriterat folk då jag inte kommit med, så säger de att de inte bokar om någon utan det ska jag kontakta SAS för att göra.

Jag förstår att jag är på en liten ö som är väderkänslig och ingen riktigt vet ur detta ska sluta. Fast jag köper inte att bara för att det inte finns någon information kan SAS gräva ner huvudet och gömma sig. Var synliga SAS och visa att ni försöker. Tror säkert de jobbar så gott de kan med vad de har, en uppdatering om ingen information är bra mycket bättre än ingen information.
 

WF789

Medlem
Norwegians fly er på vei fra OSL-LYR, så da er det vel håp om at Sas prøver seg snart.

Forøvrig virker norske forsikringsselskap å ha vesentlig bedre enn svenske, har ikke sett reiseforsikringer som ikke ville dekket dette.
 

Magino

Medlem
Om jeg tør spørre, helt ydmykt og helt uten at noen trenger å gå i taket, hvorfor du mener SAS (eller Norwegian, eller hvilket som helst flygbolag) skal ta notan for at du hadde en annen helt isolert og urelatert reise planlagt samme dag som ankomst? Hva er det det kalles her inne, @agehall sine budord? De sier vel bl.a at skal du være garantert å komme deg fram, så må du kjøpe gjennomgående billett. Jeg kan komme med et forslag til utvidelse: "planlegg aldri en reise kort tid etter du planlegger retur fra et sted som ligger til nesten 80 grader nord" (aka arktis, aka ~1000kilometer fra fastlands-Norge). Været kan endre seg raskt, og med infrastruktur som er 100% avhengig av luftfart (med mindre du vil bruke 3-4 dager på båt til Tromsø) er det umulig å gi noen garanti for at man kommer seg noen steds. Når jeg bodde på Svalbard var vi askefast pga Eyjafjallajökull i 2 uker... Ingen kan lastes for det, vi var bare glade vi fikk mat nok via ekstra båtavganger...

Förstår inte helt vad säger då jag har svårt för att läsa norska. Men tror du får läsa om. Jag skulle landat i går på Arlanda. Mitt flyg till Thailand är ikväll, 23h 55min efter SAS skulle landat på Arlanda.

Med det du skriver ovanför menar du att jag ska beräkna med att alla mina resor kan bli upp till 2 veckor försenade?
 
A

Aurora

Guest
Förstår inte helt vad säger då jag har svårt för att läsa norska. Men tror du får läsa om. Jag skulle landat i går på Arlanda. Mitt flyg till Thailand är ikväll, 23h 55min efter SAS skulle landat på Arlanda.

Med det du skriver ovanför menar du att jag ska beräkna med att alla mina resor kan bli upp till 2 veckor försenade?

Nei, det er ikke det jeg skriver.
Jeg spør hvorfor flygbolag A/B/C/D skal refundere en reise som du selv har planlagt etter ankomst. På en annen billett, med et annet flygbolag E/F/G/H. Som ikke har noe med reisen med flygbolag A/B/C/D. Hvis Norwegian blir forsinket fra Tromsø-Oslo (pga dimma, måker på rullebanen, snøfall, dårlig friksjon på rullebanen, flyulykke) og jeg har en separat billett 12 timer senere Oslo-Arlanda med Nextjet, så kunne jeg ikke drømt om å kreve erstatning fra Norwegian for min missed billett Oslo-Arlanda med Nextjet.
 
Toppen