Senaste nytt

Stopp i flygtrafiken - Inga avgångar från Arlanda lördag 160528

Kricka

Medlem
Även flygräddningen har problem och har gått över till att använda fax :D
" Vi använder oss av andra metoder, exempelvis fax, säger Lars Nilsson vid Sjö- och flygräddningscentralen till SVT."

Hoppas att de inte har alltför unga medarbetare - de brukar inte ens veta vad en
fax är...
 

Kricka

Medlem
Bättre än röksignaler.. och sms är kanske inte det säkraste sambandsmedlet då man
inte har en aning OM eller NÄR det kommer fram ?
 
Nu är det väl inte något radarproblem denna gång, men...

Procedural control - Wikipedia, the free encyclopedia
Kräver att du har etablerade procedurer inklusive träning, kopmetenskontroll plus att alla ska vara licenserade. Kan mycket väl vara att man får en procedurell rating i Sverige men ofta får man inte det längre. Jag har det t.ex. inte så jag får inte lagligt flygledda procedurellt. Jag är tränad i att utan radar trafikavveckla följande oväntat radarfel men mer än så får jag inte göra (jobbar dock inte i Sverige för den som inte har koll på detta). Det är inte alls bara att gå över till procedurell kontroll och köra vidare.

Dessutom tror jag detta inte var ett radarfel utan hade att göra med färdplansdata, med andra ord hade procedurell kontroll inte hjälpt oavsett.

Angående fax, vi använder fax i princip dagligen på mitt jobb. Normalt förvisso bara för att skicka scheman från olika ställen till ett annat men faxen är antagligen inte det äldsta system som finns i bruk för flygledning. Om inte annat har vi fortfarande signallampor som backup om alla radiomöjligheter skulle fallera. Den vi har på jobbet kommer i en stor trälåda med tillhörande batteri som bedömt väger åtminstone något kilo eller två. Det är nog inte världens modernaste teknik.
 
Toppen