Senaste nytt

Stockholm - Tokyo biljetter sökes

palmen

Moderator
Menar du att man ska använda sig utav multi-city sökfunktionen, eller verkligen knappa in segment för segment? Om det gäller det sistnämnda, hur vet man om bytestiden är godkänd? Jag menar, om jag tex hittar en resa med 40 minuters bytestid på FRA, godkänns det?
Du får läsa på om Minimum Connection Time för att veta om bytestiden är godkänd eller inte, jag har ingen koll på den men man kan ofta gissa ungefär vad den ska vara. 40 minuter är troligtvis för kort i Frankfurt är min gissning.
Multicityfunktionen ska inte användas, man söker en gång för varje sträcka allt står beskrivet i tråden jag hänvisade till. Om du vill flyga ARN-CPH-FRA-EWR-LAX så bör du söka enligt följande
FRA-EWR först, det är ofta atlantsegmentet som är det knepiga
EWR-LAX som andar sökning och lämna 2h som connection på EWR.
Om du hittar ovanstående söker du CPH-FRA för att hitta en sådan connection och lämnar 90 minuter mellan flighterna för att vara säker på att vara inom MCT, troligtvis är 60 minuter OK men det har jag inte kunskap om.
Sist söker du ARN-CPH och lämnar ca 60 minuter connection i CPH som minimum. Skulle du hitta något med mindre connection kan du söka på ARN-FRA och se om du får upp de flighterna med kortare connection.

Man kan också söka FRA-LAX direkt för att se om man får upp något med connections i USA, då kan andra rutter visas som tex FRA-ORD-LAX eller något liknande.
Det är inte "enkelt" och snabbt att söka efter "komplicerade" awards, det går åt en hel del tid till att pussla med detta men vill man maximera sin bokning så är det just detta man måste göra själv, ingen som sitter på SAS bokning kommer göra det åt dig om de itne får specifika instruktioner om exakt vilka flighter de ska söka efter som du hittat.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Brandten

Medlem
Nu är det 14 dagar kvar men tyckte inte mig se några F hos LH när jag tittade hos United. Kanske för tidigt fortfarande?

Hittade inte LH716 alls på United´s söksida utan alla träffar föreslår ett kort hopp FRA-MUC och då känns det lite stressigt att hinna med FCT om jag ska ta mig från ARN-FRA på morgonen också. Som nämnt ovan, verkar det vara ett väldigt pusslande och letande, vilket är helt OK om det inte var för att man har en 2 åring som vill leka konstant på dagarna och en fru som vill ha färdig mat när hon kommer hem från jobbet och sen är man helt död och vill sova = har ju aldrig tid att leta roliga rutter!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Brandten

Medlem
Lite ändrade planer :)

Boka om till Lufthansa när/om platser släpps om så önskas.
Tack för tips, done!

Utresan går att optimera när det närmar sig - LH borde inte vara några problem, samt att det förhoppningsvis släpps lite vettiga direktflyg ARN-FRA.
Fick först förslaget med LH803 vilket skulle betyda drygt 3h mellan flygen vilket kändes stressigt om jag först skulle boka om för att uppleva FCT. Så jag föreslog LH801 som ger mig 6h vilket jag är nöjd med.

Jo men det är också väldigt stor chans att lufthansa öppnar upp F på FRA - HND, det finns i stort varje dag, kombinera det med ANA F hem och du har bland det bästa du kan testa i F. Överlägset bästa för Eurobonus poäng iaf
Ser mycket fram emot det här baserat på ovan! :)

Just Japan (Tokyo) är lätt att hitta F awards till. Om du får in det på bägge håll är det lätt värt de extra poängen. Skatter och YQ är ändå nästan samma oavsett kabinklass.
OK! Ombokat.

Nu är det 14 dagar kvar men tyckte inte mig se några F hos LH när jag tittade hos United. Kanske för tidigt fortfarande? Hittade inte LH716 alls på United´s söksida utan alla träffar föreslår ett kort hopp FRA-MUC och då känns det lite stressigt att hinna med FCT om jag ska ta mig från ARN-FRA på morgonen också.
Var kanske jag som sökte dåligt för plötsligt fanns det plats på LH i F efter ett telefonsamtal till Tallin.

