Senaste nytt

Storförlust för SAS

Ska vi grunda en stiftelse "Rädda SAS" så vi kan börja samla in pengar och hjälpa våra vänner där? Själv köpte 500 aktier idag om det skulle lite ge pengar in till kassan.
 

Palazzi

Medlem
Ska vi grunda en stiftelse "Rädda SAS" så vi kan börja samla in pengar och hjälpa våra vänner där? Själv köpte 500 aktier idag om det skulle lite ge pengar in till kassan.

Det var ju en fin tanke. Dock är jag rädd att de kommer färvalta de pengar vi stoppar in lika väl som de pengar regeringarna under 50 år stoppat in. Det verkar inte spela någon roll hur mycket man matar in....:(

Om det är några som redan matar in pengar i bolaget är det ju vi som flyger kontinuerligt. SAS problem är nog inte hur mycket vi bidrar med enskilt.....utan att vi är alldeles för få till antal.
 

seat56f

Medlem
Precis, att boka SAS när det går är väl det man kan göra för att hjälpa...

...men det finns ju gränser för hur mycket mer man är beredd att betala. Undrar när SAS börjar med prismatchning? Man skickar in ett pris från konkurrent, föreslagen motsvarande SAS-itinerary och det pris man är beredd att betala, så kan SAS välja att ta pengarna eller låta konkurrenten ta bokningen.. :)
 

Palazzi

Medlem
Sälja, men till vem?


Vi selger gjerne så fort som mulig
SAS-tallene er så dårlig at selskapet ikke tør spå utviklingen videre. Trond Giske åpner for å selge SAS så fort det lar seg gjøre.GISKE OM SAS: - Vi selger gjerne så fort som mulig - Makro og politikk - E24

Undrar jag med.... Vem vill köpa ett dysfunktionellt bolag med liten kundbasis? På köpet får man en bränsletörstig och föråldrad flotta...

Namnet SAS är ju uppenbarligen inte heller tillräckligt starkt för att locka köpare endast tack vare sin goda renomé.

Måste ju vara lättare att bygga upp ett helt nytt bolag i SAS storlek....än att få det existerande bolaget på fötter.

Dock är det ju synd om SAS kommer att försvinna, för den kundgrupp de ändå har idag...:(
 

jurgenb

Medlem
Man vill inte köpa ett bolag med pensionsskulder som bara dem uppgår till 15Mdr - ta över ett getingbo av fackligt anslutna argbiggor och mekare (gärna då danskar) osv.. för mycket skräp i bagaget som jag nämnde tidigare.

Bolaget behöver göras om från grunden.. men vem pallar det, en stat/el flera.. ja kanske men det går inte rent politiskt.
Kan någon visa en ekonomisk kalkyl som går ihop och kan visa vinst på sikt kanske någon/några större finansiella aktörer (globala) men i dessa tider - inte troligt alls..
 
Det bästa kanske vore att SAS, precis som Swissair tillåts gå i konkurs? Då fösvinner alla skulder, pensionsskulder, fackliga förmåner etc. Sedan kan man starta om fullständigt som "SAS International Airlines"
Då borde även CAU, danska militanta kabinfacket ha upplösts. Såvitt jag vet organiserar CAU bara SAS CPH baserade kabinpersonal.
 

Palazzi

Medlem
Det bästa kanske vore att SAS, precis som Swissair tillåts gå i konkurs? Då fösvinner alla skulder, pensionsskulder, fackliga förmåner etc. Sedan kan man starta om fullständigt som "SAS International Airlines"
Då borde även CAU, danska militanta kabinfacket ha upplösts. Såvitt jag vet organiserar CAU bara SAS CPH baserade kabinpersonal.

Jag tror tyvärr inte att det blir lika lätt för SAS. SWISS var ju tämligen ensamt flygbolag i Schweiz under tiden för deras rekonstruktion. Den svenska marknaden har ju ett antal större bolag både inrikes och ut i Europa...
 
Jag har alltid gillat att flyga med SAS, är nog enda bolaget jag känner mig riktig säker att flyga med. Så visst är det tråkigt att man aldrig riktigt kan komma på fötter, dom kanske skulle behöva sparka några gamla reliker och ta in lite nytt kunnigt folk.
 
Toppen