palmen
Moderator
Du får läsa på om Minimum Connection Time för att veta om bytestiden är godkänd eller inte, jag har ingen koll på den men man kan ofta gissa ungefär vad den ska vara. 40 minuter är troligtvis för kort i Frankfurt är min gissning.Menar du att man ska använda sig utav multi-city sökfunktionen, eller verkligen knappa in segment för segment? Om det gäller det sistnämnda, hur vet man om bytestiden är godkänd? Jag menar, om jag tex hittar en resa med 40 minuters bytestid på FRA, godkänns det?
Multicityfunktionen ska inte användas, man söker en gång för varje sträcka allt står beskrivet i tråden jag hänvisade till. Om du vill flyga ARN-CPH-FRA-EWR-LAX så bör du söka enligt följande
FRA-EWR först, det är ofta atlantsegmentet som är det knepiga
EWR-LAX som andar sökning och lämna 2h som connection på EWR.
Om du hittar ovanstående söker du CPH-FRA för att hitta en sådan connection och lämnar 90 minuter mellan flighterna för att vara säker på att vara inom MCT, troligtvis är 60 minuter OK men det har jag inte kunskap om.
Sist söker du ARN-CPH och lämnar ca 60 minuter connection i CPH som minimum. Skulle du hitta något med mindre connection kan du söka på ARN-FRA och se om du får upp de flighterna med kortare connection.
Man kan också söka FRA-LAX direkt för att se om man får upp något med connections i USA, då kan andra rutter visas som tex FRA-ORD-LAX eller något liknande.
Det är inte "enkelt" och snabbt att söka efter "komplicerade" awards, det går åt en hel del tid till att pussla med detta men vill man maximera sin bokning så är det just detta man måste göra själv, ingen som sitter på SAS bokning kommer göra det åt dig om de itne får specifika instruktioner om exakt vilka flighter de ska söka efter som du hittat.