Senaste nytt

Strandade på Arlanda - missar Sveriges öppningsmatch MLT455 (MALETH AERO9)

Ett hundratal svenska fotbollsfans står strandade på Arlanda sedan deras plan till Nizjnij Novgorod och fotbolls-VM blev inställt.

– Det känns som VM är över redan, säger Säfflebon Fredric Stridsberg till P4 Värmland.

Flyget som Fredric Stridsberg och hans vänner hade bokat skulle ta dem till ryska Nizjnij Novgorod. Där skulle de se Sveriges öppningsmatch i VM mot Sydkorea. Men på morgonen fick de beskedet att det inte blir nån resa:

– Man är rätt tom och chockad. Det känns som om VM är över, säger Fredric Stridsberg till P4 Värmland på måndagsmorgonen.

Beskedet att det inte blir nån resa fick de ganska snart efter att de anlänt till Arlanda klockan sex imorse.

– Det kom flygpersonal och sa att det inte kommer att bli nåt plan som går. Till slut kom personal från bolaget som vi bokat resan hos, Watch it live, och sa att det var något tekniskt problem med planet och att de försökt laga det hela natten. De kunde inte få fatt i nått ersättningsplan, berättar en mycket besviken Fredric Stridsberg.

Hur var reaktionen bland de 150 supportrarna när beskedet kom?

– Ja, alla såg rätt likgiltiga ut och frågade sig vad de skulle göra nu. Några började titta efter alternativ men det fanns ju inget eftersom det är matchdag idag, säger Fredric Stridsberg som betalat runt 10 000 kronor för resan.

Till Aftonbladet säger Peter Birath, styrelseordförande i Watch it live, att resenärerna ska få sina pengar tillbaka.

Värmlänningar strandade på Arlanda - missar Sveriges öppningsmatch - P4 Värmland | Sveriges Radio
 

palmen

Moderator
Var det inte till EM förra gången som en strejk såg till att många missade matcher också, eller blandar jag ihop de olika eventen.

Sjukt tråkigt för dessa personer som nu inte kommer iväg för att se matchen idag. EU 261/2004 borde ju vara applicerbar för ersättning samt att få pengar tillbaka antar jag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Så går det när man försöker resa utan marginaler...
Nja. Folk betalar ett skapligt premiumpris för att just resa utan marginaler. Givetvis oacceptabelt och uselt hanterat av Watch it live.

Var det inte till EM förra gången som en strejk såg till att många missade matcher också, eller blandar jag ihop de olika eventen.
Det var SAS-piloterna som strejkade under EM i Frankrike.
 

palmen

Moderator
Man verkar skylla på både trasigt plan samt att besättning saknas. Någon som har koll på om planet kommit till Stockholm över huvud taget eller om det uppstod problem innan dess.
 

agehall

Medlem
Nja. Folk betalar ett skapligt premiumpris för att just resa utan marginaler. Givetvis oacceptabelt och uselt hanterat av Watch it live.
Ja, men då tänker man inte på att problem alltid kan inträffa och om något (nästan oavsett vad) sker så är man rökt. Jag håller givetvis med om att det verkar dåligt skött, men jag anser ändå att resenärerna har visst ansvar de också. De kan knappast gnälla över att de missar matchen när de tänker sig så tighta marginaler - även om de hade kommit iväg hade ju kö på motorvägen till stadion kunnat sabba allt.
 

Agö

Medlem
Ja, men då tänker man inte på att problem alltid kan inträffa och om något (nästan oavsett vad) sker så är man rökt. Jag håller givetvis med om att det verkar dåligt skött, men jag anser ändå att resenärerna har visst ansvar de också. De kan knappast gnälla över att de missar matchen när de tänker sig så tighta marginaler - även om de hade kommit iväg hade ju kö på motorvägen till stadion kunnat sabba allt.
Så kan man säga om allt i så fall. Det finns en viss förväntan om att saker och ting ska fungera. Antingen intalar man sig själv att ingenting någonsin fungerar (vilket i längden kan bli en aning ansträngande) eller så litar man på att saker och ting ska fungera. Den som väljer att betala 15000 kronor för en dagsresa till Novgorod har rätt att förvänta sig att saker och ting fungerar. Så enkelt är det.
 

palmen

Moderator
Ja, men då tänker man inte på att problem alltid kan inträffa och om något (nästan oavsett vad) sker så är man rökt. Jag håller givetvis med om att det verkar dåligt skött, men jag anser ändå att resenärerna har visst ansvar de också. De kan knappast gnälla över att de missar matchen när de tänker sig så tighta marginaler - även om de hade kommit iväg hade ju kö på motorvägen till stadion kunnat sabba allt.
Ingen aning om hur kö-situationen ser ut på motorvägar i Nizjnij Novgorod, men flygplatsen ligger typ 2 mil från stadion så just det skulle jag inte oroa mig för. Men det är klart att skiter sig något när man har dessa små marginaler så är det rätt kört.
Men hela konceptet på denna resa var som sagt att det var att åka över dagen och då finns inte så mycket alternativ mer än att man kunde ha startat tidigare och framförallt använda sig av ett bolag som har lite bättre möjligheter att klara av eventuella problem som uppstår. Säger inte att SAS/Norwegian hade skött det bättre, men där hade man kunnat ta ett annat plan om det nu var så att planet gick sönder eller besättning från någon annan flight.
 

Tonton

Medlem
Det var flygplanet 9H-BRE från Maleth-Aero som skulle ha tagit resenärerna på resan idag.

Det verkar som det planet landade på Arlanda 04:52 tidigare inatt/imorse. Frågan är vad som hände efter det? o_O
 
Toppen