Senaste nytt

Stora besparingar hos Lufthansa

Roger J

Medlem
Augsburg och Dolomiti kör ju Business Class, det lär väl inte German Wings göra? Vad är då vitsen för LH?
 

Concorde

Founding Member
Tror LH ångrar tidigare beslut med så pass bred flotta idag.
A380
A340-600
A340-400/A330
A319/320/321
B737-300/500
B747-400
B747-8i

Embraer ERJ-195/190
Avro RJ85 BAe146
Bombardier CRJ900/700
ATR72-500
Bombardier DH8-Q400
MD-11

Varje rad innebär en typ av certifiering för piloter, mekaniker, cc etc.

Känns som om dom skulle vinna mycket på att konsolidera sin flotta!
 

A380*G

Medlem
Tror LH ångrar tidigare beslut med så pass bred flotta idag.
Varje rad innebär en typ av certifiering för piloter, mekaniker, cc etc.

Känns som om dom skulle vinna mycket på att konsolidera sin flotta!

Ja, var detta inte en av anledningarna till att BA inte köper B748i?
 

A380*G

Medlem
Citatsfunktionen på iPhone hänger inte med riktigt ännu, så redigerar så ni hänger med...



Z på LX: Sorry. Uppgraderingsbar med POÄNG och extraavgift. Inte med e-vouchers...

Länken nedan påvisar att P och Z på LX är uppgraderingsbara. Det står inte explicit att de inte är uppgraderingsbara med eVoucher, inte heller har jag funnit att det skulle vara så på FT. Har du källa till det så viker jag mig, annars kvarstår jag att eVoucher ger bra värde på LX med Z fare (och P).

Miles & More - Miles & More programme changes effective from 1 September 2012



För övrigt har du faktiskt sagt själv att detta är enda anledningen att du kommer hålla kvar ditt SEN-kort. :eek::p;):cool:
P och Z kommer att ha samma regler för intjäning på LX som på LH. Farväl 10 000 poäng för 3400 DKK!!!

Det ENDA som gör att jag kommer att hålla kvar mitt SEN-kort är att man fortfarande kan uppgradera med e-vouchers från LX Z till O (F). I övrigt kan jag bara säga att jag frågat BA om status match...
På ett år har LH lyckats med de största försämringar jag någonsin sett i ett FF-program under hela min karriär! Nu kommer jag att kvarhålla min status genom att flyga rabatterad F, och då med fördel på TG och SQ österut och LX västerut. Min sista resa i LH F/Z/C/D blir 17-24 maj. Jag förstår inte riktigt logiken-tror LH verkligen att ett plastkort i plånboken är värt 10 000 kr mer per biljett i LH C-som motsvarar Premium economy i komfort!
 
Last edited:

Senator

Moderator
Tror LH ångrar tidigare beslut med så pass bred flotta idag.
A380
A340-600
A340-400/A330
A319/320/321
B737-300/500
B747-400
B747-8i

Embraer ERJ-195/190
Avro RJ85 BAe146
Bombardier CRJ900/700
ATR72-500
Bombardier DH8-Q400
MD-11

Varje rad innebär en typ av certifiering för piloter, mekaniker, cc etc.

Känns som om dom skulle vinna mycket på att konsolidera sin flotta!

Är det inte så att:
A330-xxx/A340-xxx är en certifiering
A320 family är en certifiering
B737 Old GEN är en certifiering

Däremot blir det ny för A380 samt B747-8i i tillägg till B747-400

Sen ligger alla andra flygtyper i helt andra bolag, på samma sätt som BA CitiFlyer är ett separat bolag. Så jämför man med BA, blir det väl:
B777-xxx är en certifiering
A320 family är en certifiering
B737 Old GEN är en certifiering
B767-300 en certifiering
B747-400 en certifiering

Nästa år kommer väl A380, så där är en ny och året efter B787. Så ungefär samma sak i mailine bolagen.
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Även om det är fördel att ha konsoliderad flotta, tjänar Lufthansa Technik(LHT) inte mycket pengar just för att serva åt andra flygbolag? Tack vare(eller pga, hur man ser det) Lufthansa har så många flygplansmodeller, kan de serva ganska många flygplanstyp.
 

Homer

Medlem
De har kommit med en ny pressrelease, verkar alltså inte så illa som det lät först

Other reorganization measures include scaling back the six plane-model groups used on European routes to four and combining the LH Direct Services unit with the Germanwings operation for short-haul flights, Spohr said.

“Everything will remain just as it is for customers -- there is Lufthansa and Germanwings,” Andreas Bartels, a Lufthansa spokesman in Frankfurt, said by telephone. “But duplicated functions such as bookings control, route planning and ticketing can be merged behind the scenes to save money.”


Lufthansa Freezes Capacity, Plane Orders in Savings Drive - Bloomberg
 

MarcusC

Medlem
germanwings på LHR

Germanwings har i varje fall etablerat sig på LHR...måste vara den enda renodlade LCC på LHR? Flyger på STR&CGN...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    99 KB · Visningar: 296
Toppen