SAS har gjort för många fel längre tillbaka i tiden. Vilket står dem jävligt dyrt nu för att uttrycka sig mindre milt. Bara för att nämna flygflottan så har följande fel gjorts:
* Boeing 737-600 — att man i princip är ensam om att flyga dessa plan gör kommentarer överflödiga
* MD-90 — fint flygplan, men varför?
* Airbus A319/A321 — beställdes i en tid då allt var guld och gröna skogar
* Dash 8 Q400 — att vara första kunden för något helt obeprövat var ju inte riktigt vad SAS behövde
Fyra stora fel när det gäller flygplansflottan och det bara senaste kanske tjugo åren. Finns säkert något mer flygplan som jag inte kommer på. Bara när man beställde Boeing 737NG så beställde man tre flygplan i fem olika utföranden. Dessutom så valde man bort måååånga standardlösningar för att man trodde sig kunna bättre. 95 säten i en Boeing 737-600 var det ursprungliga antalet platser, kommentar återigen överflödig!
Airbus A321 beställde man i just det ögonblicket då man kanske trodde att man föralltid skulle ha gardinen minst fram till station 3 på det flygplanet (men gärna ännu längre bak, för det var det faktiskt planerat för!). Idag tar C ofta inte upp mer än rad 1-4, om ens det. Airbus A319 fick man väl ta in för att slippa betala dryga böter till Airbus.
Man fortsätter att separera flygflottan ytterligare genom att ha Boeing på ARN och OSL och Airbus/CRJ på CPH. Varför inte Airbus (eller Boeing för den delen) överallt? Man vinner ju hur mycket som helst på att flygplanen kan slingas betydligt enklare och användas effektivare om man nu skulle vilja det.
Att speciellt den flygande personalen är väldigt överbetalad råder det ju inga tvivel om. Speciellt med tanke på att personalen ändå verkar missnöjda med att inte ha långa stop på fjärran destinationer längre (det är bara inse, många har varit med på tiden då det var en realitet).
Jag undrar verkligen var det kommer bära hän med SAS under fem–tio år. Blir det ett bolag som transporterar passagerare till Star Alliance-hubbar nästan enbart eller finns det någon framtid?