Senaste nytt

Strandade på Arlanda - missar Sveriges öppningsmatch MLT455 (MALETH AERO9)

agehall

Medlem
Så kan man säga om allt i så fall. Det finns en viss förväntan om att saker och ting ska fungera. Antingen intalar man sig själv att ingenting någonsin fungerar (vilket i längden kan bli en aning ansträngande) eller så litar man på att saker och ting ska fungera. Den som väljer att betala 15000 kronor för en dagsresa till Novgorod har rätt att förvänta sig att saker och ting fungerar. Så enkelt är det.
Jag förstår hur du tänker, men i min värld är det ett rätt risky projekt att räkna med att det ska fungera.

Å andra sidan går ju rätt många i Sverige, varje dag, på tanken om att SJ ska fungera så det är väl jag som är lite försiktig av mig. Jag brukar resonera som så att om jag ska på något som jag anser är viktigt, så vill jag vara där i god tid och utvilad för annars kommer jag inte att få ut det som var tänkt av resan.
 

Agö

Medlem
Å andra sidan går ju rätt många i Sverige, varje dag, på tanken om att SJ ska fungera så det är väl jag som är lite försiktig av mig. Jag brukar resonera som så att om jag ska på något som jag anser är viktigt, så vill jag vara där i god tid och utvilad för annars kommer jag inte att få ut det som var tänkt av resan.
Absolut, sådan är även jag själv. Men det är ju sällan jag dubbelgarderar mig i alla möjliga lägen. I aktuellt fall finns det sannolikt skäl för resenärerna att välja just detta upplägg - lättja, tid (endast en semesterdag), "lyx" eller vad det nu kan vara.
 

Berglund

Medlem
VM biljetterna var svåra att få tag på. Det är dessutom långt ifrån alla som planerar för matcherna i upp till ett år i förväg. Biljetterna släpps i något slags lotteriförfarande, där man anmäler sig i en period och därefter får reda på eventuell tilldelning. Har man inte fått köpa biljetter vid ordinarie biljettsläpp så är dylika arrangemang ett av de "säkraste" sätten att få tag på en äkta biljett och slippa hela osäkerhetsfaktorn kring andrahandsbiljetter via diverse mer eller mindre suspekta biljetthajar.

Att betala 15 000 kr för att åka och se en match får nog i min värld ses lite som en premiumprodukt. Man får ändå en ordentlig semesterresa för 15 000 kr, att då betala detta för en dagsresa och se en fotbollsmatch - ja det är det inte alla i Sverige förunnat att kunna göra. Har man då inte fått biljett men ändå gärna vill se matchen på plats och få sig ett litet äventyr till livs, ja då återstår just dylika arrangörer. Det är ju inte så att alla de 130 personerna som nu fastnat på Arlanda händelsevis bestämde sig för att ta samma plan, utan det blev arrangerat åt dem. Klart att arrangören tar "billigaste möjliga" med de svårigheter som eventuellt kan följa på det. Dock inget som själva resenärerna haft något att säga till om eller själva ordna kring. Utan man har varit hänvisad till ett befintligt arrangemang, take it or leave it. Givet hur populärt fotbollslandslaget ändå är så kan jag förstå om många såg detta som lite av "enda chansen" och därför valde att köpa arrangemanget. Tråkigt för alla som blev drabbade och nu får se matchen på TV istället!
 

Valley

Medlem
Var ju ett intressant bolag detta Watch it Live. Ingen omsättning senaste 5 åren på det Org.Nr.
Förvisso verkar det som de börsnoterat sig i år. Men något är lite skumt
Skulle nog själv aldrig boka en biljett med ett sådant bolag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Klart att arrangören tar "billigaste möjliga" med de svårigheter som eventuellt kan följa på det.
Det verkar vara riktig business class så inte är det billigast möjliga direkt.

737_3.jpg
 

palmen

Moderator
Jag har själv varit inne på att åka och se någon av matcherna och det var främst Mexico i sista omgången som var mest aktuellt. Man kunde ju köpa paketresa för ca 17.000 kronor där flyg och hotell under 3 dagar var inkluderat. För dyrt enligt mig så jag valde att titta på vad det skulle kosta att lösa på egen hand. Problemet man då stötte på var att det fanns exakt 0 rum tillgängliga att boka i staden under Sveriges match om man går via någon av de större sidorna som hotels.com och liknande. Boende går alltid att lösa på ett eller annat sätt men hade blivit dyrt och inte helt lätt att ta sig till Jekaterinburg, precis som att det är lite småknepigt att ta sig till Nizjnij Novgorod och man får betala bra för det också nu under VM.
 

Timpsi

Medlem
Jag hade aldrig betalat 15.000kr för en chartrad resa till Ryssland. Jag förstår att man förväntar sig att det skall fungera felfritt om man betalar så mycket pengar, men ärligt talat så kan det mesta gå fel med en chartrad resa till Ryssland... Jag hade då absolut inte förväntat mig att man ens hade kommit ombord på planet överhuvudtaget - precis vad som (inte) hände här. Bara jag läser om bolaget så får jag en dålig vibb. Bokar man bara utan att göra researchen så får man stå sitt kast.
 

Agö

Medlem
Jag hade aldrig betalat 15.000kr för en chartrad resa till Ryssland. Jag förstår att man förväntar sig att det skall fungera felfritt om man betalar så mycket pengar, men ärligt talat så kan det mesta gå fel med en chartrad resa till Ryssland... Jag hade då absolut inte förväntat mig att man ens hade kommit ombord på planet överhuvudtaget - precis vad som (inte) hände här. Bara jag läser om bolaget så får jag en dålig vibb. Bokar man bara utan att göra researchen så får man stå sitt kast.
Det aktuella flygplanet har den senaste veckan varit i Charleroi, Turin, Rotterdam, Stuttgart, Köpenhamn, Vilnius, Tarbes, Cork, Berlin och Moskva. Gick det snett även för dessa passagerare?
 

Taggen

Medlem
Jag hade aldrig betalat 15.000kr för en chartrad resa till Ryssland. Jag förstår att man förväntar sig att det skall fungera felfritt om man betalar så mycket pengar, men ärligt talat så kan det mesta gå fel med en chartrad resa till Ryssland... Jag hade då absolut inte förväntat mig att man ens hade kommit ombord på planet överhuvudtaget - precis vad som (inte) hände här. Bara jag läser om bolaget så får jag en dålig vibb. Bokar man bara utan att göra researchen så får man stå sitt kast.

Varför skulle allt gå fel med en chartrad resa till Ryssland? Det var tekniska problem med ett plan från ett bolag baserat på Malta. Tänk på alla gånger Norsken utnyttjar liknande bolag. Vi läser regelbundet om folk som har haft otur även med bolag som TUI och Thomas Cook till Kanarieöarna.
 
Toppen