Storbritannien satsar 110 miljarder på järnvägen

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Palazzi, 16 Juli 2012.

  1. Den brittiska koalitionen har beslutat att göra den enskilt största järnvägssatsningen sedan den viktorianska eran. 9 miljarder pund ska spenderas på att öka kapaciteten, höja hastigheten & elektrifiera lokala linjer.

    Beslutet kommer också att avlasta de brittiska flygplatserna som är högt belastade (särskilt LHR). Det är bara att hoppas på att de planerar , likt i italien, att dra tågspår igenom flygplatserna så att anslutningarna kan skötas smidigt :).

    Bygget beräknas påbörjas under 2014 och färdigställas under 2019.

    Länk till originalartikeln: BBC News - £9bn railway investment announced by coalition

    Satsningen kommer som en i raden av tågsatsningar inom Europa.
    Italien, Tyskland och Östeuropa fortsätter sin utbyggnad av höghastighetståg i snabb takt. Spanien och Frankrike har redan ett ganska bra tågnät, men har av ekonomiska skäl skjutit upp framtida satsningar. Om Oslo-Köpenhamns korridoren skulle byggas inom snar framtid har stora delar av Europa kopplats samman.

    Det känns som en framtid med färre intra-europeiska flygningar inte är långt förestående.. Eller vad tror ni?
     
    2 personer gillar detta.
  2. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket trevligt. England och tåg har verkligen varit i behov av ett stort lyft!
     
  3. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Åker gärna snabbtåg. Integration med flyget måste det vara, så att man åker exempelvis ARN-MUC-ZAG med sista sträckan på tåg. En biljett, bagage, service etc samma som om det var flyg hela vägen. Då är det framtiden.
     
    1 person likes this.
  4. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Eller tillbaka till innan 1976 då SJ tog bagagevagnarna ur bruk...
     
  5. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Vaddå, tågen i London fungerar ju utmärkt och är helt nya. ;)
    Skämt åsido, men var skall man få pengarna ifrån? England kör ju stålbad.
     
  6. Greklandsmodellen?
    I 70-80 talets Japans fall gick ca 30-40% av tågbudget åt att köpa upp marken. Så min gissning är att höja skatten på vinst från fastighetshandel.
     
  7. Nu finns det lite mer information om tidsperspektiv och andra fasen av byggandet. Första fasen ska vara klar 2026, andra fasen 2032... Som Concorde påpekar "kör England stålbad" så tidsperspektivet är t.o.m längre än i Sverige.

    HS2 Phase II preferred route selected*- Railway Gazette
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×