Stopover i Doha med Qatar Airways

Diskussion i 'Qatar Airways' startad av segra, 6 September 2012.

1. segra

segra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej alla!

Hoppas jag postade detta i rätt forum tråd, annars får ngn flytta det.

Behöver lite tips & råd om en 20 h stopover i Doha. Vi (2 vuxna & 2 tonåringar) landar vid 11 tiden på förmiddagen och flyger vidare från DOH till CPH 08.35 dagen efter. När vi nu ändå är här så finns det kanske ngt att se? Vi tänker boka övernattning på ngt hotell nära flygplatsen, frukost inget tvång då det finns i Loungen. Tips? Vad gör man en eftermiddag/kväll i Doha?

Edit. Hittade en tråd med samma fråga.http://www.businessclass.se/flygplatser/5294-layover-i-doha-erfarenheter.html

Fyll gärna på med svar...

Last edited: 6 September 2012
  2. Franco

Franco Medlem

Jag stannade tre dagar i Doha i våras och kan varmt rekommendera ett besök på Museet för islamisk konst, ett av de bästa museer som jag besökt. Förutom att byggnaden är en attraktion i sig och ligger vid stadens corniche är samlingarna av absolut högsta kvalitet. De innehåller konstskatter från den muslimska världen från tiden för islams födelse och framåt, föremål som har köpts in under de senaste decennierna av en fond med till synes obegränsade resurser. Utställningen är tematiskt uppbyggd (och inte kronologiskt), själva utställningsmontrarna och presentationen förstklassiga och luftkonditioneringen välfungerande. Fri entré.

Efter besöket kan man promenera till Souq Waqif, det atmosfärrika marknadskvarteret av traditionellt snitt, dock i huvudsak nybyggt, där det finns bra arabiska restauranger, förutom försäljning av souvenirer, kryddor, fåglar med mera...

2 personer gillar detta.
  3. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Har också en resa via Doha på lut, kanske inte i närtid. Passade i alla fall på att ta reda på lite mer om platsen och fann, till min stora glädje, att det finns ett W. Det underlättar, i alla för mig, valet av hotell;

W Doha Hotel & Residences | Luxury Hotel Rooms Doha | Official Website

... kanske en liten behandling på Bliss Spa? Hotellet kan också säkerligen ordna (Whatever Whenver service) med transport och inträde till sevärdheterna, de man hinner med om det är kort om tid.

Last edited: 7 September 2012
    1 person likes this.
  4. cmj

cmj Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Håller med Franco, det mest sevärda enligt min mening är nog museet för Islamisk konst. Väldigt intressant och vacker byggnad.

Vill ni bo ute vid flygplatsen så rekommenderar jag Oryx Rotana.
    Oryx Rotana - Doha - Qatar - Rotana Hotel & Resorts

(Kanske kan ni få specialpris här, vet att Qatar Airways samarbetar med detta hotell (antar att ni flyger med dom)

Annars är W Doha också att rekommendera, men detta ligger inne i stan.

1 person likes this.
  5. segra

segra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja vi flyger med Qatar Airways. Tyvärr kunde vi inte få varken "gratis" stopover natt eller dealen 150 Usd/pers som Qatar Airways har. Fanns ju tidigare flyg att tillgå men då ökade priset på flyget med 1v i Doha:cool: Tack för tipset om museet som vi besöker när vi nu är där. Hotell biten får jag nog jobba på ett tag tIll.

Last edited: 7 September 2012
  6. segra

segra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bokade Oryx Rotana. Verkade smidigast eftersom vårt flyg går 08.25 på morgonen. Lär inte ta allt för många minuter från hotellet till flygplatsen.

7. AlexS

AlexS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska själv övernatta I Qatar inom kort. Lever ju den svenska "synden" som sambo, alltså inte gift med min rese-partner. Noterade följande :
    "Please be advised that couples checking in to the same room must present a marriage certificate upon check-in as per Qatari law."
    Här ges ju flera alternative: gifta sig omgående, boka 2 st enkelrum, osv. Någon som har erfarenheter eller tips?

8. Vårt första BC bröllop!!
    Vigsel | Stockholm Arlanda Airport

El0, agehall och AlexS gillar detta.
  9. Ja, mina vänner noterade också om detta. De är i och för sig gifta så det var inget problem för dem.
    Frågan är hur noggrant följer hotellet detta regler. Det verkar som det kan variera mellan hotell och hotell.

Cohabitation laws in Qatar cause confusion for hotel guests - Doha News
    No marriage certificate No room. - Review of Merwebhotel Al Sadd Doha, Doha, Qatar - TripAdvisor

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!