Senaste nytt

Storförlust för SAS

Palazzi

Medlem
Det här var inte alls kul nyheter!:( Jag anade dock att någonting var lurt i.om avyttringen av lokalerna.... Var lite tveksam om det endast var för att stärka kassan (det var det ju iofs.....men det talades ingenting om att det bara skulle täcka kvartalsförlusten).
 

MarcusC

Medlem
Trist, men vad häde med 4Excellence etc...förvisso har bränslepriser etc ökat, men man undrar ju hur det så snabbt vänt utför. Har ändå känst som SAS varit på rätt väg, men ekvationen hård konkurrens i samband med höga kostnader är nog tuff för SAS dessvärre.!!
 
Man får inte heller glömma att Q1 nästan alltid är det absolut sämsta kvartalet för ett flygbolag.
Inte bara SK visar en stor förlust, Ex Lufthansa Q1 2012 resultat blev -381 miljoner Euro.
 

Fredrik

Medlem
Q1 är som sagt alltid sämst men i år är det dubbelt så dåligt som förra året. Dessutom verkar det inte någonstans nämna att SAS ändrar sitt räkenskapsår. Troligen för att skjuta upp nödvändigheten att redovisa en gigantisk pensionsskuld.
 

Homer

Medlem
Trist, men vad häde med 4Excellence etc...!


Svårbedömt 2012 – 5 miljarder SEK i totala åtgärder
2012 är svårbedömt främst med anledning av den globala ekonomiska utvecklingen. Flygbränslepriserna och ökad kapacitet i marknaden ger ytterligare utmaningar. Som ett resultat av den svagare ekonomiska utvecklingen, accelererades under februari 2012 åtgärderna inom 4Excellence. Totalt implementeras åtgärder motsvarande 5 miljarder SEK under 2012-2013. Avtal har ingåtts med flertalet av SAS fackförbund om kostnadsbesparingar motsvarande 1 miljard SEK för 2012-2013. Arbetet med att minska administrationen fortskrider enligt plan. Resultateffekten för samtliga åtgärder under 2012 bedöms uppgå till cirka 2 miljarder SEK. Bokningsläget för sommarperioden är bra och kassaflödet har utvecklats starkt. Sammantaget gör osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen, de höga flygbränslepriserna och ett starkt konkurrenstryck att SAS inte lämnar någon lönsamhets*prognos för helåret 2012.



Koncernchefens kommentarer

Accelererad 4Excellence under implementering

I slutet av 2011 lanserade vi den nya strategin 4Excellence, med målsättningen att i 2015 uppnå Excellence i fyra kärnområden – Commercial Excellence, Sales Excellence, Operational Excellence och People Excellence. Ett av de strategiska målen inom 4Excellence strategin är att sänka enhetskostnaden med 3-5% per år. Många initiativ är nu i full gång för att sänka enhetskostnaden, öka produktiviteten och minska komplexiteten i bolaget redan under 2012. Kollektivavtal har ingåtts med flertalet av våra fackförbund, vilket säkerställer leverans av de aviserade besparingarna motsvarande 1 miljard SEK för perioden 2012-2013. Arbetet med att minska administrationen fortskrider enligt plan och under kvartalet har 150 av de 300 aviserade heltidstjänsterna försvunnit eller är i process att försvinna från verksamheten. Vidare har vår nya moderna IT-plattform satts i produktion under februari månad, helt enligt plan, vilket medför att flertalet äldre system nu kan släckas ned med kraftigt minskad komplexitet som följd.Rickard Gustafson
Verkställande direktör och koncernchef


SAS koncernen Delårsrapport Januari-Mars 2012 | Cision Wire
 

Palazzi

Medlem
Homer; Citat från SAS: "Bokningsläget för sommarperioden är bra och kassaflödet har utvecklats starkt." Det verkar vara ett ganska starkt flöde ut ur kassan om inte annat....
 

henrik l

Medlem
Hmmm, jag får vara lite företagsekonomisk "Messerschmitter":D Nu har jag inte sett siffrorna, men det är inget som hindrar att att man gör ett uruselt resultat och har ett positivt kassaflöde. T ex kan ju SAS fastighetsförsäljning bidra till ett positivt kassaflöde. Men fortsätter man att ha ett negativt resultat över flera år, så kommer kassaflödet att bli negativt förr eller senare och då börjar man ligga pyrt till. Det är väl detta som hänt SAS ett antal gånger när ägarna får gå in och pytsa in pengar.
 

Palazzi

Medlem
Hmmm, jag får vara lite företagsekonomisk "Messerschmitter":D Nu har jag inte sett siffrorna, men det är inget som hindrar att att man gör ett uruselt resultat och har ett positivt kassaflöde. T ex kan ju SAS fastighetsförsäljning bidra till ett positivt kassaflöde. Men fortsätter man att ha ett negativt resultat över flera år, så kommer kassaflödet att bli negativt förr eller senare och då börjar man ligga pyrt till. Det är väl detta som hänt SAS ett antal gånger när ägarna får gå in och pytsa in pengar.

Haha. Förstår jag också.....dock fungerade inte ironin om jag inte tummade lite på teorin:D SAS gör väl allt för att förbättra kassaflödet. De gör avyttring (fyller på kassan), och ligger lågt med inköp av nya plan etc.... Dock är det möjligt att investeringarna i 4excellence dränerar kassaflödet snarare än hjälper till....
 

Dr. Miles

Expert
SAS kan kopiera US Dividend Miles affärsmodell. ;)
Sälja poäng billigt och låta folk att ta bonusresor hos partners. (helst utan bränsletillägg)
 
Toppen