Som nämnt ovan, verkar det vara ett väldigt pusslande och letande, vilket är helt OK om det inte var för att man har en 2 åring som vill leka konstant på dagarna och en fru som vill ha färdig mat när hon kommer hem från jobbet och sen är man helt död och vill sova = har ju aldrig tid att leta roliga rutter!
Löste sig med 30 min iPad till dottern. (Daddy of the year..... :rolleyes: )

Det enda jag skulle kunna tänka mig att finjustera men som inte är något måste, är att ändra hemresan med ANA till någon annan Asiatisk destination och därifrån ta mig till Europa för att få möjligheten att testa flera flygbolags F. Men efter att ha läst på en hel del så verkar det vara väldigt osäkert med vilken flygplanstyp som faktiskt flygs på rutterna i Asien vilket skulle kunna sätta mig i C till BKK och därifrån TG F till Europa vilket inte är optimalt.

Så just nu är jag SJUKT nöjd med bokningen som den är!
Återigen..... tack alla involverade! Drinks on me på nästa träff vi ses.
 

palmen

Moderator
Det enda jag skulle kunna tänka mig att finjustera men som inte är något måste, är att ändra hemresan med ANA till någon annan Asiatisk destination och därifrån ta mig till Europa för att få möjligheten att testa flera flygbolags F. Men efter att ha läst på en hel del så verkar det vara väldigt osäkert med vilken flygplanstyp som faktiskt flygs på rutterna i Asien vilket skulle kunna sätta mig i C till BKK och därifrån TG F till Europa vilket inte är optimalt.

Så just nu är jag SJUKT nöjd med bokningen som den är!
Återigen..... tack alla involverade! Drinks on me på nästa träff vi ses.
Mig veterligen har du ingen möjlighet till bättre F på hemresan, du har det bästa som finns. Flyga Thai F till Bangkok och vidare slår inte ANA F från Tokyo till Europa.
Asiana F är likvärdigt eller kanske lite bättre än ANA vad det gäller den mjuka produkten men ANA utklassar dom vad det gäller den hårda biten. Med Asiana finns det också risk för flygplansbyte och att det bara blir C till Europa.
För att dra en pokerterm så sitter du på "The nuts" så ingen anledning att leta annat enligt mig :).
 

Brandten

Medlem
Hallå vänner... Sitter med min GT och funderar på sista benet i den här hemresan. LHR-ARN med SK Plus. Inget roligt avslut direkt så finns det förslag på hur jag kan hålla mig flygande lite till på kvällen. Gärna över natten så jag landar på ARN innan kl16 24/6?

Kan evt tänka mig Aegan men oklart om denna kan inkluderas i min award resa? Hoppa på en kärra till USA kunde jag också tänka mig för att ta SK till ARN sedan men det verkar inte gå heller. Tillbaka till typ BKK och landa på morgonen på ARN hinner jag inte så... What to do?
 

Brandten

Medlem
När jag sökte hemresa dagen innan jag skulle åka så visade United inga F platser alls på någon ANA flight till Europa. Ändå var vi ju bara 2 pax på HND-LHR flighten. Om det var så på övriga Europaflighter vet jag inte men NÅGON plats någonstans fanns ju säkert. Varför visades inte det på sökresultatet?

Om det handlar om att bolaget har x antal platser de är villiga att släppa som award så måste väl vara ett mervärde att släppa platserna och låta folk snacka om en bra produkt, lägga ut bilder på sociala medier etc, mot kostnaden att dela ut lite bubbel och käk på flygningen?
 

palmen

Moderator
När jag sökte hemresa dagen innan jag skulle åka så visade United inga F platser alls på någon ANA flight till Europa. Ändå var vi ju bara 2 pax på HND-LHR flighten. Om det var så på övriga Europaflighter vet jag inte men NÅGON plats någonstans fanns ju säkert. Varför visades inte det på sökresultatet?

Om det handlar om att bolaget har x antal platser de är villiga att släppa som award så måste väl vara ett mervärde att släppa platserna och låta folk snacka om en bra produkt, lägga ut bilder på sociala medier etc, mot kostnaden att dela ut lite bubbel och käk på flygningen?
De släpper inte hela kabinen som award även om det finns platser lediga. I First är det vanligt att 1-2 platser finns tillgängliga som award (går dock hitta 5 platser med Lufthansa ibland).
Antalet som gör som vi är ju inte ens en promille av alla som reser och de tjänar inga pengar på oss som reser award. Sas behöver inte betala mycket till ana och lufthansa för att vi ska kunna nyttja de platserna. Dessutom är det bättre att de kan sälja en sån plats sista minuten eller eventuellt bumpa upp någon med hög status ombord om övriga klasser är fulla.
 
Toppen