Senaste nytt

Stopp för affärsvisum till Saudiarabien

AABack2ARN

Medlem
Ja, jag tror inte för en sekund att någon skulle stoppa inkomsterna från turister. Det är alldeles för viktigt om inte annat på lång sikt som Dubai försöker bygga sitt varumärke som en semesterdestination.

Det är väl enbart Sverige som drabbas av indragna affärsvisum? Helt övertygad att arabvärlden (inklusive Dubai) kan stoppa oss svenskar ett tag om de får för sig det - vi utgör trots allt inte en så överväldigande del av vare sig världens befolkning, betydelse eller samlade rikedom.
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Saudi Arabien har väl inga turistvisum?
Så det är väl bara svenska diplomater som får åka dit nu.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det beror på vilken proportion svenska turister ger pengar till respektive land.

Ja så är det väl, men samtidigt kanske inte Kina är lika beroende av turister/utlänningar som exempelvis Dubai m.fl?

Det är väl enbart Sverige som drabbas av indragna affärsvisum? Helt övertygad att arabvärlden (inklusive Dubai) kan stoppa oss svenskar ett tag om du får för sig det - vi utgör trots allt inte en så överväldigande del av vare sig världens befolkning, betydelse eller samlade rikedom.

Givetvis kan dom ju göra vad dom vill. Samtidigt tror jag inte man vill göra det, vad skulle det tjäna till förutom att vara tjurig? Vi Svenskar är inte så många, men bidrar väl med några kronor. Går ju trots allt någon kärra från Qatar, Emirates m.fl ner dit med Svenskar, sen flyger nog många vidare men effekten av en blockad eller vad man ska säga hade kanske fått fler resenärer att reagera och på lång sikt så är det ju förlorade pengar oavsett.
 

AABack2ARN

Medlem
Givetvis kan dom ju göra vad dom vill. Samtidigt tror jag inte man vill göra det, vad skulle det tjäna till förutom att vara tjurig? Vi Svenskar är inte så många, men bidrar väl med några kronor. Går ju trots allt någon kärra från Qatar, Emirates m.fl ner dit med Svenskar, sen flyger nog många vidare men effekten av en blockad eller vad man ska säga hade kanske fått fler resenärer att reagera och på lång sikt så är det ju förlorade pengar oavsett.

Principer kostar pengar...
 
Hade precis fått inbjudningsbrevet och skulle skicka in visumansökan nästa vecka. Men lika bra det, det finns andra resor man kan göra. Det är inte lätt att göra affärer i Saudi med den syn många har där på de som inte är infödda, oavsett kön.
 

jerixon

Medlem
Jag har min största kund i Saudi så det är inte speciellt bra för mig. Räknar normalt med 2 besök per år.
Får se om det går att styra om möten till Dubai eller närliggande länder.
 

mash

Medlem
Är det någon som vet om/när dom kommer börja tillåta nya affärsvisum till Saudi igen? Då ambassadören är på väg tillbaka så känns det som ett naturligt nästa steg?
 
Toppen