Senaste nytt

Stopp i tågtrafiken till Östersund - vad gör jag?

flybob

Medlem
På vilket sätt ska SJ lösa detta problem för Martin Björnström enligt dig Flybob? Det är enkelt att klaga men svårt att komma med något konstruktivt. SJ erbjuder knappast flyg. (SAS har inte heller erbjudit mig en tågresa när de ställt in morgonflygningen mellan Arlanda - Sundsvall/Timrå.) Utan de har nu erbjudit antingen dagtåg eller nattåg med bussförbindelse på den delen som det inte kan köra tåg. Vad mer kan de göra?

Det är väl just här problemet är. Varför erbjuder SJ knappast flyg eller hotell, eller vad det nu må vara som krävs under omständigheterna. Om jag som kund har bokat och betalat extra för att åka komfortabelt, så tycker jag inte att det är rimligt att bara bokas om till ett sämre alternativ, när det faktiskt går att lösa det på bättre sätt (flyg/hotell osv). Lite good will bör SJ kanske kosta på sig ibland, för omväxlings skull.

Angående ditt exempel med SAS, så erbjuder de dig ju dock säkerligen att åka en likvärdig produkt senare, snarare än att sätta dig i lastutrymmet på ett DHL-plan.
 

fcx

Medlem
Angående ditt exempel med SAS, så erbjuder de dig ju dock säkerligen att åka en likvärdig produkt senare, snarare än att sätta dig i lastutrymmet på ett DHL-plan.

På det här forumet är det en dålig liknelse. Tror att rätt många skulle vilja prova den lösningen bara för att pricka av ett bolag/flygplan/kabin på listan :D
 

Nemo

Medlem
SJ väljer att låta nattåg 86 parkera i Sundsvall för att passagerarna ska få sova ut till kl 0630. Sedan buss vidare till Östersund, enbart tre timmar försenat. Som SJ utlovar på sin hemsida: Är du redo för ett äventyr? Ta nattåget

SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Nattåg
image.jpg
 

gdaily

Medlem
På vilket sätt ska SJ lösa detta problem för Martin Björnström enligt dig Flybob? Det är enkelt att klaga men svårt att komma med något konstruktivt. SJ erbjuder knappast flyg. (SAS har inte heller erbjudit mig en tågresa när de ställt in morgonflygningen mellan Arlanda - Sundsvall/Timrå.) Utan de har nu erbjudit antingen dagtåg eller nattåg med bussförbindelse på den delen som det inte kan köra tåg. Vad mer kan de göra?
Föreslår limousin för de som bokat förstaklass egen sovkupé. Nej, jag skämtar inte. Det minsta som ska erbjudas är egen taxi i alla fall för paret Björnström.

Produkten kostar 1500-2000kr om man köper den, att jämföras med Swebus bussresa för någon hundralapp som ersättningsalternativet blev.
 

JoelG

Medlem
Finns ett flertal faktafel enligt mig. Då jag reser ofta med SJ så har jag fått uppleva en det mesta.
1. Får man sämre komfort jämfört med det man betalar för (ex. regionaltåg istället för snabbtåg; 2 klass istället för 1 klass), så får man ersättning för det.
2. SJ erbjuder hotell om det behövs. I detta fall är det ju orimligt då det kommer ta dagar innan spåren kan användas igen. Då går ju dessutom resenärerna miste om dagarna i Jämtland dessutom.
3. SJ erbjuder taxi ifall det är nödvändigt. Då det är hundra tals som ska resa så är taxi oekonomiskt. Den senaste SJ tågtaxin jag åkte kostade 4000 för 25 mil (jag betalade 700 kr för resan).

En urspårning är ju liknande som askmoln, snöoväder, trafikledningsproblem mm som flyget drabbas av. Det tråkiga är att tåget drabbas oftare pga bristande underhåll.
Gdaily Du glömmer att resan är ca 15 timmar från Göteborg varav de tre sista nu kommer ske med buss.

Flybob Visst erbjöd SAS det, men nästa flyg var kl 15.00 och det innebar att jag missade mötet den dagen. Blev att jag köpte tågbiljett själv och sedan reklamation som tog 5 veckor för att få pengarna tillbaka.
 
Last edited:
Toppen