Senaste nytt

Strandsatt i Rio

rvarttinen

Medlem
Bra förslag! Men de faktiskt kunde ordna hotell med full board och transport från till flygplats så än så länge inga kostnader/kvitton.
Jo - men, försäkringen på kreditkortet brukar, oftast, ge dig rätt att inhandla en del andra grejor. T.ex. toalettartiklar och kläder, eller det du finner nödvändigt. Själva, exempelvis, så fick vi köpa på oss lite kläder och annat i och med en 24 h försening i Paris. Intyget skickade jag med kvittona till AMEX efter resan och allt gick mycket smidigt. Flygbolaget stod för hotell (rätt ok faktiskt) och måltider. Inget knussel alls!

Beloppet du får handla för brukar stå i försäkringsvillkoren och det är oftast stigande belopp ju längre förseningen blir. Jag ringde AMEX så fort vi fick veta att det skulle bli försenat och fick tydliga instruktioner om vad vi kunde göra och så ...

Passus: det förutsätter att du betalt resen, till större del, med kreditkortet. För AMEX vet jag att det är minst 75% av resans totala kostnad som gäller för att försäkringen ska gälla. Andra bolag kanske har andra gränser.
 

WTP

Medlem
Sitter i BA Galleries efter 26 timmar försening och väntar på ngt försenad flyg till GOT. Kollat lite mer eftersom detta är 2-4-1 award resa. Om BA går med på det kan vi få iaf det vi gav för surcharges och dyl. Självklart kollade vi med kortets försäkring och hemförsäkring. Tack alla för svar/hjälp.
 

Nemo

Medlem
Sitter i BA Galleries efter 26 timmar försening och väntar på ngt försenad flyg till GOT. Kollat lite mer eftersom detta är 2-4-1 award resa. Om BA går med på det kan vi få iaf det vi gav för surcharges och dyl. Självklart kollade vi med kortets försäkring och hemförsäkring. Tack alla för svar/hjälp.
Du ska få full ersättning även på en 2-4-1 award. Se
Artikel 3. Punkt 3.
"Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program."
EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Således €600 per pax.

Edit: Du har även rätt till skadestånd i enlighet med Montrealkonventionen för förlorad arbetstid (ifall du missar en arbetsdag).
 

WTP

Medlem
Äntligen GOT! Slutdestination med 24h 20 min försening.
Tack för info @Nemo !
Hur ansöker man skadestånd för förlorad arbetstid. (Kikade lite i min mailbox - ingen vacker syn).
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: olo

Nemo

Medlem
Äntligen GOT! Slutdestination med 24h 20 min försening.
Tack för info @Nemo !
Hur ansöker man skadestånd för förlorad arbetstid. (Kikade lite i min mailbox - ingen vacker syn).
Först vänder du dig till British Airways och ber om skadestånd i enlighet med EU 261/2004 €600 per pax samt den verkliga ekonomiska skada (förlorad arbetstid) som du lidit i enlighet med Montrealkonventionen. Om BA inte går med på det blir det ARN (alt brittiska motsv) och sedan Tingsrätten.
Läs igenom post #305 i Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 31 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor och googla upp rättsfallen som står däri så hittar du vägledning.

Edit:
CURIA - Documents se ssk punkt 29 samt
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62010CJ0083:EN:HTML
 
Toppen